Lovforslag om inklusion ændret efter kritik

INKLUSION: Efter kritik fra flere sider har Børne- og Undervisningsministeriet valgt at ændre i teksten til de nye lovforslag om øget inklusion. Men det er stadigvæk ikke godt nok, mener Danske Handicaporganisationer.
Per Bang Thomsen

Jeg er stadigvæk hamrende bekymret for, om skolelederne overhovedet har de rette kompetencer til at vurdere, om børnene har brug for mere eller mindre end ni timers specialundervisning om ugen.

Stig Langvad
Formand for Danske Handicaporganisationer

Børne- og Undervisningsministeriet har valgt at ændre i dele af teksten til de inklusions-lovforslag, som blev sendt i høring i slutningen af 2011.

Det sker, efter lovforslaget blev mødt af kritik fra blandt andre Danske Handicaporganisationer og Danmarks Lærerforening. De var begge bekymrede for en række af de ændringer, som lovforslaget vil føre med sig, og det har børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) valgt at lytte til. 

"Det har især handlet om, hvorvidt man kunne være sikker på, at børnene fik den nødvendige støtte, når børn med særlige vilkår i højere grad skal hjælpes sammen med deres klassekammerater. Derfor har vi præciseret en række steder, at man skal have den rigtige støtte," siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini til Altinget | Uddannelse.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00