LA: Regeringens efteruddannelses-strategi er ”syret”
Per Bang Thomsen
JournalistDet er dybt kritisabelt, at ministeren tilsyneladende ikke har nogen anelse om, hvor mange af skatteydernes penge der bruges på lærernes efteruddannelse, og hvad de mon bruges til.
Merete Riisager (LA)
Børne- og undervisningsordfører
Det står der om kompetenceløftet i regeringens reformudspil:
Lærere, pædagoger og skoleledere skal markant have styrket og målrettet deres efteruddannelse. Lærerne skal have endnu bedre kompetencer til at undervise
i deres fag.
Det er regeringens mål, at eleverne i folkeskolen i 2020 skal undervises af lærere, som enten har undervisningskompetence (tidligere linjefag) fra læreruddannelsen eller har opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres efteruddannelse mv.
Målsætningen om fuld kompetencedækning skal skrives ind i folkeskoleloven.
Regeringen vil afsætte i alt 1 mia. kr. i perioden 2014-2020 til efteruddannelse af lærere og af pædagoger, der varetager opgaver i folkeskolen.
Alle folkeskolelærere skal i 2020 have undervisningskompetencer i de fag, som de underviser i.
Det mener regeringen, som i forbindelse med den kommende folkeskolereform vil bruge en milliard kroner fra 2014-2020 på at efteruddanne både lærere og pædagoger.
Men hverken regeringen eller kommunerne ved, hvor mange penge der i dag bliver brugt på området. Derudover er det også uvist, hvor stort behovet reelt er, og det møder hård kritik fra Liberal Alliance.