Frivilligheden blomstrer i de digitale fællesskaber, som dog rummer nye typer faldgruber

Danskerne vil gerne hjælpe deres medborgere og gør det i stor stil, viser ny kortlægning af det “digitale civilsamfund”. Men administratorer af facebookgrupper sidder ofte med et stort ansvar og har brug for mere vejledning, lyder det fra partner i Analyse og Tal, Mikkeline Thomsen. 

Da corona isolerede de fleste af danskerne, blev sociale medier i endnu højere grad en kanal til social kontakt og civilsamfundets fællesskaber, herunder også organisering af analoge aktiviteter - som her, hvor fællessang i Godsbanegade blev orkestreret via en Facebook-gruppe. 
Da corona isolerede de fleste af danskerne, blev sociale medier i endnu højere grad en kanal til social kontakt og civilsamfundets fællesskaber, herunder også organisering af analoge aktiviteter - som her, hvor fællessang i Godsbanegade blev orkestreret via en Facebook-gruppe.  Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Når vi taler om civilsamfundet, ser vi oftest idrætsforeninger, besøgsvenner eller de store nødhjælpsorganisationer for os. Institutioner, hvor vi mødes fysisk omkring lejrbålet, i lektiecaféen eller i genbrugsbutikken. Men det billede på civilsamfundet har længe været forældet. 

For ved siden af de mange rum, hvor vi træffer hinanden fysisk, findes der også en række digitale rum på eksempelvis facebook, hvor naboskab, næstekærligheden og lysten til at hjælpe hinanden udfolder sig. I de digitale medborgerhuse samles vi om alt fra bekæmpelse af madspild over passionen for håndarbejde til at hjælpe økonomisk trængte børnefamilier med at få flyverdragter, når vinteren banker på. 

“Det er opmuntrende, at moralen er så høj trods alt. Tonen er væsentlig bedre, hjælpsomhed er enorm og intimitet er tættere i de borgerdrevne grupper 

SoMe-afstikkeren af civilsamfundet er løsere organiseret end det traditionelle civilsamfund, og for første gang har analysekooperativet Analyse & Tal sammen med TrygFonden lavet en kortlægning. Den omfatter mere end 5000 borgerdrevne digitale medborgerhuse på Facebook, der tilsammen har mere end 20 millioner medlemsskaber. 

“For mig var det mest overraskende omfanget, variationen og størrelsen. Jeg blev simpelthen ved og ved med at finde nye grupper, hvor mennesker, der ellers var fremmede for hinanden, stillede sig til rådighed for at hjælpe med stort og småt. Størrelsen at det her hjælpe-univers er helt vildt,” siger partner i Analyse og Tal, Mikkeline Thomsen.  

Frivillig når du har tid

Mikkeline Thomsen sammenligner den aktivitet, der finder sted i grupperne på Facebook, med, hvad forskningen kalder 'ad hoc frivillighed'. Det er blandt andet kendetegnet ved, at hjælpen til andre ydes på selvvalgte tidspunkter, og at man ikke behøver at leve op til eksempelvis vagtplaner eller fælles arbejdsdage. Når de gængse spilleregler inden for frivilligt arbejde træder i baggrunden, åbner man samtidig døren for nye typer frivillige, pointerer Mikkeline Thomsen: