K vil gøre det billigere at klage over udbud

RETSSIKKERHED: Færre virksomheder klager over offentlige udbud. Og selv om en klager ender med at få delvist medhold, kan det blive en dyr affære. Både Venstre og Konservative er parate til at se på lovgivningen.

Konservatives erhvervsordfører, Brian Mikkelsen, vil sænke virksomheders omkostninger, når de klager over offentlige udbud.
Konservatives erhvervsordfører, Brian Mikkelsen, vil sænke virksomheders omkostninger, når de klager over offentlige udbud.
Kim RosenkildeCecilie Gormsen

Det er blevet for dyrt for virksomheder at klage over udbudssager. Det mener Konservative, som er parat til at sænke omkostningerne forbundet med at klage til Klagenævnet for Udbud.

Siden nye regler i 2013 gjorde det dyrere for virksomheder at klage over offentlige udbud, er antallet af klager faldet med 30 procent.

Samtidig står det ifølge Dansk Erhverv klart, at en virksomhed risikerer at skulle afholde væsentlige udgifter, selv når den får delvist medhold i en sag.

Konservative var selv med til at vedtage de nye regler forrige år, men man var dog bekymret for, at det ville afholde virksomheder fra at klage. Set i lyset af de nye oplysninger er partiets erhvervsordfører, Brian Mikkelsen, nu parat til at sænke virksomhedernes omkostninger ved klagesager.

Fakta
Sager ved Klagenævnet for Udbud

De nye regler for klagesager i forbindelse med offentlige udbud trådte i kraft juni 2013.

I 2011 og 2012 blev der samlet klaget over 339 sager om offentligt udbud. For 2013 og 2014 lyder det tilsvarende tal på 227. Det svarer til et fald på 30 procent.

Ikke alle klager realitetsbehandles. I 2014 blev 49 ud af 120 klager realitetsbehandlet. I 2007 endte 56 procent af sagerne med, at klager fik helt eller delvist medhold. I 2014 skete det tilsvarende i 47 procent af sagerne.

Læs mere her.


Kilde: Erhvervsstyrelsen

"Det faldende antal klagesager viser, at vi havde ret, da vi frygtede at indførelse af betaling ved klager ville medføre færre sager. Det er et stort problem for virksomhedernes retsstilling og for virksomhedernes muligheder for at vinde udbud - også i konkurrence med det offentlige selv,” siger Brian Mikkelsen.

Han understreger, at det er vigtigt, at virksomheder har nem mulighed for at klage, fordi det giver et mere transparent udbudssystem.

Man beder virksomhederne om på forhånd at kunne vide, om de kan vinde en sag. Det er en stor risiko, de private virksomheder skal løbe.

Louise Høgh
Chefkonsulent i Dansk Erhverv

”Vi vil derfor opfordre erhvervsministeren til at få nedsat sagsomkostningerne for virksomhederne i forbindelse med klager til udbudsnævnet,” siger Brian Mikkelsen.

Venstre vil se på 'uhensigtsmæssigheder'
Også Venstre støttede op om lovændringen, der i 2013 forkortede klagefristen og hævede klagegebyret ved Klagenævnet for Udbud fra 10.000 til 20.000 kroner.

Samtidig betød de nye regler, at virksomhederne selv kunne komme til at afholde sagsomkostninger, dog maksimalt 75.000 kroner. Lovændringen kom i kølvandet på en massiv stigning i antallet af klagesager de forudgående år.

 

Lige som Konservative havde også Venstre forbehold for de nye regler under lovbehandlingen. Ikke mindst fordi man frygtede, at de nye regler ville betyde, at virksomheder ville afholde sig fra at klage i sager, hvor de ellers kunne have god grund til det.

Derfor ønskede begge partier, at der efter nogle år skulle laves en analyse af konsekvenserne af de nye regler. Den tid kan være kommet. I hvert fald melder Venstres erhvervsordfører sig parat til at tage sagen op.

”Jeg er parat til at se på, hvad der måtte være af uhensigtsmæssigheder. Og hvis der er konkrete eksempler, så vil jeg selvfølgelig gerne se på det. Så må vi så se, om det giver anledning til, at tingene skal justeres,” siger Torsten Schack Pedersen.

 

 

KL advarer
Kommunernes landsforening var blandt dem, der efterlyste ændringer af klagereglerne oven på den markante stigning i antallet af klager i de forudgående år.

Og her mener man, at det hævede klagegebyr og risikoen for at skulle dække sagsomkostninger gør det mindre interessant for virksomheder at rejse en grundløs sag.

Ifølge kontorchef Claus Ørum var der opstået en "usund klagekultur", som fik kommunerne til at gå med livrem og seler, når de udbød opgaver. Til skade for dialogen og nytænkningen i udbuddene. 

"Klagerne havde ofte alene det formål at få udsat kontraktindgåelsen, så den eksisterende leverandør kunne fortsætte i kontrakten lidt længere, eller lade udbuddet gå om, så man som tilbudsgiver kunne få en chance mere til at afgive tilbud,” siger Claus Ørum Mogensen, kontorchef i KL.

Dokumentation

Virksomhed skal også betale ved delvist medhold

Dansk Erhverv har henvendt sig til Altinget med et konkret eksempel på, at en virksomhed har skullet betale sagsomkostninger i forbindelse med en sag, hvor virksomheden ellers fik delvist medhold. 

  • BSN Medical AB vandt den 3. marts 2014 en sag over Region Sjælland, fordi Region Sjælland uberettiget havde afvist BSN Medical AB's tilbud i en udbudsproces. Regionen havde beskrevet en type bandager med angivelsen ”Lite”. Betegnelsen har ikke en fastlagt betydning. Derfor var det en fejl at anvende et sådant udtryk i udbudsbetingelserne.
  • Efter at have vundet sagen, ønskede BSN Medical AB erstatning. I første omgang et beløb til dækning af BSN Medical AB's tab ved ikke at have fået kontrakten. Hvis klagenævnet ikke ville give dem medhold i det, ønskede de et beløb, som skulle dække de omkostninger, BSN Medical AB forgæves havde afholdt for at kunne afgive et tilbud.
  • Klagenævnet gav ikke medhold i første krav. Men tilkendte BSN Medical AB erstatning til dækning af klagerens forgæves udgift til afgivelse af tilbud med henvisning til, at klageren hverken vidste eller burde vide, at bl.a. udbyderen havde en anden forståelse af begrebet lite end klageren. Erstatningen blev skønsmæssigt fastsat til 5.000 kr., hvilket var langt mindre end påstået af klageren.
  • Klagenævnet pålagde samtidig BSN Medical AB at betale sagsomkostninger til Regionen vedrørende erstatningsspørgsmålet med 20.000 kr.
  • BSN Medical AB kom altså ud af sagen med et minus på 15.000 kr. + omkostningerne til deres egen advokat.

Kilde: Dansk Erhverv


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Brian Mikkelsen

Adm. direktør, Dansk Erhverv, bestyrelsesformand, Nationalmuseets Museumsråd, bestyrelsesnæstformand, Kraks Fond, bestyrelsesnæstformand, Ove K investfond, formand, Ordrupgaard Advisory board, bestyrelsesmedlem, ATP, bestyrelsesmedlem, Pension Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1994)

Hans Kristian Skibby

MF (DD)
shippingmand (DFDS Transport 1992)

Torsten Schack Pedersen

MF (V)
HH (Nordvestjysk Handelsgymnasium 1995), cand.polit. (Københavns Uni. 2004)

0:000:00