Debat

Ngo'er: Regeringen skal huske børnene i ny, storstilet plan for verdens yngste kontinent

Hvis regeringen vil skabe ligeværdige partnerskaber med verdens yngste kontinent, skal de også lytte til Afrikas børn. Det er forudsætningen for at bygge en bedre fælles fremtid, skriver Johanne Schmidt-Nielsen, Susanne Dahl, Dorthe Petersen og Mads Klæstrup Kristensen.

Når regeringen ønsker at lytte til Afrikas egne prioriteter, bør 
uddannelse få en central plads i regeringens Afrika-plan, skriver Johanne Schmidt-Nielsen, Susanne Dahl, Dorthe Petersen og Mads Klæstrup Kristensen.<br>
Når regeringen ønsker at lytte til Afrikas egne prioriteter, bør uddannelse få en central plads i regeringens Afrika-plan, skriver Johanne Schmidt-Nielsen, Susanne Dahl, Dorthe Petersen og Mads Klæstrup Kristensen.
Foto: Christophe Gateau/AP/Ritzau Scanpix
Johanne Schmidt-Nielsen
Susanne Dahl
Dorthe Petersen
Mads Klæstrup Kristensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Vi skal blive bedre til at lytte. Vi skal gøre os umage med at forstå deres ståsted, og forstå hvad de efterspørger."

Sådan lød budskabet fra udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen i Altinget sidste år. Hvis regeringen gerne vil lytte til Afrika og andre lande i det globale syd, så skal børnene også have en stemme. Afrika er verdens yngste kontinent, hvor 40 procent er børn under 15 år. De er fremtiden.

11. marts skyder regeringen officielt arbejdet med at lave en ny plan for Danmarks engagement med Afrika i gang. Statsministeren, udenrigsministeren og ministeren for udvikling og globalt klimasamarbejde mødes i Den Sorte Diamant i København med erhvervsliv, tænketanke, civilsamfundsorganisationer og ikke mindst afrikanske politikere.

Et fokus på børn er afgørende, hvis vi vil bidrage til at skabe reel forandring i Afrika, hvor nye generationer kan se en fremtid for sig selv og præge de samfund, de lever i.

Johanne Schmidt-Nielsen, Susanne Dahl m.fl.
Red Barnet, Unicef m.fl.

Målet er, at Danmark – og EU – skal opbygge stærkere og mere ligeværdige partnerskaber med vores nabokontinent for at sikre en bedre fælles fremtid.

Uddannelse som topprioritet

Danmark har de seneste år skærpet sit fokus på unge i sit internationale engagement, og det skal regeringen have ros for. Et fokus på børn er afgørende, hvis vi vil bidrage til at skabe reel forandring i Afrika, hvor Afrikas nye generationer kan se en fremtid for sig selv, forsørge sig selv og være med til at præge det samfund, de lever i.

Eller – som udenrigsministeren udtrykte det i Berlingske: "En voksende middelklasse i slips og høje hæle. Et kontinent, der på mange måder er i rivende udvikling."

For at realisere den vision er det imidlertid ikke nok kun at danne partnerskaber med de generationer af afrikanerne, der er gamle nok til at binde slipset og træde ned i de høje hæle. Ligeværdige og bæredygtige partnerskaber bør også omfatte de generationer, der stadig går i skoleuniform.

Den Afrikanske Union har udråbt 2024 til Year of Education. Når regeringen ønsker at lytte til Afrikas egne prioriteter, bør uddannelse derfor få en central plads i regeringens Afrika-plan. Det er der mindst en milliard gode grunde til. Afrika ventes nemlig at huse over en milliard børn under 18 år inden midten af dette århundrede. Det er hovedårsagen til, at den Afrikanske Union ser adgangen til uddannelse som et af de vigtigste værktøjer til at sikre en positiv udvikling for kontinentet.

Læs også

Vejen til bæredygtig vækst

Ønsker vi at skabe bæredygtig vækst, jobs og grøn omstilling, kræver det, at arbejdsstyrken har et vist niveau af basale færdigheder. Uden bedre adgang til kvalitetsuddannelse for Afrikas børn og unge, bliver udenrigsministerens vision om et Afrika i rivende udvikling svær at forestille sig.

Omvendt kan partnerskaber indenfor uddannelse vise sig at være et vigtigt skridt til at realisere regeringens drøm.

En øget prioritering af uddannelse vil ikke blot være en investering i det enkelte barns fremtid. Det vil i lige så høj grad være en investering i de enkelte samfunds fremtid, ikke mindst deres muligheder for at skabe vækst, arbejdspladser og innovation, men også mere demokratiske samfund med ligestilling og lige rettigheder – en udvikling, som udenrigsministeren har understreget, at vi fra dansk og europæisk side har en klar interesse i at understøtte.

Læs også

Klimaforandringer fra et børneperspektiv

Fokus på klima er også altafgørende, hvis Danmark vil bidrage til en bedre fælles fremtid med Afrika. Omkring én milliard børn – knap halvdelen af verdens børn – har ifølge Unicef ekstrem høj risiko for at mærke konsekvenserne af klimaforandringerne.

Mange af de lande, der er mest udsatte, ligger i Afrika. Regeringen har allerede et prisværdigt stort fokus på klima og grøn omstilling, men klimaindsatserne må inddrage børnenes perspektiv, hvis vi skal lykkes med at skabe bæredygtig forandring.

Klimakrisen rammer ofte børn voldsommere, end den rammer voksne – derfor har børn brug for et særligt fokus.

Johanne Schmidt-Nielsen, Susanne Dahl m.fl.
Red Barnet, Unicef m.fl.

Klimakrisen rammer ofte børn voldsommere, end den rammer voksne – derfor har børn brug for et særligt fokus. For eksempel er børn i større fare, når deres hjem rammes af oversvømmelser, fordi de rent fysisk har sværere ved at undslippe. Og ved hedebølger er mindre børn særligt udsatte, fordi de regulerer varme og kulde dårligere og hurtigere bliver dehydrerede. 

Klimaforandringerne kommer også til at få betydning for sikkerheden i afrikanske lande. Vi ved, at konflikter og uro altid rammer børn hårdt. De er både fysisk og mentalt mindre robuste end voksne, og når de er på flugt, går de ofte også glip af den skolegang, der skal ruste dem til fremtiden.

Netop uddannelse er afgørende for at give børnene det nødvendige fundament til at udvikle de løsninger, der kan bidrage til den grønne omstilling.

Børn skal være kernen i Afrika-plan

Uddannelse og klima er bare to områder, hvor vi opfordrer regeringen til at sikre, at den nye tilgang til Afrika har blik for børns rettigheder, deres særlige behov og ikke mindst deres potentiale.

Det gælder både i det aktuelle arbejde med en plan for Afrika – men også i regeringens kommende udviklingspolitiske strategi. For børn er fremtiden – særligt i Afrika, hvor de udgør så stor en andel af befolkningerne. Derfor skal vi prioritere børn og investere i at give dem de færdigheder, der skal til for at omstille og udvikle samfund og skabe en mere bæredygtig fremtid.

For inden længe er det dem, der skal binde slipset, balancere på de høje hæle og sørge for, at de visioner, der bliver søsat i den Sorte Diamant i dag, bliver omsat til virkelighed i de kommende årtier.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johanne Schmidt-Nielsen

Generalsekretær, Red Barnet
ba.scient.soc. (Roskilde Uni 2007)

Susanne Dahl

Generalsekretær, Unicef
Master of Leadership & Innovation (Aarhus Uni. 2014)

Dorthe Petersen

Direktør, PlanBørnefonden
cand.scient. i kulturgeografi (Københavns Uni. 1994)

0:000:00