Radikale forbereder nye udbudsreformer for at løse fremtidens velfærdsklemme

Med udsigt til et snævert økonomisk råderum frem mod 2030 forbereder Radikale nye reformkrav for at sikre vækst og mere arbejdskraft. Trods anbefalinger fra økonomer afviser partiets politiske ordfører at finansiere fremtidig velfærd med højere gæld.

Radikale politiske ordfører Andreas Steenberg (<i>th.</i>)bebuder&nbsp;på nye forslag til, hvordan øget arbejdsudbud kan være med til at skabe større økonomisk råderum, når den finanspolitiske planlægningshorisont snart må rykkes frem til 2030.
Radikale politiske ordfører Andreas Steenberg (th.)bebuder på nye forslag til, hvordan øget arbejdsudbud kan være med til at skabe større økonomisk råderum, når den finanspolitiske planlægningshorisont snart må rykkes frem til 2030.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Blækket er knapt tørt på den seneste reformaftale om at sikre mere arbejdskraft til ikke mindst danske virksomheder, før Radikale igen varmer op til nye krav, som trækker længere i samme retning.

Det er helt nødvendigt, hvis man ønsker at fastholde og måske endda forbedre det danske velfærdssamfund de kommende årtier.

Sådan ser det i hvert fald ud for Radikales politiske ordfører, Andreas Steenberg, når han løfter blikket fra de aktuelle politiske slagsmål og med de seneste samfundsøkonomiske prognoser i baghovedet ser frem mod udgangen af dette årti.

”Der er brug for flere reformer til at skaffe mennesker og økonomi. Både til den grønne omstilling, men også til velfærdssamfundet,” siger Andreas Steenberg.

For ham markerede forrige uges aftale om blandt andet adgang for mere udenlandsk arbejdskraft et afgørende sporskifte for dansk politik.

Råderummet svinder frem mod 2030

Eller måske nærmere at man set med Radikale briller er kommet tilbage på rette spor efter at have været på afveje, siden Lars Løkke Rasmussens V-regering i november 2016 opgav sin såkaldte ’Helhedsplan’.

”Diskussionen af økonomiske reformer og diskussionen om arbejdsudbud og hvordan man kan hæve det, er tilbage i dansk politik efter en pause. Og det glæder mig, for det er jo ikke løst endnu,” siger Andreas Steenberg.

Lars Løkke Rasmussens ’Helhedsplan’ var samtidig Venstre-regeringens bud på en sammenhængende økonomisk politik, der afspejlede, at man dengang i  2016 løftede planlægningshorisonten fra 2020 til 2025.

Der ser ud til at komme til at mangle finansiering til at imødegå det stigende antal ældre og børn.

Andreas Steenberg (R)
Politisk ordfører

Nu står den socialdemokratiske regering over for en lignende øvelse. Når der efter sommerferien skal fremlægges et forslag til næste års finanslov, skal finansminister Nicolai Wammen samtidig fastlægge udgiftslofter for 2026.

Det kræver, at regeringen samtidig baserer sin finanspolitik på økonomiske fremskrivninger, der rækker udover det 2025, som har været i fokus siden Løkkes Helhedsplan. Forventeligt for nu i stedet at se frem mod 2030.

Her ser fremtidsudsigterne ikke alt for lovende ud, hvis man spørger Andreas Steenberg.

”Nu kan man begynde at se, at der ser ud til at komme til at mangle finansiering til at imødegå det stigende antal ældre og børn i fremtiden,” siger han.

Uden ekstra hænder, hjælper penge ikke

I en nylig analyse har tænketanken Kraka fremskrevet det potentielle finanspolitiske råderum frem til 2030.

Og bundlinjen er, at hvis regeringen både vil overholde sine løfter om at lade de offentlige velfærdsudgifter vokse i takt med, at det bliver flere ældre og børn, og samtidig fastholder forståelsespapirets krav om, at der skal være balance i den offentlige økonomi i 2030 – ja så er der stort set ingen penge tilbage.

Som situationen ser ud, så bliver den finanspolitiske diskussion på den helt store klinge bare enormt interessant og vigtig.

Andreas Steenberg (R)
Politisk ordfører

Sølle 3,5 milliarder er, hvad de aktuelle prognoser alt andet lige vil efterlade til at lave ny politik for i hele perioden fra 2023 til 2030.

Nu er den slags fremskrivninger aldrig mejslet endegyldigt i granit. Men pointen er, at de er med til at sætte hjørneflagene for den økonomiske politisk spillebane.

”Som situationen ser ud, så bliver den finanspolitiske diskussion på den helt store klinge bare enormt interessant og vigtig,” siger Andreas Steenberg.

Og en ting er, spørgsmålet om finansiering. Noget andet er, hvordan man sikrer, at der er tilstrækkeligt med hænder til at løfte både de nødvendige velfærdsopgaver og erhvervslivet behov for arbejdskraft.

Valgprogram delvist indfriet

Det er netop den fremtidige velfærdsklemme KL-formand Jacob Bundsgaard (S) for nyligt gik i brechen for med et budskab om, at den offentlige sektor står til at mangle op mod 44.000 ekstra medarbejdere frem mod 2030.

”Det er klart, at vi ikke kan blive ved med at trække mennesker ind i velfærdssamfundet på bekostning af det private erhvervsliv. Så stopper udviklingen der, og så mangler der jo penge,” siger Andreas Steenberg.

Forud for folketingsvalget i 2019 fremlagde Radikale sin egen økonomiske 2030-plan.

I planen var der både lagt op til velfærdsforbedringer for ikke mindst skole- og uddannelsesområdet og til reformer, som kunne sikre et højere arbejdsudbud og dermed mere vækst og et større økonomisk råderum.

Læs også

De centrale økonomiske reformer var en sænkelse af den såkaldte beløbsgrænse, der kunne sikre virksomheder mere udenlandsk arbejdskraft, afskaffelse af den grønne check og en tilbagerulning af en tidligere lempelse af arveafgiften.

”Det vigtigste, vi tager stilling til med den her plan nu og i dag, er, at den uantastelige største udfordring for dansk økonomi er manglen på mennesker. Det er derfor, at det er det, vi i meget høj grad siger, at det skal stå forrest,” sagde Sofie Carsten Nielsen, som på det tidspunkt var partiets gruppeformand.

Brygger på nye reformplaner i det politiske værksted

Alle tre punkter er med forrige uges reformaftale nu i hvert fald delvist gennemført. Dog mangler der fortsat flertal for at sænke beløbsgrænsen.

Hvilke konkrete reformer Radikale så vil kræve frem mod 2030, har partiet endnu ikke lagt sig fast på.

”Vi vil selvfølgelig komme med vores bud, men vi har endnu ikke besluttet, hvad de skal være. Så nu går vi på det politiske værksted. Og så forestiller jeg mig, at vi kommer med nogle udspil drypvis hen over det næste halve år. For der er brug for mere,” siger Andreas Steenberg.

Udover opgaven med at sikre finansiering til at kunne levere velfærd til det stigende antal ældre og børn, så vil Radikale også have sikret et ”grønt råderum” med penge til den nødvendige grønne omstilling.

Netop det er en af de opgaver, Andreas Steenberg fremhæver på den korte bane, når diskussionen om en grøn skatteomlægning for alvor går i gang ”om nogle uger”.

Grønne skatter og ny budgetlov

Her møder Radikale blandt andet op med et forslag om at skaffe finansiering ved at straksbeskatte kapitalpensioner.

Herudover kommer der også snarlige forhandlinger om en reform af det nære sundhedsvæsen, hvor der også kan blive behov for finansiering.

Vi er bestemt klar til at se på, om man i kommunerne kan se på budgetterne over flere år.

Andreas Steenberg (R)
Politisk ordfører

Et tredje punkt er den revision af budgetloven, der ifølge regeringens lovprogram skal være klar inden udgangen af februar. En lov som har afgørende betydning for både styringen af den offentlige økonomi, men også for det finanspolitiske råderum.

Hos Radikale er man parat til at give ikke mindst kommunerne større fleksibilitet i deres økonomiske planlægning.

”Vi er bestemt klar til at se på, om man i kommunerne kan se på budgetterne over flere år. Men det er også klart, at det kan gøre det svært for Finansministeriet at forudse, hvad det offentlige forbrug er i det givne år,” siger Andreas Steenberg.

Budgetlovens betydning for det finanspolitiske råderum handler dog ikke så meget om kommunernes budgetlægning. Det er derimod lovens grænser for det offentlige underskud, som er den afgørende begrænsning.

Gæld er ingen løsning

Aktuelt tillades der et underskud på 0,5 procent på den offentlige økonomis såkaldte strukturelle saldo. Men reelt er der mulighed for at øge grænse til det dobbelte, hvilket både Det Økonomiske Råd, Nationalbanken og flere andre økonomer anbefaler.

Hos Radikale er man imidlertid ikke indstillet på at gældsætte sig til et større økonomisk råderum.

”Vi vil som parti helst finansiere ting og ikke låne os til det. Så det er vores udgangspunkt for, hvordan det her kan løses. Og så skal man huske at det med at låne en klump penge ikke løser manglen på arbejdskraft,” siger Andreas Steenberg.

Uanset om man øger budgetlovens underskudsgrænse eller ej, så kan man uden videre træffe en politisk beslutning om at erstatte målet om økonomisk balance i 2030 og tillade et underskud på de 0,5 procent, som budgetloven aktuelt tillader.

Det vil ifølge Krakas analyse kunne give ekstra 12 milliarder kroner i økonomisk råderum.

Mål om balance kan blødes op

Det har økonomer som blandt andre tidligere økonomiske vismand Torben Tranæs anbefalet. Ifølge ham er det ikke økonomisk rationelt, fordi det kan betyde besparelser på blandt andet velfærdsudgifter på den korte bane, slev om samfundsøkonomien reelt er overholdbar på længere sigt.

Læs også

Andreas Steenberg er ikke fuldstændig afvisende for at bløde op på kravet om balance. Forudsat at pengene bruges til at investere i fremtiden og ikke til at dække løbende velfærdsudgifter.

”Hvis vi overhovedet skal begynde at overveje at gøre det, så skal det jo være for at investere i noget, som vi så kan leve af. Det kunne jo så være grønne teknologier. Hvis man bare låner og låner til velfærdssamfundets drift, stopper festen jo på et eller andet tidspunkt,” siger han.

Betyder det, at det ikke vil være et afgørende krav fra jer til en eventuel fremtidig regering, at der skal være balance i den offentlige økonomi i 2030?

”Vi er ikke lige der, hvor vi begynder at stille kravene til en fremtidig regering. Men det bliver ikke os, som bringer det på banen at lave det om. For det er ikke den rigtige vej at låne sig til velfærdssamfundets drift.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

0:000:00