Debat

Folkeskoleelev til Henrik Dahl: Mobilforbud har ingen effekt

DEBAT: Henrik Dahl (LA) vil have telefonerne ud af klasselokalerne, men et mobilforbud er ikke vejen frem. Det er undervisningen, der skal ændres, skriver Selma Nørgaard Skovbølling, 9.a på Katrinedalskolen.

Foto: /ritzau/Peter Hove Olesen
Kristoffer Kvalvik
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Selma Nørgaard Skovbølling
Folkeskoleelev og erhvervspraktikant på Altinget

I ugen op til efterårsferien kunne man i Politiken læse, at uddannelsesordfører Henrik Dahl (LA) mener, at mobiltelefoner er et forstyrrende element i folkeskolen og derfor skal forbydes i undervisningen. 

Jeg er enig i, at mobiler ikke passer ind i skolen, men i undervisningen bruger vi umiddelbart kun computere. Her har eleverne lige så rig mulighed for at gå online som på telefonen. Computere har derfor en lige så stor andel i distraheringen.

Hvorfor skal Christiansborg bruge energi på at indføre en lov, som i grove træk ikke vil have nogen effekt?

Jeg mener personligt, at man hellere skulle ændre undervisningsmetoderne, så læreren fik en større del af opmærksomheden. Så ville det også være sværere for eleverne at være på telefonen. 

Selma Nørgaard Skovbølling
Folkeskoleelev

Læringsevnen bliver nedsat
Elevers læringsevne bliver nedsat, når de arbejder på computeren. Læringen bliver nedsat, da skærmens lys påvirker vores hjerner. Så hvorfor får vi ikke undervisningen til at bevæge sig over i den virkelige verden.

Hvis man har glemt sin computer, og al undervisningen foregår på nettet, skal det så ikke være en mulighed at gøre brug af sin telefon?

Det er tydeligt at se, når en elev benytter sin telefon i timen. Men hvis eleven benytter sig af computeren, kunne eleven lige så godt skrive et essay som være på de sociale medier.

Jeg kan personligt sagtens holde mig fra at gå på de sociale medier i undervisningen. Men ressourcesvage elever har for nemt ved at ødelægge deres egen mulighed for undervisning.

Derfor burde politikere sætte fokus på computerens forstyrrende effekt i klassen.

For meget foregår på computeren
Skolen bliver chokerende ensartet, når alt arbejdet foregår på computere. Hvis I politikere skal tænde unges interesse for skolen, så få computerne til at spille en mindre rolle.

Jeg vil give Henrik Dahl ret i, at telefonerne er forstyrrende. Men jeg kan simpelthen ikke forstå, at han ser computeren som et godt arbejdsredskab i skolen. Jeg mener personligt, at man hellere skulle ændre undervisningsmetoderne, så læreren fik en større del af opmærksomheden. Så ville det også være sværere for eleverne at være på telefonen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Dahl

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (LA), MF (LA), forfatter, foredragsholder
cand.scient.soc. (Københavns Uni. 1987), MA (Pennsylvania 1988), ph.d. (Handelshøjskolen i København 1993)

0:000:00