Grønnegård tvivler på regeringens model med to justitsministerier
Det er en svag løsning at dele Justitsministeriet i to i forsøget på at genvinde respekten for retsstaten, mener professor Jørgen Grønnegård.
Ninna Gøbel Rønberg
JournalistDet er tvivlsomt, om en opdeling af Justitsministeriet kan sætte en stopper for nye forløb som minksagen.
Sådan lyder det fra en forvaltningsekspert og en juridisk ekspert, som Altinget har talt med om regeringens forslag om at inddele ministeriet i et justitsministerium – der sikrer, at grundlæggende retsprincipper overholdes – og et ministerium for national sikkerhed.
En spaltning vil nemlig ikke ændre på, at et nyt ministerium stadig er en del af den regering, den skal kontrollere. Det påpeger den mangeårige forvaltningsekspert Jørgen Grønnegård, der er professor emeritus fra Aarhus Universitet.
"Justitsministeriet og ministeren vil stadig være fedtet ind i regeringen. Det er en svag løsning, hvis regeringen mener, der er et problem," vurderer han.
I og med det faglige fylder mere, ser vi, at embedsværket handler mere politisk ved at gå længere for at realisere ministerens politik. Derfor ser vi også flere dårlige sager.
Birgitte Arent Eriksson
Vicedirektør, Justitia
Senest har Justitsministeriet fået hård kritik i minksagen, fordi ministeriet ikke var overvågende nok og overså, at der manglede den nødvendige lovhjemmel til at aflive alle mink i Danmark.
Ligesom den såkaldte FE-sag om lækage i efterretningstjenesten også førte til kritik af Justitsministeriet fra blandt andet tidligere departementschefer i ministeriet.
Derfor er der et behov for at genoprette tilliden til Justitsministeriet mener Birgitte Arent Eriksson, der er vicedirektør i den juridiske tænketank Justitia og tidligere har arbejdet i ministeriet.
Der er mange gode muligheder i regeringens forslag, som hun både kalder "spændende" og "godt set".
Men det er ikke nok bare at dele Justitsministeriet op i to: