Debat

Forstander: Det er ikke forældrene, der skal lave gode fællesskaber for børnene i skolen

Forældrene skal stemple ud af de moralske pligtfællesskaber, der gror frem omkring grundskolen, og i stedet lade skolen tage ansvar for at skabe gode fællesskaber blandt børnene, skriver Mette Sanggaard. 

Jeg tror, det kunne styrke skolens autoritet betragteligt, hvis den mere egenhændigt påtog sig opgaven med at skabe gode fællesskaber blandt børnene, skriver Mette Sanggaard. 
Jeg tror, det kunne styrke skolens autoritet betragteligt, hvis den mere egenhændigt påtog sig opgaven med at skabe gode fællesskaber blandt børnene, skriver Mette Sanggaard. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg var elev på den nystartede Holstebro Friskole i firserne. Faktisk kender jeg følelsen af glassplinter i armene, fordi jeg i en alder af godt otte år var med til at isolere loftet i den nye bygning med gul glasuld - sammen med Svends mor, i øvrigt.

Men så havde jeg også, som alle de andre elever, min egen nøgle til skolen, så vi og vores forældre kunne låse os ind eller ud efter behov i fritiden.

Forældrene til rengøringstjanser. Vi børn nok mest til leg og sjov. Og det bedste var, når der ikke var nogen voksne. Så gik vi på opdagelse og kun et rum passede nøglen ærgerligt nok ikke til: Depotet med kassevis af Faxe Fad til forældrefesterne.

de fleste forældre skal gøre mindre, end de tror

Mette Sanggaard
Forstander, Ollerup Efterskole

Historierne om de fester var vilde; informationerne og billederne tilsvarende få.

Lærerne var med, og der er næppe tvivl om, at de fester var årets højdepunkt for de voksne.

Til gengæld er jeg helt sikker på, at de ikke holdt festerne for hverken vores eller skolefællesskabets skyld. Jeg tror simpelthen ikke, de kunne lade være!

Moralske pligtfællesskaber

Men det var også før, det var umoderne at lade ungerne passe hinanden derhjemme, og før vi fik sådan rigtigt travlt, som man siger.

Og i øvrigt leverede forældrene masser af hårdt arbejde og sure tjanser på skolen. De var helt bogstaveligt talt fælles om at bygge og skabe en skole.

Med den fortid er det underligt, at jeg behændigt undviger forældrefester og andre arrangementer med det sociale samvær i fokus. Jeg har gennem årene fundet ud af, at jeg langt fra er den eneste.

Jeg er ellers stor fan af forpligtende fællesskaber. Til gengæld er jeg mere skeptisk overfor de mange moralske pligtfællesskaber, der gror frem omkring grundskolen, og som handler om det engagement, forældre skal have med hinanden og hinandens børn - ikke fordi vi har lyst, eller fordi der er en konkret kage at bage til klassens time - men mere diffust for at gavne børnenes fællesskab.

Læs også

Det gælder også de efterhånden institutionaliserede legegrupper.

I skoven af alle disse selvgode gøremål virker det nemlig til, at vi taber den primære opgave af syne - nemlig den tydelige og holdningsmæssige opbakning til skolens kultur og personalets arbejde med fællesskaberne i skolen. Også når vi er uenige eller vores egen pode gør oprør.

Forældre skal gør mindre

Lene Tanggaard har skrevet en glimrende bog om, hvorfor de fleste forældre skal gøre mindre, end de tror. Jeg vil gerne opfordre skolerne til at læse med og bakke forældrene bedre op i dette.

Jeg tror, det kunne styrke skolens autoritet betragteligt, hvis den mere egenhændigt påtog sig opgaven med at skabe gode fællesskaber blandt børnene på skolen og ikke fik det til at lyde som om, forældrenes væsentlige bidrag til dette er altafgørende.

I skolen befinder eleverne sig sammen mere end 1000 timer årligt - så jeg skulle mene, at der ud over den professionelle kompetence også er tid til arbejdet.

Jeg tror, det kunne styrke skolens autoritet betragteligt, hvis den mere egenhændigt påtog sig opgaven med at skabe gode fællesskaber

Mette Sanggaard
Forstander, Ollerup Efterskole

I forhold til opbakningen er obligatorisk deltagelse i forældremøderne naturligvis centralt - og i øvrigt gerne, når børnene bliver lidt større - møder med børn, lærere og forældre sammen.

Jeg har deltaget i lidt for mange forældremøder, hvor vi har forsøgt at hjælpe med at løse problemer i klassen eller lave retningslinjer for børnene, uden at dem, det drejer sig om, har været der.

Er der mere engagement at give af, kan vi jo tage en tørn i det lokale foreningsliv - eller i det mindste melde børnene til en fritidsaktivitet med fællesskaber om noget andet end skolen.

Og arrangerer nogen en forældrefest eller noget andet i et anfald af utidig ildhu og uden større formål end at have det sjovt, kan det være, jeg for en gang skyld dukker op.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00