Nationale tests er statistisk usikre

KORT NYT: De nationale tests i folkeskolen er forbundet med større statistisk usikkerhed end forventet. Det er resultatet af en teknisk undersøgelse foretaget af Undervisningsministeriet.
Jesper Birch

De nationale tests i folkeskolen er statistisk usikre. 

Det oplyser Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse med baggrund i en redegørelse sendt til Folketinget.

Det er UNI•C og Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, der har ansvaret for den tekniske og faglige drift af testene. Begge myndigheder er sammen med en række eksperter ved at undersøge, hvordan man kan få bragt den statistiske usikkerhed ned.

Dokumentation

Teknisk baggrund:

Eleverne i folkeskolen skal igennem ti obligatoriske tests i deres skoletid. De skal vise elevernes færdigheder i blandt andet matematik, læsning, biologi og geografi. Hver test varer op til 45 minutter og er konstrueret, så opgavernes sværhedsgrad tilpasser sig elevens niveau fra spørgsmål til spørgsmål. 

Det giver et statistisk mere sikkert resultat sammenlignet med f.eks. almindelige tests og prøver, hvor alle elever får de samme opgaver. Testsystemet er designet sådan, at testen skal stoppe, når flere spørgsmål til eleven sandsynligvis ikke gør resultatet ret meget mere præcist.

Men Undervisningsministeriets tekniske gennemgang viser, at grænseværdien for den statistiske sikkerhed beregnes forkert, og at testen derfor stopper, før den oprindeligt forudsatte grænseværdi for sikkerheden er nået. Derfor er den statistiske sikkerhed omkring resultatet for en elev mindre end hidtil antaget. Afstanden mellem den korrekte faglige vurdering af en elev og elevens testresultat har dermed risiko for at være større, end det oprindeligt var forudsat. En genberegning har således vist, at den beregnede statistiske usikkerhed er højere (0,55), end den angives til i testsystemet (0,3).

Den statistiske usikkerhed er størst på elev- og klasseniveau, mens den statistiske usikkerhed på større grupper af elevers testresultater, som f.eks. på kommunalt eller nationalt niveau, fortsat er lav.

Kilde: uvm.dk 


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00