Niels Flemming Hansen
 svarer 
Peter Hummelgaard

Niels Flemming Hansen (K) spørger beskæftigelsesministeren, Peter Hummelgaard, om at transportministeren kan godkende alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører, såfremt disse vurderes at leve op til bestemmelsen om ikke at afvige entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, der findes i de kollektive overenskomster for chauffører

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 185, Spørgsmål 27
Lovforslaget giver mulighed for, at transportministeren kan godkende alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører, såfremt disse vurderes at leve op til bestemmelsen om ikke at afvige entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, der findes i de kollektive overenskomster for chauffører, der er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark. Ifølge bemærkningerne til lovforslaget kan denne vurdering opnås ved at parterne bag de alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører fremsætter en fælles anmodning herom til Færdselsstyrelsen. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til lovforslaget, at ”de relevante parter til enhver tid kan fremsætte fælles anmodning til Færdselsstyrelsen om at vurdere, om en kollektiv overenskomst opfylder kravet i §

6, stk. 3, nr. 3”.

A. Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget dermed reelt giver mulighed for, at parterne bag alternative kollektive nationale overenskomster kan få vurderet deres overenskomst af Færdselsstyrelsen i tidsrummet mellem lovens vedtagelse og lovens ikrafttrædelse?

B. Kan ministeren oplyse, hvordan processen for vurdering af alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører forventes tilrettelagt?

C. Er ministeren enig i, at idet Færdselsstyrelsen kan vurdere, hvorvidt alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører kan godkendes, inden bestemmelserne om samme rammevilkår i forhold til omkostningsniveau for lønvilkår formelt træder i kraft, vil det lette kontrolarbejdet for Færdselsstyrelsen betragteligt?

Svar fra tirsdag den 26. maj 2020
”Lovforslaget giver mulighed for, at transportministeren kan godkende alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører, såfremt disse vurderes at leve op til bestemmelsen om ikke at afvige entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, der findes i de kollektive overenskomster for chauffører, der er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark. Ifølge bemærkningerne til lovforslaget kan denne vurdering opnås ved at parterne bag de alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører fremsætter en fælles anmodning herom til Færdselsstyrelsen. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til lovforslaget, at ”de relevante parter til enhver tid kan fremsætte fælles anmodning til Færdselsstyrelsen om at vurdere, om en kollektiv overenskomst opfylder kravet i § 6, stk. 3, nr. 3”.

A. Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget dermed reelt giver mulighed for, at parterne bag alternative kollektive nationale overenskomster kan få vurderet deres overenskomst af Færdselsstyrelsen i tidsrummet mellem lovens vedtagelse og lovens ikrafttrædelse?

B. Kan ministeren oplyse, hvordan processen for vurdering af alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører forventes tilrettelagt?

C. Er ministeren enig i, at idet Færdselsstyrelsen kan vurdere, hvorvidt alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører kan godkendes, inden bestemmelserne om samme rammevilkår i forhold til omkostningsniveau for lønvilkår formelt træder i kraft, vil det lette kontrolarbejdet for Færdselsstyrelsen betragteligt?” Svar:

Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Transport- og Boligministeriet, der oplyser følgende:

”Ad spørgsmål 27A: Transport- og Boligministeriet bemærker indledningsvist, at den i spørgsmålet fremhævede sætning fra lovforslagets bemærkninger beskriver, hvordan retstilstanden vil være, når 26. maj 2020 J.nr.

2020 - 3714 reglerne i lovforslaget er trådt i kraft. Det er ligeledes først ved lovens ikrafttræden, at transportministeren – i praksis Færdselsstyrelsen – vil kunne foretage den endelige konkrete vurdering af, hvorvidt en kollektiv overenskomst lever op til kravene i forslaget til § 6, stk. 3, nr. 3. Det skyldes, at den fornødne hjemmel for myndighederne først skal være til stede. Frem mod lovens ikrafttræden vil Færdselsstyrelsen imidlertid tilrettelægge deres forberedelser således, at sagsbehandlingstiden ved godkendelse af såkaldte alternative kollektive overenskomster, jf. forslaget til § 6, stk. 3, nr. 3, minimeres mest muligt.

Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål 2.

Ad spørgsmål 27B: Transport- og Boligministeriet skal oplyse, at det fremgår af afsnit 3.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, at det vil bero på en konkret vurdering, hvorvidt omkostningsniveauet i en landsdækkende kollektiv overenskomst ikke afviger entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de retningsgivende overenskomster. Det fremgår endvidere af samme afsnit, at når en landsdækkende kollektiv overenskomst har været lagt til grund for tildeling af en gods- eller buskørselstilladelse, eller det er konstateret, at overenskomsten generelt lever op til det omkostningsniveau, loven stiller krav om, vil Færdselsstyrelsen på deres hjemmeside løbende offentliggøre og ajourføre en opgørelse over disse overenskomster. Efter lovforslagets vedtagelse vil Færdselsstyrelsen udarbejde et administrationsgrundlag med nærmere angivelse af den administrative proces for vurdering af landsdækkende kollektive overenskomster.

Ad spørgsmål 27C Der henvises til svaret på spørgsmål 27A.”
0:000:00