Kommentar af 
Johanne Dalgaard

Kandidatudspillet beviser, at stilstandens ideologi gennemsyrer den brede regering

Efter SVM-regeringens lancering af den nye universitetsreform er det stadig uklart, hvad formålet egentlig er. Én ting er de tre regeringspartier dog enige om: Tilegnelse af viden har ikke værdi i sig selv, skriver Johanne Thorup Dalgaard.

”Den brede regering hen over midten,” er det flotte brand, SVM gerne vil give sig selv, men regeringskonstellationen udgør reelt det snævrest mulige centrum-højre-flertal i Folketinget, skriver Johanne Dalgaard.
”Den brede regering hen over midten,” er det flotte brand, SVM gerne vil give sig selv, men regeringskonstellationen udgør reelt det snævrest mulige centrum-højre-flertal i Folketinget, skriver Johanne Dalgaard.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Johanne Dalgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Knap havde SVM-regeringen gennemtvunget den spektakulært upopulære afskaffelse af store bededag, før den torsdag i denne uge tog fat på lanceringen af den 30. reform af universitetsområdet i Danmark siden 2003.

Denne gang drejer det sig i hovedsagen om en amputation af cirka halvdelen af kandidatuddannelserne. Cirka halvdelen af kandidaterne skal ifølge regeringens vision kun have cirka halvt så lang en uddannelse som i dag.

Det, der står klart, er, at fremtidens akademikere skal være opdelt i et a- og et b-hold, og at det som sædvanlig først og fremmest er humaniora og samfundsvidenskab, der skal prygles.

Meget er dog stadig særdeles uklart. Det henligger for eksempel i tågerne, hvordan udvælgelsen af de heldige, der kan få den toårige kandidatuddannelse – på lige fod med unge i stort set alle lande, vi sammenligner os med – skal finde sted.

Tvivlsomt synes det også at være, om nogen i regeringens sfære har gjort sig bare antydningen af overvejelser om, hvilket administrativt monstrum man er i gang med at sætte i søen.

Men allermest uklart er det, hvad formålet med øvelsen overhovedet skulle være. Og hvis man havde håbet at blive klogere på dét af at høre, hvad der blev sagt på pressemødet om lanceringen, så blev man skuffet.

Her optrådte på regeringens vegne et janushoved med ikke bare to, men tre ministeransigter, der havde hver deres i sig selv ikke-helt-sammenhængende forklaring på, hvilket problem, det er, reformen skal løse.

Således kan man nå den tumpede konklusion, at vi bliver rigere af at uddanne os mindre

Johanne Dalgaard

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) syntes mest opsat på at præsentere tiltaget som harmløst. Hendes argumentationsstrategi syntes at være bygget op omkring den desperate påstand, at man kan højne kvaliteten af en uddannelse ved at skære halvdelen af den tid, den studerende har til at tilegne sig viden i.

I spørgerunden kort efter indrømmede ministeren dog direkte, at der ikke findes ”en brændende platform” - ledelseslingo for et identificerbart behov – for tiltaget, men at hun bare gerne vil handle, før den platform opstår.

Børne- og undervisningsminister Matthias Tesfaye fra Socialdemokratiet talte indfølt om, at for mange unge slet ikke får nogen uddannelse, og at børn, der ikke ”diskuterer abstrakter omkring middagsbordet”, også skal føle sig velkomne i skolen.

Læs også

Hvordan et forringet uddannelsesniveau hos cirka halvdelen af fremtidens akademikere konkret skal hjælpe arbejderklassebørn til at føle sig bedre hjemme i folkeskolen, forblev i det dunkle, men det lød autentisk arbejderistisk, mens han sagde det.

Venstres økonomiminister, Troels Lund Poulsen, kom måske tættest på at lyde som en, der havde tænkt to sammenhængende tanker om effekten af det, han stod og foreslog, idet han syntes at argumentere for, at formålet med uddannelserne er at levere kompetencer til erhvervslivet, hvorfor de over en kam skal målrettes og strømlines med dette for øje.

Han fik også i en kort bemærkning nævnt den finansministerielt udregnede forøgelse af arbejdsudbuddet, som forkortede uddannelser angiveligt skal kaste af sig.

Det er tydeligt, at SVM-regeringen ikke kan blive enige indbyrdes om, hvad fortællingen om formålet med at forkorte kandidatuddannelserne er.

Når regeringen taler, lyder det som om, der slet ikke kan tænkes nogen fremtid

Johanne Dalgaard

Hvad de til gengæld synes rørende enige om, er, at uddannelse – tilegnelsen af viden – ikke har nogen værdi i sig selv. Et synspunkt, der afspejler det dybereliggende ideologiske fodslag mellem de tre regeringspartier.

”Den brede regering hen over midten,” er det flotte brand, SVM gerne vil give sig selv, men regeringskonstellationen udgør reelt det snævrest mulige centrum-højre-flertal i Folketinget.

Dens medlemmer er alle repræsentanter for den samme stilstandens ideologi, der har gennemsyret Slotsholmen så længe, man i min generation kan huske. Som alt andet i samfundet skal værdien af uddannelse alene vurderes på de konkrete kroner og ører, den kaster af sig inden for en tidsramme, der nogenlunde svarer til varigheden af en valg- eller udpegningsperiode.

Således kan man afskrive humanister og andet skravl, der beskæftiger sig med viden om ubetydelige ting som historie, sprog eller kunst som værdiløse, fordi de ofte arbejder prekært og billigt. Således kan man nå den tumpede konklusion, at vi bliver rigere af at uddanne os mindre.

Andetsteds i torsdagens nyhedsbillede lod statsministeren forstå, at ønsket i befolkningen om at arbejde mindre i fremtiden er en barnlig urimelighed, der må imødegås med en anstrengt overbærende mine. ”Glem det, venner,” var budskabet.

”Forberedt på fremtiden I” er titlen på regeringens uddannelsesudspil. Men når regeringen taler, lyder det som om, der slet ikke kan tænkes nogen fremtid. Som om udfaldsrummet for menneskeliv for tid og evighed er begrænset til det, der kan udspille sig inden for rammerne af det totale samfundsmæssige status quo.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johanne Dalgaard

Freelanceskribent, specialkonsulent
cand.scient.pol (Københavns Uni.)

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

Christina Egelund

Uddannelses- og forskningsminister (M), fhv. MF og gruppeformand (LA) 2015-19
studier i moderne litteratur (Sorbonne, Paris 2000-03)

0:000:00