Fagbevægelsens presse i ny fremgang

MEDIER: Ny undersøgelse viser, at fagbevægelsens medier er blandt de mest synlige i Danmark. Samtidig skyder LO millioner i nye udgivelsesprojekter. Nye tider kan være på vej for den gamle arbejderpresse.
Det er blevet mere acceptablet, at journalistikken er holdningsbaseret. Det kommer fagbevægelsens medier til gavn.
Det er blevet mere acceptablet, at journalistikken er holdningsbaseret. Det kommer fagbevægelsens medier til gavn.Foto: www.colourbox.com
Niels Th. Dahl

Det er kun otte år siden, fagbevægelsen måtte vinke farvel til sit sidste store flagskib i det danske medielandskab.

Trods adskillige relanceringer, navneskift og forsikringer om redaktionel uafhængighed trak LO i 2001 stikket til dagbladet Aktuelt, der måtte lukke efter ikke mindre end 130 års aktiv tjeneste. Mange drog den tilsyneladende logiske konklusion, at tiden var ved at løbe fra medier med rødder i den danske fagbevægelse.

Men noget tyder på, at tiderne måske igen er ved at vende. I årene efter Aktuelts lukning har A-Pressen A/S, som fagbevægelsens presse nu kaldes, nemlig stille og roligt investeret i flere og flere nye medieselskaber.

I sidste uge blev det som foreløbigt sidste skud på stammen offentliggjort, at A-Pressen vil investere mellem 8 og 10 mio. kr. i en relancering af nyhedssitet Avisen.dk, der er de sidste rester efter den hedengangne Nyhedsavisen.

Vores foreløbige resultater tyder på, at a-pressen og fagbevægelsens medier er i fremgang i forhold til tiden lige efter Aktuelts lukning.

Anker Brink Lund
Professor ved Handelshøjskolen CBS

Citeres allermest
Samtidig viser de første resultater fra den såkaldte Nyhedsuge 2008, der er en undersøgelse af den journalistiske fødekæde i Danmark under ledelse af professor Anker Brink Lund fra Handelshøjskolen CBS, at fagbevægelsens medier er nogle af dem, der klarer sig allerbedst sammenlignet med andre specialmedier.

"Vi er ikke færdige med analysen endnu, men vores foreløbige resultater tyder på, at a-pressen og fagbevægelsens medier er i fremgang i forhold til tiden lige efter Aktuelts lukning. Det gælder både i antal journalistiske enheder og i antal citater i andre medier," siger Anker Brink Lund.

A4 og 3F.dk i top
LO etablerede allerede i 2002 ugebrevet A4, der siden er blevet konsolideret som leverandør af nogle af de mest solide analyser af dansk politik og det danske samfund. Undersøgelsen fra CBS viser da også foreløbigt, at A4 sammen med 3F's nyhedsbrev 3F.dk ligger absolut i top, når det gælder omtale i andre medier. De to medier ligger således som nr. 1 og 2 på en Top 25 over mest citerede specialmedier i Danmark, fremgår det af forskningsprojektets første resultater.

Chefredaktør på A4 Jan Birkemose understreger, at der ikke er indblanding fra fagbevægelsen i ugebrevets redaktionelle linje, selv om det primært er finansieret direkte af LO. Men A4 udfylder ikke desto mindre en vigtig rolle både for fagbevægelsen og for den øvrige presse, mener han:

"Nogle gange kan de lide vores artikler i LO, og andre gange kan de ikke. Men vi tjener det formål for LO, at der bliver talt om nogle områder, som er vigtige for dem. Det gælder velfærdsområdet, hvor vi tit når et spadestik dybere ned i de aktuelle samfundsproblemer, det gælder arbejdsmarkedsforhold og globaliseringen," siger Jan Birkemose.

Dokumentation

Satsninger fra fagbevægelsen på mediemarkedet siden 2001:

2001: Aktuelt går ind

2002: LO åbner ugebrevet A4

2005: A-Pressen investerer i 24,5 pct. af avisen metroXpress

2007: A-pressen køber 40 pct. af netavisen Mediawatch og hele nyhedsbureauet Newspaq

2009: A-pressen investerer i 51 pct. af Avisen.dk

A-pressen ejer derudover helt eller delvist læringsvirksomheden Semanus, reklamebureauerne Uberkant og Vermø.


Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00