Aarhus: Vi skal vide, om brugerne får det bedre!

SOCIALSTAFET: Med mantraet "Vi skal vide, om brugerne får det bedre" har Aarhus Kommune i flere år arbejdet med udvikling og implementering af særlige metoder til måling af effekten af indsatserne til forvaltningens målgrupper. Læs, hvordan og hvem de sender stafetten videre til.

Samlet set medvirker resultatdokumentationen til, at der tilvejebringes en dækkende og systematisk information, der kan bringes i spil på alle niveauer i organisationen - fra det øverste ledelseslag til de enkelte medarbejdere ude i de decentrale tilbud.

Søren Frost & Ian Kirkedal Nielsen
Aarhus Kommune
Fakta
Altinget | Social og Forebyggelse har sat gang i en såkaldt socialstafet med fokus på alle de gode eksempler på social- og forebyggelsesområdet, der virker og finder sted i kommuner, stat, frivillige organisationer osv.

Det gode eksempel kan spænde mellem alt fra bedre udnyttelse af plejehjælperes tid til kommuner, der hjælper folk tilbage på arbejdsmarkedet efter svære sociale problemer.

Social- og integrationsminister Karen Hækkerup (S) satte stafetten i gang med et indlæg 16. marts 2012.

Foreløbige modtagere af stafetten:
Herning Kommune 
Faaborg-Midtfyn Kommune
Aarhus Kommune

Af Søren Frost & Ian Kirkedal Nielsen
Udviklingschef & udviklingskonsulent, Center for Socialfaglig Udvikling, Aarhus Kommune.

Baggrund
Det er ingen hemmelighed, at det specialiserede socialområde i en årrække har stået midt i orkanens øje, hvilket har udmøntet sig i pres på budgetterne, krav om effektivisering samt stigende forventninger og krav om kvalitet i den service som kommunerne leverer.

Disse udfordringer har medvirket til, at man i Socialforvaltningen i en årrække har arbejdet med fokus på effekten af de indsatser, som brugerne modtager. Udgangspunktet er, at vi skal vide, om brugerne får det bedre. Med henblik på at følge op på, hvordan Socialforvaltningen bidrager til, at brugerne får det bedre, har man udviklet en række resultatdokumentationskoncepter, som dækker en stor del af forvaltningens samlede målgruppe.

0:000:00