Her er Helvegs argumenter for et bredt CO2-kvotesystem

CO2: Klimaminister Rasmus Helveg Petersen (R) ser mange fordele ved at inddrage transport- og landbrugssektoren i EU’s CO2-kvotesystem. Her uddyber han, hvordan han ser på spørgsmålet.

Hjalte T. H. Kragesteen

Altinget har bedt klimaministeren om svar på, hvorfor regeringen ønsker at indlemme transport- og landbrug i EU’s CO2-kvotesystem. Og om det betyder, at regeringen drosler ned på de grønne ambitioner på transportområdet.

Her er de svar, ministeren har givet over mail:

Danmark arbejder på, at transport- og landbrugssektorerne skal indlemmes i EU's CO2-kvotesystem. Hvorfor mener du, at det er en god idé?

Vi ønsker en ambitiøs klimapolitik i EU, der skal udmøntes på en omkostningseffektiv måde. Regeringen har opfordret Kommissionen til at overveje at udvide kvotesystemet nærmere, herunder med transport. 

Det gør vi af flere grunde. For det første ville et bredere kvotesystem i højere grad end Kommissionens forslag til 2030-arkitektur kunne sikre omkostningseffektiviteten i EU’s klimaregulering. For det andet ville en udvidelse af kvotesystemet medføre en betydelig formindskelse af den relative størrelse af kvoteoverskuddet frem mod 2030, og dermed et stærkere prissignal til investeringer i klimavenlig teknologi. For det tredje ville en inklusion af alt fossilt energiforbrug i kvotesektoren påvirke incitamenterne for andre aktører i kvotesektoren, og forhåbentligt gøre det lettere at forhandle fremtidige krav og reguleringer af f.eks. transportsektoren. Udvidelsen ville også have en række andre fordele, såsom en mere stabil kvotepris, større provenu fra kvoteauktioneringen, samt større fleksibilitet over for strukturelle ændringer. Der er imidlertid ikke udsigt til, at der er opbakning i EU til en sådan udvidelse af kvotesystemet med transportsektoren. 

I forhold til landbruget er det udsat for stærk priskonkurrence internt i EU, og derfor vil det være fornuftigt, hvis der stilles samme klimakrav på tværs af EU. I øjeblikket er landbruget en del af ikke-kvotesektoren. Landbruget udgør en væsentlig højere andel af ikke-kvotesektorens udledninger i Danmark end i andre EU-lande.  Derfor kan vi blive tvunget til at stille større krav til landbruget end i andre lande. Det kan føre til omkostningsstigninger, hvorefter produktionen blot flytter til andre EU-lande, uden at udledningerne samlet set falder.

EU-Kommissionens har selv nævnt muligheden for, at landbruget kunne skilles ud fra ikke-kvotesektoren og i stedet indgå i en såkaldt land-sektor – som også kunne omfatte kulstofoptag i jord og skov. Det vil sikre éns konkurrenceforhold i EU. Regeringen har opfordret Kommissionen til at overveje denne mulighed nærmere.

Hvad forventer du, at en indlemmelse vil få af konsekvenser for dansk og europæisk klimapolitik i forhold til CO2-reduktion på transportområdet?

Jeg vil gerne understrege, at en indlemmelse af transportsektoren i kvotesystemet ikke betyder, at vi dermed mindsker presset på transportsektoren. Snarere tværtimod. Danmark har hidtil og vil også fremover gå forrest i forhold til at presse på for EU-politikker, som kan nedbringe udledninger i transportsektoren.

Altinget logoKlima
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget klima kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00