Debat

Marie Bjerre til Kvinfo: Ligestillingsvurdering af alle lovforslag er spildt papirarbejde

Vi skal ikke lave papirøvelser alene for at kunne sige, at alle lovforslag er ligestillingsvurderet. Det skal give mening, ellers risikerer vi, at ligestillingsvurderingerne generelt bliver meningsløse. Eller ligefrem latterliggjort, skriver ligestillingsminister Marie Bjerre (V).

Ligestillingsvurdering af alle lovforslag risikerer at føre til en masse unyttigt administrativt arbejde for skatteydernes penge, skriver Marie Bjerre.<br>
Ligestillingsvurdering af alle lovforslag risikerer at føre til en masse unyttigt administrativt arbejde for skatteydernes penge, skriver Marie Bjerre.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Marie Bjerre
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

12. oktober kunne man i Altinget læse, at Kvinfo anbefaler, at alle ministerier laver en såkaldt ligestillingsvurdering og anvender relevante kønsopdelte data, når de udarbejder lovforslag.

Jeg er lodret uenig med Kvinfo her. Jeg har ikke en ambition om, at alle fremsatte lovforslag skal ligestillingsvurderes. Det vil i mine øjne ikke give mening – tværtimod vil det føre til en masse unyttigt administrativt arbejde for skatteydernes penge. Det, synes jeg, vil være uansvarligt.

Jeg er enig i, at bogen Usynlige kvinder kommer med en række eksempler på, at der gennem tiden ikke er taget højde for kvinder og mænds forskellige adfærd, kroppe og behov.

Det giver ikke mening, at alle de lovforslag, som eksempelvis sætter skub i den grønne omstilling, skal ligestillingsvurderes

Marie Bjerre (V)
Digitaliserings- og ligestillingsminister

Det er for eksempel først sidste år, at der kom en crash car-dukke med en kvindekrop, som kunne bruges til test af sikkerheden i biler. Men det handler for mig at se mere om, at vi som samfund skal blive bedre til at tænke på både mænds og kvinders adfærd, behov og ressourcer, når vi for eksempel udvikler produkter. Og ikke om, at alle lovforslag skal ligestillingsvurderes.

Ligestilling, når det giver mening

Lovforslagene skal kun vurderes, når det er relevant. Og kun når der er væsentlige ligestillingsmæssige konsekvenser, skal det skrives ind i et lovforslag, så Folketinget kan tage det med i sine overvejelser.

Det er set med mine øjne helt relevant, at de ligestillingsmæssige konsekvenser kommer tydeligt frem ved blandt andet lovgivning om øremærket orlov, partnervold og stalking.

Men det giver ikke mening, at alle de lovforslag, som eksempelvis sætter skub i den grønne omstilling, skal ligestillingsvurderes. Fra regeringens aktuelle lovprogram kan jeg nævne forslagene om ”Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker”, ”Mulighed for færre, men højere vindmøller ved Testcenter Høvsøre” og ”Grøn skattereform for industri”. Det er lovforslag, der har betydning for den grønne omstilling, men som ingen betydning har for ligestillingen.

Læs også

Så for mig handler det om, at vi arbejder klogt med ligestillingsvurderingen. At vi fokuserer kræfterne. Vi skal ikke lave papirøvelser eller ligestillingsvurdere alene for at kunne sige, at 100 procent af alle lovforslag er ligestillingsvurderet. Det skal give mening, ellers risikerer vi, at ligestillingsvurderingerne generelt bliver meningsløse. Eller ligefrem latterliggjort.

Det nuværende system fungerer

Jeg hæfter mig ved, at samtlige 153 lovforslag er blevet relevanstestet for ligestillingsmæssige konsekvenser i folketingssamlingen 2022/2023, hvilket er en stigning i forhold til tidligere folketingssamlinger. Og at 15 procent af dem blev ligestillingsvurderet. Dét synes jeg godt, at vi kan være bekendt.

Så jeg deler ikke Kvinfos holdning om, at ”systemet i Danmark desværre er præget af uklare vejledninger, manglende tilsyn og manglende politisk fokus.”

Det er mit indtryk, at der er stor opmærksomhed på ligestilling i ministerierne

Marie Bjerre (V)
Digitaliserings- og ligestillingsminister

Det er mit indtryk, at der er stor opmærksomhed på ligestilling i ministerierne. Det hænger sammen med, at det er en del af regeringens lovproces, at alle ministerier skal forholde sig til, om et lovforslag skal relevanstestes og ligestillingsvurderes.

I den forbindelse screener Ligestillingsafdelingen i mit ministerium også hvert år lovprogrammet for at vurdere, om der er yderligere lovforslag, der bør relevanstestes.

Derudover er der hvert år netværksmøder på tværs af ministerier, hvor blandt andet ligestillingsvurdering af lovforslag kan drøftes. Der er desuden vejledninger på området, som ministeriet vil overveje en eventuel opdatering eller strømligning af.

Endelig sender jeg hvert år en opgørelse over ligestillingsvurdering af de fremsatte lovforslag til Folketinget ved folketingsårets afslutning, som vi også offentliggør på ministeriets hjemmeside.

Vi skal ikke ligestillingsvurdere alle lovforslag bare for at ligestillingsvurdere. Det vil være skønne spildte kræfter. Vi skal ligestillingsvurdere, når det virker og har effekt. Det er dét, vi som samfund er bedst tjent med.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marie Bjerre

Digitaliseringsminister og minister for ligestilling, MF (V)
cand.jur (Københavns Uni. 2011), LL.M. fra UC Berkeley 2016

Henriette Laursen

Direktør, Kvinfo, fhv. generalsekretær, Dansk Ungdoms Fællesråd, fhv. direktør, AIDS-Fondet
cand.jur. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00