Svært at få luftfart med i klimaaftale

COP15: Skibsfarten bliver nemmest at få med i klimaaftale, mener Concito. Men det er ikke problemfrit, vurderer Greenpeace.
Skibsbranchen er bedre forberedt til at komme med i aftale. Det mener formand for Concito Martin Lidegaard.
Skibsbranchen er bedre forberedt til at komme med i aftale. Det mener formand for Concito Martin Lidegaard.Foto: Colourbox
Kristian Aaskov Nielsen

Der har været en markant udmelding til begge brancher, at hvis de ikke gør noget selv - med en model der fungerer - så vil man gøre noget fra politisk side. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det er gået lidt mere op for skibsbranchen, end det er for flybranchen.

Martin Lidegaard
Formand, Concito
Der er flere tråde, der skal nå sammen, hvis luft- og skibsfarten skal med i en ny klimaaftale. Hos den grønne tænketank Concito er formand Martin Lidegaard mest skeptisk, når det kommer til luftfarten.

"Det bliver rigtig svært at få luftfarten med, fordi branchen ikke er særlig langt i deres interne vurderinger. Spørgsmålet er, om der er international politisk vilje til at sætte ind med en afgift. Set fra et klima- og økonomisk udgangspunkt vil det være fornuftigt at gøre det, men jeg anser det ikke for meget sandsynligt, at det kommer med i en aftale," siger Marin Lidegaard.

FN's egen maritime organisation IMO har de seneste to år arbejdet på et kvotesystem. I øjeblikket foreligger der to modeller. Det er på den baggrund, at Martin Lidegaard vurderer, at skibsfarten har større chancer i en eventuel aftale i København.

"Der har været en markant udmelding til begge brancher, at hvis de ikke gør noget selv - med en model der fungerer - så vil man gøre noget fra politisk side. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det er gået lidt mere op for skibsbranchen, end det er for flybranchen," siger Martin Lidegaard.

Den ene af de to modeller, som IMO arbejder med, har dansk oprindelse. Her skal man betale en afgift for hver købt ton olie til en fond. Fondens midler vil så primært gå til udviklingslande, som er ramt af klimaforandringer, til forskning og til eventuelt køb af CO2-kvoter.

Rederiforening: Klimaproblemer kan ikke løses regionalt
Alligevel har det ikke været en muligt at skabe enighed internt i IMO for en løsningsmodel. Det fortæller vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.

"Vi blev ikke enige i IMO, fordi udviklingslandene har været bange for at acceptere ligebehandlingsprincippet. Hvis de accepterede det på søfarten, ville de blive revet i næsen og spurgt, hvorfor de ikke vil det på eksempelvis industri og luftfart. Derfor håber jeg også, de kan se det positive i det danske forslag," siger Jan Fritz Hansen.

Skibs- og luftfart er ikke en del af Kyoto-protokollen. Hvis ikke der kommer en aftale i København, som inkluderer skibsfarten, har EU-Kommissionen meddelt, at man laver et europæisk system. Det håber Jan Fritz Hansen ikke bliver aktuelt.

"Herefter vil eksempelvis Californien lave deres eget system. Det er bare ikke særligt effektivt, for så skal du være sikker på, at de systemer kan køre sammen. Set fra dansk side kommer 80 procent af danske skibe ikke til Europa. Så allerede der står det klart, at du ikke kan løse klimaproblemerne regionalt," siger han.

Skibstrafik vil skabe størst uenighed
I Greenpeace vurderer klimaforhandlingsmedarbejder Jon Burgwald dog, at den største interessekonflikt mellem i- og ulandene netop er inden for skibsfarten. Her er ulandenes aktivitetsniveau nemlig langt større end luftfarten, hvilket kan hæmme en aftale.

"Ser man på, hvordan flåden er, så er der langt større skibstrafik fra fattige lande til ilandene, mens flytrafikken primært sker ilandene indbyrdes. Derfor er skibsfarten på tværs langt mere ømtålig," siger Jon Burgwald.

Men også flytrafikken er genstand for interessekonflikter. Sammenslutningen af Små Østater, AOSIS, er selv truet af klimaforandringers stigende vandstande. Alligevel er de mod CO2-reduktionerne på flytrafikken, forklarer Jon Burgwald.

"De har jo også en masse investeringer forude i form af tilpasning til de klimaforandringer, der vil komme. De har i forvejen økonomiske problemer, og vil ikke være så villige til at pålægge sig yderligere forpligtigelser," siger Jon Burgwald.

Inden for flysektoren er der flere organisationer tilstede på COP15. Heriblandt IATA, som repræsenterer 230 fly selskaber samt Air Transportation Group, som er en sammenslutning af flere virksomheder. Disse organisationer ønsker, at CO2 udledningen skal adresseres i en COP15-aftale og udmøntes i FN's luftfartsorganisation (ICAO).
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Fritz Hansen

Sekretariatsleder, Færgesekretariatet, fhv. vicedirektør, Danmarks Rederiforening
cand.polit. (Københavns Uni. 1981)

Martin Lidegaard

MF (R), politisk leder, Radikale
cand.comm. (Roskilde Uni. 1993)

0:000:00