Debat

Ordførerkoalition til Flemming Møller Mortensen: Finansloven skal løfte sårbare lande ud af uddannelseskrisen

Regeringens forslag til finansloven er dybt bekymrende, fordi det ikke leverer den nødvendige støtte til at hjælpe verdens fattigste og mest udsatte lande igennem den globale uddannelseskrise, skriver ordførere fra Enhedslisten, Radikale, SF, Konservative og Kristendemokraterne.

Vi efterlyser en samlet dansk strategi for uddannelsesområdet, skriver fem ordførere fra fem forskellige partier.
Vi efterlyser en samlet dansk strategi for uddannelsesområdet, skriver fem ordførere fra fem forskellige partier.Foto: Hoshang Hashimi/AFP/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Uddannelse er en byggesten til udviklingen af demokratiske samfund og en løftestang til større lighed. Men uddannelse er i krise, og stærkt underfinansierede uddannelsessystemer er sat under et umuligt pres af covid-19-relaterede skolelukninger.

Derfor er det helt afgørende, at Danmark opprioriterer indsatsen i svage og skrøbelige lande. Danmark har igennem årtier været en vigtig fortaler for uddannelse og særligt pigers adgang til uddannelse. Men vi så gerne, at Danmark påtog sig et større politisk lederskab på uddannelsesområdet - særligt i skrøbelige stater.

Afsendere

Indlægget er skrevet af:

  • Christian Juhl, udviklingsordfører i Enhedslisten
  • Rasmus Nordqvist, ordfører for international udvikling i SF
  • Katarina Ammitzbøll, udviklingsordfører i Konservative
  • Anne Sophie Callesen, udviklingsordfører for Radikale
  • Isabella Arendt, landsformand for Kristendemokraterne

Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ifølge UNCHR vil to tredjedele af unge i krisepåvirkede lande aldrig gennemføre en ungdomsuddannelse. Samtidig har coronapandemien skabt en historisk global uddannelseskrise, hvor millioner af børn og unge fortsat har ingen eller kun begrænset adgang til undervisning. Mange vender måske aldrig tilbage til skolebænken.

Nye tal fra Unicef viser, at 17 lande fortsat holder skolerne lukket, mens skolerne i yderligere 39 lande er delvist lukkede. Det er naturligvis helt uacceptabelt, at de mest sårbare grupper efterlades i stikken.

Danmark skal være global uddannelsesleder
Inden sommerferien vedtog Danmark en ny udviklingsstrategi, som skal sikre en mere fokuseret og strategisk udmøntning af de danske prioriteter. Dette forudsætter dog en mere effektiv koordinering og større samtænkning af den danske indsats.

Vi efterlyser derfor en samlet dansk strategi for uddannelsesområdet. På linje med øvrige danske prioriteter, som blandt andet seksuelle og reproduktive rettigheder, som kan styrke den danske indsats og gøre Danmark til en global leder på uddannelsesområdet.

Uddannelse er også forudsætningen for udvikling af den lokale private sektor og jobskabelse, som der er så hårdt brug for. Ikke mindst i lyset af de socioøkonomiske konsekvenser af covid-19, hvor flere hundrede millioner unge står uden job og håb. Så der er brug for at tænke nyt.

Vi vil arbejde for, at den kommende finanslov leverer en markant stigning til uddannelse i kriser.

Finanslov skal sikre et løft
Selvom Danmark er en stor bidragsyder til multilaterale uddannelsesfonde som ‘Global Partnership for Education’ og ‘Education Cannot Wait’, er det stadig uklart, hvor stor en andel af de danske humanitære bidrag, der fokuserer på uddannelse for børn og unge, som er påvirket af krige og katastrofer.

Konsekvensen er, at vi ikke har det fulde overblik over danske humanitære bidrag til uddannelse i kriser. Dermed kan vi heller ikke kan kontrollere, om Danmark rent faktisk lever op til EU-målsætningen om, at uddannelsesbistanden skal udgøre minimum 10 procent af den samlede humanitære bistand.

Vi efterlyser derfor en langt større gennemsigtighed i de danske bidrag til uddannelse.

Endelig er vi stærkt bekymrede for regeringens forslag til finansloven, som efter vores overbevisning ikke leverer den nødvendige støtte til at hjælpe verdens fattigste og mest udsatte lande igennem den globale uddannelseskrise.

Vi vil derfor arbejde for, at den kommende finanslov leverer en markant stigning til uddannelse i kriser samt klare finansieringsmål for den samlede danske udviklingsbistand til uddannelse i perioden 2022-2025. Danmark kan gøre det bedre. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Juhl

Fhv. MF (EL) 2011-22
lærer (Læreruddannelsen i Silkeborg 1979)

Katarina Ammitzbøll

Fhv. MF (K), fhv. FN diplomat
cand.scient.soc. (RUC 1997), LLM, Master international jura (Warwick University 2004-2005).

Anne Sophie Callesen

Kandidat til Europa-Parlamentet (R), fhv. MF (R)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2015), master i Middle East & Mediterranean studies (King’s College London)

0:000:00