Esbjergs havnearbejdere minder os om, hvorfor Elon Musk hader aktivistiske aktionærer

FIK DU LÆST: Tesla scorer dårligere end tobaksgiganter i de såkaldte ESG-vurderinger af ansvarlige investeringer. 3F's varslede arbejdsnedlægning ved leverancer af Elon Musks elbiler i Esbjerg Havn viser, hvordan Tesla kan være en klimaløsning og en politisk paria på samme tid.

Elon Musk har intet tilovers for ESG-vurderinger, der giver tobaksselskaber langt bedre karakterer end Tesla. 
Elon Musk har intet tilovers for ESG-vurderinger, der giver tobaksselskaber langt bedre karakterer end Tesla. Foto: Toby Melville/AP/Ritzau Scanpix
Rasmus Raun Westh

Artiklen blev oprindeligt bragt 20. december 2023.

Tesla er en darling blandt investorer, men ikke nødvendigvis blandt ansvarlige investorer – forstået som investorer, der bruger ESG som målestok for ansvarlige investeringer.

Det understreger den konflikt, havnearbejderne i Esbjerg nu indleder mod Tesla i sympati med deres svenske kollegaer, der forgæves har forsøgt at tegne overenskomst med bilfabrikanten, der er ejet af verdens rigeste mand, Elon Musk.

ESG er djævlen.

Elon Musk
Ejer af Tesla
"Tesla har på den ene side har været med til at skabe et kvantespring for elbiler, og på den anden side Tesla en chef, der er en løs kanon i forhold til organisering af arbejdskraft og mange andre progressive dagsordenener," siger Steen Vallentin, lektor og leder af Sustainability Centre på Copenhagen Business School.

Fra onsdag 20. december vil containere med Tesla-biler, der bliver skibet ind på Esbjerg Havn, derfor hverken blive sat på lastbiler eller kørt videre til Sverige, siger 3F Transport.

Den såkaldte Tesla-strejke begyndte i slutningen af oktober, efter fagforeningen IF Metall flere gange havde forsøgt at aftale en overenskomst for mekanikere på Teslas værksteder i Sverige. Sidenhen spredte strejken sig til mekanikere på andre værksteder, havnearbejdere samt PostNord-ansatte, der leverer nummerplader til nyindkøbte Teslaer. 

Læs også

Pensionskasser sælger ud

Det har fået flere pensionskasser, herunder Pædagogernes Pension og det 3F-ejede PensionDanmark, til at sælge ud af deres Tesla-aktier.

"Fagforeningsfrihed og retten til at forhandle løn kollektivt er en del af Pædagogernes Pensions værdigrundlag og et vigtigt element i vores tilslutning til FN’s Global Compact (FN's retningslinjer for ansvarlige virksomheder, red.). Det kan vi ikke gå på kompromis med," siger Sune Schackenfeldt, administrerende direktør i Pædagogernes Pension, i en pressemeddelelse.

Elon Musk har endnu ikke kommenteret 3F's sympatikonflikt, men har kaldt de svenske fagforeningers beslutning for "sindssyg" på sit eget sociale medie X, tidligere Twitter.

"Det er ærgerligt, fordi det er en spændende og innovativ virksomhed, som er en væsentlig drivkraft i udviklingen af elbiler og batterier. Vi vil undersøge, hvordan vi eventuelt fortsat kan bidrage til et aktionærpres på Tesla, så de giver indrømmelser i forhold til basal fagforeningsfrihed og grundlæggende arbejdstagerrettigheder," udtaler Sune Schackenfeldt.

Arturo Vasquez Sandoval og David Risberg holder strejkevagt foran Teslas servicecenter i Segeltorp nær Stockholm i Sverige.
Arturo Vasquez Sandoval og David Risberg holder strejkevagt foran Teslas servicecenter i Segeltorp nær Stockholm i Sverige. Foto: Jessica Gow/TT/Ritzau Scanpix

Andre pensionskasser, herunder AkademikerPension, har valgt at beholde deres Tesla-aktier indtil videre.

"Nogle vælger at sælge deres aktier, og nogle bliver inde og tager dialogen med Tesla, og det er det, vi gør lige nu," siger Jens Munch Holst, administrerende direktør i AkademikerPension, til Børsen.

Netop pres fra aktionærer – også kaldet aktivt ejerskab – er centralt i debatten om ansvarlige investeringer. Aktuelt bakker Danske Bank og flere danske pensionskasser eksempelvis op om klimaorganisationen Client Earths klimaretssag mod Shell. 

Læs også

Musk: ESG er "djævlen"

Det mest centrale værktøj i værktøjskassen for ansvarlige investeringer er målestokken ESG, en forkortelse Environmental, Social og Governance. Det fungerer som en slags alternative bundlinjer, hvor man foruden den traditionelle bundlinje – penge – for så vidt muligt måler, hvordan virksomheder påvirker klima og miljø, samt hvad virksomheden gør for at sikre gode arbejdsforhold, herunder overenskomster, diversitet på tværs af køn og seksualitet og meget mere.

Det er her, når alle de faktorer regnes ind, at Tesla ikke er nogen duks blandt virksomheder, siger Steen Vallentin.

"Det store ESG-dillemma er, om Telsa giver et så stort bidrag på Environmental, at man kan se gennem fingrene med virksomhedens sociale performance (S'et i ESG, red.), når den bryder med vores skandinaviske normer for organisering af arbejdskraft," siger Steen Vallentin.

Netop på Social scorer Tesla lavt, både i forhold til den øvrige bilbranche og sågar i forhold til tobaksproducenter som Phillip Morris.

"ESG er djævlen," skrev Musk som reaktion på, at flere tobaksselskaber fik langt bedre ESG-karakterer end Tesla.

Det gør flere af dem stadig i dag. Se mere i grafikken nedenfor.

Teslas lave ESG-score fik tidligere på året finansinstituttet S&P til at smide bilfabrikanten ud af sit toneangivende "bæredygtige" aktieindeks over de 500 største amerikanske virksomheder. Aktien faldt efterfølgende knap syv procent.

Woke kapitalisme

Det er især Teslas sociale score, som trækker den samlede karakter ned hos S&P Global. Her får Tesla både en ringere vurdering end den typiske bilfabrikant og langt under eksempelvis tyske Volkswagen.

Foruden generelt dårlige arbejdsforhold er Tesla også blevet sagsøgt for at ignorere racisme på fabrikken i delstaten Californien.

De dårlige karakterer skyldes også manglende diversitet. Her findes en del af forklaringen på, at tobaksfirmaer scorer langt højere, selvom de producerer kræftfremkaldende cigaretter. Flere af dem har nemlig ifølge tidsskriftet Fortune har haft held med at få flere kvinder ind i deres bestyrelser og givet penge til virksomheder ejet af minoriteter.

Den amerikanske højrefløj har udråbt ESG som en skurk og foreslået en lang række love, der skal modarbejde det, republikanere kalder "woke kapitalisme".

Den fløj har Elon Musk i vidt omfang stillet sig på, siger CBS-lektor Steen Vallentin.

"I deres øjne er ESG noget "woke bullshit", og aktiekursen er den eneste meningsfulde måde at holde virksomhedsledere ansvarlige på. Men ESG er jo også elastik i metermål. Det kan virke meget vilkårligt, og det er også den kritik, reaktionære kræfter i USA rejser," siger Steen Vallentin.

Derfor har kritikerne af ESG også en pointe, mener lektoren.

"Kompetente mennesker kan sidde forskellige steder og komme frem til fuldstændig forskellige konklusioner om de samme virksomheder. Så uden at jeg skal gøre mig selv til en af de reaktionære, så er det jo et reelt problem, at der ikke findes noget facit," siger Steen Vallentin.

Ser man på vurderingerne fra analyseinstitut Sustainalytics, som mange danske pensionskasser bruger, klarer Tesla sig bedre end både Phillip Morris og Volkswagen, der giver Musks selskab baghjul i S&P Globals vurderinger.

Et bud på en løsning kan være de krav til bæredygtighedsrapportering samt de sociale og grønne taksonomier, EU er på vej med. Taksonomien er groft sagt et regelsæt for, hvad man må kalde bæredygtigt.

"I første omgang er det i hvert fald et forsøg på at skabe noget, der er mere samlet og mindre vilkårligt end de utallige ESG-scorer, man har alle mulige steder," siger Steen Vallentin. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00