A-kasser: Samarbejde vil gavne alle

INTERVIEW: A-kasserne vil hellere end gerne klare flere opgaver for jobcentrene. Der er kun fordele ved et stærkere samarbejde, mener Verner Sand Kirk, som ikke tror, at det vil kræve flere ressourcer i a-kasserne.
Verner Sand Kirk svarer på fem spørgsmål om, hvad mere samarbejde med jobcentrene vil betyde for a-kasserne og deres medlemmer.
Verner Sand Kirk svarer på fem spørgsmål om, hvad mere samarbejde med jobcentrene vil betyde for a-kasserne og deres medlemmer.Foto: colourbox.com

Vi udfører ikke en opgave for myndighederne, vi udfører en opgave for os selv, og så tilbyder vi at gøre det på en måde, så myndighederne ikke har behov for at have fat i folk i det første halve år.

Verner Sand Kirk
Direktør, AK-Samvirke
A-kasserne er glade for et nyt udspil fra 6-byerne, der lægger op til et stærkere samarbejde om beskæftigelsesindsatsen, fortæller Verner Sand Kirk, direktør for AK-Samvirke. Altinget.dk har stillet ham fem spørgsmål om, hvad et øget samarbejde vil betyde for a-kasserne og deres medlemmer.

AK-Samvirke foreslår, at a-kasserne kan tage sig af al kontakt til de ledige i det første halve år. Skal alle landets fagforeninger så have et a-kasse-kontor i hver kommune?

Nej, det behøver de ikke, for der er ingen, der siger, at kontakten nødvendigvis skal være fysisk altid. Man kan jo være i kontakt via internet og telefon, sådan er det allerede i dag. Der er jo allerede samtaler i a-kasserne, så det er jo ikke helt nyt, at man skal være i kontakt med a-kassen. Der er selvfølgelig nogle a-kasser, der er tættere på deres medlemmer end andre. For dem, der ikke er, må det foregå på en anden måde, eller medlemmerne må transportere sig derhen, hvor der er et kontor. Man må diskutere, om det altid er nødvendigt at møde fysisk op. Det er jo ikke sådan, at folk skal til samtaler hver anden dag. Der er centrale og decentrale a-kasser, og de har allerede i dag samtaler med deres medlemmer.

Hvis vi tager en stor fagforening med mange lokale afdelinger, for eksempel Dansk Metal, som har 46 lokale afdelinger, skal de så oprette et a-kasse-kontor i hver afdeling?

Nej, jeg tror, at den struktur, der er i dag, fungerer fint. Pointen er, at a-kasserne allerede i dag har samtaler med de ledige, og det fungerer. Så det er mere det, at jobcentrene holder op med at indkalde folk til samtaler om nøjagtig det samme, så man sikrer, at a-kassen tager sig af den vejledning, der må være behov for. Og så må man diskutere, om indholdet i samtalerne skal justeres. Der er såmænd ikke noget hokuspokus i det.

Lad os tage en a-kasse, som ikke har så mange kontorer, for eksempel Magistrenes Arbejdsløshedskasse, som kun har fire kontorer. Hvordan skal de ledige i de resterende 94 kommuner være i kontakt med deres a-kasse?

Det klarer man allerede i dag, ved at de ledige enten rejser hen til kontoret, eller at a-kasserne kommer ud til dem, for eksempel på jobcentrene. Det er klart, at hvis a-kasserne har langt imellem deres kontorer, så må de ledige rejse hen til dem for at få samtalen. Og når vi taler om magistrene, bor de fleste i øvrigt i storbyerne. Sådan er det allerede i dag, og vi har ikke hørt, at det skulle være et kæmpe problem, at man ikke kan arrangere samtaler.

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00