Se aftalen: Sådan vil partier sikre renere luft til danskerne

Skærpelse af miljøzoner i de større byer, forbud mod ældre brændeovne og mere skov i hovedstaden. Det er nogle af hovedpunkterne i den aftale om grønnere og renere byer, som regeringen, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten har indgået mandag aften. Få overblik over aftalen her.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Katrine Falk Lønstrup

Regeringen, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten er mandag aften blevet enige om ny aftale om, der skal sikre renere luft i byerne, mere bynær skov og rent drikkevand.

Partierne har i alt afsat 251,7 millioner kroner i perioden 2022-25 til en række forskellige initiativer. Få hele overblikket her.

København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense får mulighed for lokalt at skærpe de nuværende miljøzoner med krav til dieselpersonbiler uden partikelfilter. Det er fortsat op til de fem bykommuner at fastsætte den geografiske udstrækning af deres miljøzone inden for kommunegrænsen.

Aftalepartierne er enige om, at der er et finansieringsbehov til eksempelvis digital håndhævelse og håndtering af dispensationer på 17,5 millioner kroner i 2022, 23,0 millioner kroner i 2023, 18,3 millioner kroner i 2024 og 7,9 millioner kroner i 2025, og heraf et provenutab 10 millioner kroner årligt i 2022-24. Aftalepartierne er samtidig enige om, at der vil være varige udgifter ud i årene forbundet med digital håndhævelse svarende til 7,5 millioner kroner om året.

Aftalepartierne er enige om at fremme tilgængeligheden af partikelfiltre og om, at berørte bilejere i lavere indkomstgrupper skal have mulighed for at ansøge om tilskud til at montere et partikelfilter, så de fortsat vil kunne få adgang i miljøzoner.

Der bliver afsat 25 millioner kroner i 2022-2023, hvor op til 10.000 borgere kan ansøge om tilskud på 2.000 kroner til eftermontering af partikelfilter.

Aftalepartierne er enige om at sikre hjemmel til at give kommuner mulighed for at ansøge om at oprette nulemissionszoner. I nulemissionszonerne må vejnettet som udgangspunkt kun benyttes af køretøjer uden forbrændingsmotorer - og kriterierne for vurdering af ansøgninger om etablering af nulemissionszoner vil blive fastlagt i miljøbeskyttelsesloven.

Da det fortsat skal være muligt at bo, handle og færdes i en nulemissionszone, vil der være undtagelser og dispensationsmuligheder for borgerne og erhvervsdrivende med legitime behov for adgang til zonen.

Aftalepartierne er enige om, at kommunerne i udgangspunktet selv skal finansiere etablering, håndhævelse og administration. Dog vil der blive sikret finansiering af de mindre statsfinansielle omkostninger, der vil være forbundet med nulemissionszonerne.

Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00