Dam: V og DF blokerer for strøm til jernbanen

TRAFIKAFTALE: Transportministeren langer ud efter V og DF, som ikke vil være med på elektrificering af Lunderskov-Esbjerg. I stedet er der afsat midler til Storstrømsbroen, men ingen penge til billigere kollektiv trafik.
"Hvis man havde lavet en aftale om at finde de 1,2 milliarder, så giver det egentlig ikke specielt meget mening, når man ikke samtidig har fundet penge til at købe de eltog, der skal sættes ind," lyder det fra trafikforsker.
"Hvis man havde lavet en aftale om at finde de 1,2 milliarder, så giver det egentlig ikke specielt meget mening, når man ikke samtidig har fundet penge til at købe de eltog, der skal sættes ind," lyder det fra trafikforsker.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Det blev ikke i denne omgang, at elektrificeringen af de danske jernbaner kom på skinner.

Det står klart, efter at regeringen torsdag ikke kunne blive enig med resten af forligskredsen om at finde finansiering til strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg.

Og det var en skuffet transportminister, der mødte pressen.

"Det kunne have været klar i 2015 og løst en hel masse problemer, men det var der ikke politisk vilje til. Så jeg synes, at det er ærgerligt, at Venstre og Dansk Folkeparti er stået af," siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Fakta

Regeringens bud på finansiering 

Inden for Infrastrukturfonden:

  • 718 millioner kroner ved at sætte projektet med dobbeltspor i Sønderjylland i bero
  • 100 millioner kroner ved at Grenåbanen ikke udrustes med nye signaler 
  • 90 millioner kroner via restmidler i Infrastrukturfonden 

Uden for Infrastrukturfonden:

  • 120 millioner kroner ved forsalg af miljøstøttelse i banegods
  • 105 millioner kroner ved omlægning af baneafgiftssystemet fra 2015

Ialt 1,133 milliarder kroner.                                          

Forligspartierne er dog ikke kun enige om at skændes om elektrificeringen. Torsdagens forhandlinger endte også med enighed om 25 millioner kroner til at udarbejde et beslutningsgrundlag omkring Storstrømbroens fremtid. Derudover udmønter forligskredsen 37,1 og 88,5 millioner kroner til henholdsvis at sikre øget antal buspassagerer og bedre fremkommelighed for busser. Derudover er der afsat midler til bedre trafiksikkerhed og cykelturisme på små øer (læs aftalen her).

Uenighed om finansiering
Men man kunne ikke blive enige om elektrificeringen, efter at Venstre og Dansk Folkeparti takkede nej til regeringens forslag. For det er ikke 'nye' penge, som Dam Kristensen har fundet frem. Han vil finde de 1,2 milliarder, som strækningen ifølge netop offentliggjort rapport vil koste, ved at sætte allerede aftalte projekter i bero.

Det finansieringsforslag, som ministeren præsterer os for, er uspiseligt. Vi ønsker ikke at gå ind og kannibalisere i eksisterende aftaler.

Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører (V)

Størstedelen og omdrejningspunktet for uenigheden med Venstre og Dansk Folkeparti drejer sig om de 718 millioner kroner, der er afsat til etablering af dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens. Derudover vil regeringen finde penge ved andre mindre projekter (se fakta til højre).

En god løsning, mener transportministeren:

"De, der egentlig var optaget af dobbeltsporet i Sønderjylland, nemlig DB Schenker (tysk transportvirksomhed red.), har bedt os om at udskyde projektet, og at det faktisk vil være en katastrofe ikke at udskyde det. Men det kan jeg ikke få igennem, så jeg har ingen penge," siger han og kalder det en "rigtig sørgelig dag for passagererne".

V og DF: Brug midler fra betalingsringen
Men hverken Venstre eller Dansk Folkeparti ville være med på den model, selvom partierne understreger, at de går meget ind for at elektrificere til Esbjerg.

"Det finansieringsforslag, som ministeren præsterer os for, er uspiseligt. Vi ønsker ikke at gå ind og kannibalisere i eksisterende aftaler," siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der vil se på muligheden for offentlig-private-partnerskaber med eksempelvis elselskaber, jernbaneentreprenører eller pensionsselskaber.

Begge partier peger også på, at midlerne fra betalingsringen rundt om København vil kunne indgå som finansiering. En betalingsring, som S-SF lovede under valgkampen, og som indgår i regeringsgrundlaget. Det er ikke urealistisk at finde pengene dér, mener hverken Venstre eller Dansk Folkeparti.

DF mener, at transportministeren giver alt for hurtigt op, og at der må kunne findes andre alternativer.

"Vi sidder i en forhandling, og ministeren er fremkommet med en finansiering, og nu er vi andre også kommet med indspil. Jeg var ikke klar over, at det var et diktat, vi havde fået. For vi vil gerne elektrificere, vi er bare ikke enige i finansieringen," siger Kim Christiansen, der er trafikordfører for Dansk Folkeparti.

Ekspert: Ingen elektrificering uden tog
Men selvom forligskredsen var blevet enig om at finde pengene, så ville det ikke bare være gjort ved det. For hvis jernbanen elektrificeres, så bør der samtidig ligge en strategi for, hvordan man køber eltog til strækningerne. Det vurderer Alex Landex, der er trafikforsker ved DTU Transport.

"Hvis man havde landet en aftale om at finde de 1,2 milliarder, så giver det egentlig ikke specielt meget mening, når man ikke samtidig har fundet penge til at købe de eltog, der skal sættes ind," siger han og peger på, at materielstrategien er afgørende for, om elektrificeringen er en god idé.

"Hvis man vælger at sige, at man satser på flere siddepladser i IC3-togene og samtidig henter flere dieseltog op fra eksempelvis Israel, så er det spørgsmålet, om det kan betale sig at gå i gang her og nu, eller om man bør vente," siger han.

Han påpeger desuden, at man sagtens kan benytte dieseltog til at opfylde den langsigtede målsætning om at få fordoblet passagerantallet i den kollektive trafik.

Eltog vigtige for timemodel
Der kan dog være et langsigtet problem ved ikke at elektrificere og købe eltog. Men det handler om målsætningen om at få togpassagererne hurtigere rundt på de danske strækninger.

"Man arbejder på en timemodel, som skal sikre, at der kun er en time imellem de store byer. Og det vil kræve hastigheder på 200 kilometer i timen, og det er ikke standard på dieseltog. Så hvis man ønsker den hastighed, så er det eltog, man skal have," siger Alex Landex. 

Og selvom han ikke vurderer, at en elektrificering er en absolut nødvendighed her og nu, så peger han på, at de tiltagende problemer med IC4 er et ekstra argument for at komme hurtigt i gang med at få eltog i Danmark. På den måde bliver man mindre afhængig af de ustabile tog, lyder forklaringen.

Ingen penge til lavere billetpriser
Det var imidlertid ikke kun elektrificeringen, der udeblev i den nye transportaftale. For der er heller ikke afsat penge til billigere kollektiv trafik. I valgkampen var især SF bannerfører for, at der skulle sikres penge til netop det formål, men det blev ikke en del af regeringens finanslovsforslag.

Forud for finanslovforhandlingerne sagde regeringens parlamentariske grundlag, Enhedslisten, at billigere kollektiv trafik var et væsentligt krav. Og selvom det ikke er med nu, så har partiet ikke givet op.

"Vi satser på, at vi i finanslovsforhandlingerne får sikret en aftale om et ekstra provenu fra lastbilafgifterne, som skal gå til både en bedre kollektiv trafik og til at sænke priserne," siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, der regner med, at det bliver til noget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Dam Kristensen

Formand, Interforce og fhv. formand, Folketinget, fhv. MF (S)
postbud

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00