Analyse af 
Erik Holstein

Et år efter benhård strid om ukrainerloven kan der gøres status

Var ukrainerloven racisme eller saglig begrundet forskelsbehandling? Nye beskæftigelsestal og et kriminalitetsindeks illustrerer den egentlige baggrund for ukrainerloven og forskelsbehandlingen mellem ukrainere og syrere.

Lidt over 30.000 ukrainske flygtninge er det sidste år ankommet til Danmark.
Lidt over 30.000 ukrainske flygtninge er det sidste år ankommet til Danmark.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Erik Holstein

”Denne særlov er racistisk affald.”

Den fik ikke for lidt fra Folketingets talerstol, da Frie Grønnes leder Sikandar Siddique helt bogstaveligt flænsede lovforslaget om en særlov for ukrainske flygtninge for et år siden.

Siddique og Frie Grønne røg ud af Folketinget ved valget, men den diskussion Siddique med noget bombastiske fagter rejste, er stadig relevant. For der er klar forskel på den lovgivning, der mødte den store gruppe af ukrainere og andre flygtningegrupper som f.eks. den store gruppe syrere, der var kommet få år før.

Tydelig forskel
Ukrainerne blev med særloven bedre stillet end andre flygtningegrupper, og hele formålet med særloven var at give ukrainerne let mulighed for at komme til Danmark og blive integreret så hurtigt som muligt.

Eksempelvis får ukrainerne dispensation fra at deltage i integrationspakken i tre måneder, mens andre flygtninge skal deltage i aktivering i samarbejde med jobcentret. Ukrainerne får også mulighed for at indkvartere sig privat og jobportalen har lavet et tiltag, der skal matche ukrainske flygtninge med danske arbejdsgivere.  

Når det gælder syrerne, var hensigten mere tvetydig. Myndighederne ville på den ene side ruste dem til at fungere så godt som muligt, mens de er i Danmark. Men på den anden side var reglerne også skruet sådan sammen, at det ikke skulle være for attraktivt for syrerne at komme hertil.

Forskelsbehandlingen blev af et flertal i Folketinget begrundet med, at Danmark har en særlig forpligtelse til at hjælpe flygtninge fra ”en krig i nærområdet”.

Men uden for referat var den vigtigste grund til særloven en forventning om, at ukrainerne ville være meget lettere at integrere end syrere og andre flygtninge fra de såkaldte Menapt-lande (fortrinsvis muslimske lande I Mellemøsten og Nordafrika samt Pakistan, Afghanistan og Tyrkiet). Og at man derfor kunne klare at modtage et langt større antal ukrainere.

Det er derfor interessant at se, om ukrainerne virkelig har været væsentligt lettere at integrere end flygtningegrupper fra Menapt-landene.

Hurtigt i arbejde
Et år efter invasionen af Ukraine kan man begynde at gøre status.

Flere medier kunne sidste uge berette, at hele 58 procent af ukrainerne er kommet i arbejde efter bare et år. Det tal baserer sig dog på gruppen af ukrainere, der er jobparate. Det er ikke sådan, man normalt opgør beskæftigelsesfrekvenser.

En mere retvisende sammenligning fås, hvis man tager den samlede gruppe af ukrainske flygtninge mellem 16 og 64 (altså ikke kun de jobparate). Så bliver tallet ifølge Udlændinge-og Integrationsministeriet, at 41 procent af de ukrainske flygtninge i december 2022 var i lønmodtagerbeskæftigelse.

En populær myte
Da den store bølge af flygtninge fra den syriske borgerkrig nåede Danmark i 2015, var der flere steder også store forventninger til dem. F.eks. talte både erhvervskvinden Stine Bosse og tidligere integrationsminister Manu Sareen (R) optimistisk om kvalificerede og veluddannede flygtninge fra Syrien. Der var derfor et vist håb om, at syrerne ville være lettere at integrere end andre flygtningegrupper fra Mellemøsten.

De forhåbninger viste sig at være overdrevne. Det var en myte, at syrerne er veluddannede, og selvom der er solstrålehistorier, er tilknytningen til arbejdsmarkedet generelt gået trægt. Særlig de syriske kvinder halter langt efter.

Ser man på gruppen af flygtninge fra 2015 var kun syv procent af mændene og en procent af de syriske kvinder mellem 18 og 64 kommet i lønmodtagerbeskæftigelse efter et års ophold i Danmark. De tilsvarende tal for de ukrainske flygtninge var 49 procent af mændene og 39 procent af kvinderne. Tallene er opgjort af Udlændinge- og Integrationsministeriet for Altinget.

Efter seks år i Danmark er tallene for gruppen af syriske flygtninge mellem 18 og 64 år steget til henholdsvis 62 procent for mændene og 24 procent for kvinderne i november 2021.

Helt i bund
Breder man paletten ud, og ser på Danmarks Statistiks (DST) opgørelse over beskæftigelsesfrekvenser for 30-64-årige for de 35 største etniske grupper i Danmark, ser man følgende mønster.

Beskæftigelsesfrekvenser for 30-64-årige i 2021

 

Antal personer

Beskæftigelsesfrekvens

  Mænd Kvinder I alt Mænd Kvinder I alt
Nederlandene 2.645 1.740 4.385   86   76   82
Ukraine 3.486 4.214 7.700   90   75   81
Litauen 4.403 4.174 8.577   82   80   81
Letland 1.429 1.808 3.237   83   77   80
Thailand 801 8.742 9.543   77   79   79
Polen 16.215 12.970 29.185   82   74   79
Filippinerne 859 6.375 7.234   82   78   78
Ungarn 1.300 1.513 2.813   81   76   78
Rumænien 12.382 8.701 21.083   81   73   77
Island 2.103 2.284 4.387   79   76   77
Sverige 3.295 4.629 7.924   77   75   76
Frankrig 2.286 1.610 3.896   79   71   76
Tyskland 7.874 8.339 16.213   79   73   76
Italien 3.637 1.912 5.549   78   70   75
Storbritannien 6.846 3.012 9.858   78   69   75
Indien 5.146 3.781 8.927   86   60   75
Norge 2.747 4.538 7.285   74   75   75
Bulgarien 3.942 2.974 6.916   77   71   74
Spanien 2.003 1.780 3.783   77   70   74
Vietnam 3.290 4.225 7.515   73   72   72
Kina 3.068 5.093 8.161   74   70   72
USA 2.765 2.534 5.299   73   66   70
Sri Lanka 2.785 2.840 5.625   73   63   68
Rusland 1.231 3.500 4.731   69   67   68
Pakistan 5.140 4.770 9.910   75   47   61
Iran 7.746 5.943 13.689   64   57   61
Bosnien-Hercegovina 6.179 6.338 12.517   63   57   60
Tyrkiet 13.768 12.820 26.588   69   49   59
Marokko 2.065 2.409 4.474   66   51   58
Afghanistan 4.372 3.913 8.285   69   44   58
Jugoslavien* 2.945 2.948 5.893   60   50   55
Syrien 9.538 6.996 16.534   68   29   51
Irak 8.388 7.126 15.514   53   42   47
Somalia 4.047 3.851 7.898   51   44   47
Libanon** 5.911 5.124 11.035   51   33   43
Dansk oprindelse 1.089.757 1.076.795 2.166.552   85   81   83

Tallene fra Danmarks Statistik går ikke specifikt på flygtningegrupper, men på de forskellige etniske grupper som sådan. Mens Integrationsministeriets tal gælder aldersgruppen 18-64, går opgørelsen fra DST på gruppen 30-64 år, derfor afviger tallene lidt.

I forhold til ukrainerne skal man mærke sig, at statistikken er fra før, krigen i Ukraine begyndte. Så denne statistik viser blot noget om beskæftigelsen for de ukrainere, der var i landet i forvejen. Her var mange kommet til Danmark som udenlandsk arbejdskraft.

Den nederste halvdel af statistikken understreger, hvorfor mange danske politikere har reservationer over for større migrant- og flygtningestrømme fra Menapt-landene. 

Det er et lille lyspunkt, at der er sket en klar stigning i beskæftigelsesfrekvensen for både syriske mænd og kvinder fra 2020-2021. Det ændrer dog ikke ved, at gruppen samlet set stadig ligger meget lavt. De syriske kvinder har med kun 29 procent den laveste beskæftigelsesfrekvens blandt alle etniske grupper.

Dårligere betingelser
Nu kan man selvfølgelig diskutere, hvad der er hønen og ægget. For ville syrerne ikke have en haft bedre tilknytning til arbejdsmarkedet, hvis de var blevet mødt på samme måde som ukrainerne?

Det ville de givetvis. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at den meget målrettede indsats for at matche de ukrainske flygtninge med danske arbejdsgivere har givet dem en fordel i forhold til andre flygtningegrupper. 

Omvendt tyder alt på, at der under alle omstændigheder havde været en betydelig forskel. Selv efter seks år i Danmark er kun ca. hver anden syrer mellem 30 og 64 år i arbejde.  

Desuden er det værd at huske, at syrerne godt nok ikke blev modtaget med en særlov, men alligevel fik en ret velvillig modtagelse i mange lokalsamfund. Med basis i Vendsyssel dukkede grupper af ”venligboere” op for at hjælpe med integrationen af syrerne, et initiativ, der snart bredte sig til det meste af landet.

Klart mønster
Supplerer man beskæftigelsesstatistikken med en kriminalstatistik, får man samme mønster. Tallene har ikke nået at få bølgen af ukrainske flygtninge med og kan derfor ikke bruges til sammenligning af ukrainske flygtninge og syriske flygtninge, men til at sammenligne de etniske grupper som sådan: 

Kriminalitetsindeks for 15-79-årige mænd 

  Indvandrere Efterkommere
  2019 2020 2021 2019 2020 2021
  Indeks, mænd i alt = 100
Libanon* 276 279 291 373 376 389
Somalia 252 239 243 313 303 313
Jugoslavien** 213 221 240 232 230 233
Irak 219 226 232 229 255 261
Syrien 184 196 202 287 318 358
Tyrkiet 195 209 199 247 260 260
Pakistan 194 175 182 276 284 281
Marokko 167 176 178 265 313 304
Iran 157 158 164 172 171 174
Afghanistan 173 166 163 176 183 178
Litauen 109 117 129 . . . . . .
Rumænien 112 118 127 139 181 137
Bosnien-Hercegovina 114 124 126 129 135 135
Sri Lanka 114 123 124 106 117 111
Bulgarien 89 114 116 . . . . . .
Polen 93 100 102 112 118 108
Island 85 81 88 77 91 106
Nederlandene 60 70 88 102 108 133
Vietnam 81 84 84 65 69 67
Ukraine 64 67 72 . . . . . .
Italien 58 63 69 . . 155 . .
Tyskland 56 53 61 98 107 77
Sverige 60 62 59 91 120 115
Storbritannien 55 54 59 116 120 129
USA 42 39 51 . . . . 95
Norge 48 46 48 102 124 110
Spanien 35 48 48 . . . . . .
Kina 46 41 44 . . . . . .
Frankrig 47 44 43 . . . . 145
Indien 39 39 42 140 119 189

Danske mænd har et kriminalitetsindeks lige under 100, og tabellen fra 2021 viser, at de ukrainske mænd, der var i landet i forvejen, havde en lavere kriminalitetsrate end danskere.

De syriske mænds gennemsnitlige kriminalitet ligger derimod på en femteplads for indvandrere, mens efterkommere er helt oppe på en andenplads, og udviklingen går tilmed den forkerte vej. Tallene er korrigeret for alder. 

Ni ud af ti lande med den højeste kriminalitetsrate kommer fra Menapt-lande.

Om grafikkerne

Kilde: Danmarks Statistik. Note: Tallene stammer fra rapporten, "Indvandrere i Danmark 2022".

Af første grafik fremgår antallet af personer fra et givent land, der er beskæftigede i Danmark samt de forskellige nationaliteters beskæftigelsesfrekvens. Beskæftigelsesfrekvensen angiver, hvor stor en andel af den etniske gruppe i den arbejdsdygtige alder, der er i beskæftigelse. Tabellen omfatter de 35 lande, der i slutningen af 2020 var flest indvandrere fra i Danmark. *Jugoslavien før opsplitningen. ** En del af personerne fra Libanon er statsløse palæstinensere.

Af anden grafik fremgår kriminalitetsindekset for afgørelser i alt for 15-79-årige mænd alt efter oprindelsesland. Mænd i alt = 100. Inkluderet i tabellen er de 30 oprindelseslande med flest mandlige indbyggere i Danmark. ". . " angiver, at der er færre end ti dømte personer i befolkningsgruppen. Tallene er korrigeret for alder. *En del af personerne fra Libanon er statsløse palæstinensere. ** Med Jugoslavien henvises der til dette før opsplitningen.

Saglig eller usaglig forskelsbehandling
Det var statistikker som disse, der påvirkede Mette Frederiksen (S), da hun først var beskæftigelsesminister og siden justitsminister. Og det er tal som disse, der er den egentlige baggrund for, at det politiske flertal var anderledes velvillige over for at tage et stort antal ukrainere end flygtningegrupper fra Menapt-landene. Baggrunden for at man lavede en særlov én gruppe flygtninge, men ikke for andre.

Der er intet grundlag for at antyde, at særloven blev lavet med skelen til hudfarve som Sikandar Siddique og andre antydede. At der var tale en usædvanlig og markant forskelsbehandling mellem ukrainere og andre flygtningegrupper havde Siddique til gengæld helt ret i.

Men var der også tale om en usaglig forskelsbehandling – og dermed diskriminering?

Ikke nødvendigvis. Statistikkerne viser i hvert fald, at der var saglig grund til at have højere forventninger til ukrainernes mulighed for at blive uproblematisk integreret sammenlignet med andre store indvandrer- og flygtningegrupper. Et år efter invasionen viser tallene, at ukrainerne indtil videre har levet op til de forventninger. 

På årsdagen for invasionen udtalte statsminister Mette Frederiksen (S), at ukrainerne kan blive i Danmark, så længe de ønsker. Også det er en noget anden besked end den, der gives til de syriske flygtninge.

Dokumentation

Ukrainerloven blev vedtaget mindre end en måned efter Rusland invasion af Ukraine. Loven giver ukrainske flygtninge en række fordele sammenlignet med andre flygtningegrupper, ikke mindst at de får lovligt ophold i Danmark fra dag ét, mens andre flygtninge først skal have deres sagen behandlet. Dermed får ukrainerne med det samme adgang til sociale ydelser, uddannelse og undervisning. De får også mulighed for at indkvartere sig privat.

Menapt-landene er en fælles betegnelse for en række fortrinsvis muslimske lande i Nordafrika, Mellemøsten og Asien. Det drejer sig om :Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Libanon, Somalia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jor- dan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater, Tunesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen, Mauretanien og Oman samt Afghanistan og Pakistan.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00