Her er de største tabuer i dansk uddannelsespolitik

Torsdag holdt Danske HF & VUC årsmøde i Nyborg. Rektor for UC Syd Alexander von Oettingen holdt en tale for gæsterne under titlen "De største tabuer i dansk uddannelsespolitik". Altinget bringer talen i sin helhed.

Vi ønsker os en abstrakt studerende, der trives gennem uddannelse, der følger med og glad streamer onlineundervisningen, men de studerende findes ikke, sagde Alexander von Oettingen i sin tale.
Vi ønsker os en abstrakt studerende, der trives gennem uddannelse, der følger med og glad streamer onlineundervisningen, men de studerende findes ikke, sagde Alexander von Oettingen i sin tale.
Alexander von Oettingen

Tak for invitation til at komme og tale om ”tabuer” i uddannelsessystemet. De vigtigste tabuer, som vi ikke taler nok om, eller som vi taler for meget om. Jeg fik at vide, at det gerne måtte være mine vigtigste tabuer.

Det er dejligt, at få lov til at ”tale ud” om det, som jeg er optaget af, når det drejer sig om uddannelser – og især de uddannelser, jeg repræsenterer.

Før jeg kommer nærmere ind på ”mine” vigtigste tabuer, så har jeg brug for at komme med nogle markeringer, for ikke at blive alt for misforstået.  

1. Til daglig er jeg rektor for ”verdens mindste professionshøjskole”, og vi kæmper med en del forskellige udfordringer. En demografi, der bare går den forkerte vej, og tab af attraktivitet, så de unger vælger velfærdsprofessionerne mere og mere fra. Det går med andre ord den forkerte vej, og derfor er mit oplæg ”farvet” af den virkelighed, som jeg oplever.

{{toplink}}
Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Læs også

2. Jeg prøver at tale frit, fordi jeg står her på denne talerstol i 20 minutter. Jeg bestemmer derfor, hvad jeg siger og ikke siger. Det er vigtigt for mig at kunne tale frit, med alle de nuancer og fejl, der ligger i det. Måske kommer det til at provokere nogen – hvem ved – men min hensigt er ikke at provokere, men alligevel sætte tingene lidt på spidsen.

3. Jeg kommer ikke med løsninger, men kun med problemer. De kommer så til gengæld fra hjertet. De er ikke tænkt helt igennem, og nogle af dem er sikkert alt for abstrakte. Det håber jeg, I kan bære over med.  

4. Tabuer har jo noget destruktivt og positivt ved sig. Et tabu er jo på en eller anden måde en stiltiende praksis eller mening, som vi ikke drøfter. Som vi holder tavs. Men det at holde noget ”tavs” kan også være noget positivt. Noget, vi har brug for, for i det hele taget at kunne være sammen. Latensbeskyttelse, kalder sociologerne det.

Jeg har tre tabuer som jeg syntes, vi taler for lidt om og som er helt centrale for den måde, vi ser på uddannelse og især grunduddannelserne på inden for velfærdsområdet.

0:000:00