Høring over bekendtgørelse om afviklingsplanlægning og afviklingsberedskab

Finanstilsynet har i dag sendt udkast til bekendtgørelse om afviklingsplanlægning og afviklingsberedskab i høring.

Denne bekendtgørelse er en del af en række bekendtgørelser som vedrører afvikling af nødlidende pengeinstitutter, realkreditinstitutter og fondsmæglerselskaber I. Disse bekendtgørelser forventes at blive sendt i høring samtidig med eller kort tid efter denne bekendtgørelse.

Bekendtgørelsen skal ses i sammenhæng med lov nr. 334 af 31. marts 2015 om lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om finansiel stabilitet, lov om en garantifond for indskydere og investorer, lov om værdipapirhandel m.v. og ligningsloven (Gennemførelse af direktiv om genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber (BRRD) og direktiv om indskudsgarantiordninger (DGSD)).

Bekendtgørelsen har til formål at fastlægge nærmere regler for Finanstilsynets og Finansiel Stabilitets afviklingsplanlægning samt virksomhedernes afviklingsberedskab.

Bekendtgørelsen indeholder nærmere regler om, hvilke oplysninger virksomhederne skal kunne fremskaffe til Finanstilsynet til brug for Finansiel Stabilitets og Finanstilsynets afviklingsplanlægning. Bekendtgørelsen fastslår at en afviklingsplan skal indeholde en eller flere afviklingsstrategier, og at Finanstilsynet kan påbyde en virksomhed at fjerne væsentlige hindringer for gennemførelsen af den valgte afviklingsstrategi.

Det følger desuden af bekendtgørelsen, at pengeinstitutter, realkreditinstitutter og fondsmæglerselskaber I skal have et afviklingsberedskab i tilfælde af, at virksomheden skal afvikles. Afviklingsberedskabet indebærer, at en virksomhed i en afviklingssituation inden for en kort periode skal kunne fremskaffe en række oplysninger til brug for Finansiel Stabilitets restrukturering og afvikling af virksomheden. Bekendtgørelsen præciserer, hvilke opgørelser og oplysninger, som Finansiel Stabilitet skal bruge.

Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget bekendtgørelsen i præhøring.

TER vurderer, at bekendtgørelsen  samlet kan medføre administrative byrder på over 4 mio. kr. på samfundsniveau årligt. Bekendtgørelsen medfører løbende administrative byrder, der består i, at Finansiel Stabilitet sammen med Finanstilsynet skal udarbejde en plan samt strategi for afvikling af hvert enkelt selskab, herunder indsamle relevante oplysninger fra de pågældende selskaber.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juni 2015.

Udkastet er desuden sendt i høring hos en række organisationer.

Finanstilsynet skal anmode om eventuelle bemærkninger til udkastet senest den 5. maj 2015.

Bemærkninger kan sendes pr. e-mail på [email protected] og [email protected] eller pr. post til Finanstilsynet, Århusgade 110, 2100 København Ø, Att.: Zanne Løkke Andersson.

Kontaktperson: Louise Villumsen og Zanne Løkke Andersson

Direkte tlf.nr.: 33 55 82 70 og 33 55 82 71

Eventuelle høringssvar offentliggør Finanstilsynet her på Høringsportalen.

Finanstilsynet er en styrelse i Erhvervs- og Vækstministeriet. Finanstilsynets primære opgave er at føre tilsyn med den finansielle sektor. Desuden deltager Finanstilsynet inden for sit ansvarsområde i lovgivnings- og EU-arbejde om den finansielle sektor.

Myndighed: Finanstilsynet
Type: Bekendtgørelser
Høringsfrist: 05-05-2015
Status: Igang


Dette indhold er leveret automatisk via RSS uden ansvar for Altinget