Debat

Kabell: Hans Christian Schmidt har fejlet

DEBAT: Transportminister Hans Christian Schmidt (V) burde prioritere den kollektive trafik i stedet for at finansiere tomme, jyske motorveje i det uendelige, skriver Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i København.

Hans Christian Schmidt har fejlet som transportminister, skriver Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i København. 
Hans Christian Schmidt har fejlet som transportminister, skriver Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i København. Foto: Mark Knudsen/Monsun
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester i København 

Det har efterhånden længe haltet med visionær politik fra Christiansborg.

Under den seneste SR-regering troede man dårligt, det kunne blive værre. Nu viser det sig, ét år efter Hans Christian Schmidts tiltræden, at vi burde have prist os lykkelige. Spoler vi tiden et år tilbage, var vi stadig i gang med at bruge midler fra Den nationale cykelpulje, der var lovet støtte til at undersøge letbaneprojekter, og elbilerne var fritaget fra registreringsafgifter. I dag er situationen en helt anden, og ministeren med en stor del af ansvaret for den nye kurs hedder Hans Christian Schmidt.

Biler og trængsel
Han vil hellere overdække Danmark med asfalt til bilerne. Det er i hvert fald indtrykket, man sidder tilbage med, når Hans Christian Schmidt laver politik. Med et snuptag var støtten til en forundersøgelse af en letbane på Frederikssundsvej fra København til Herlev væk. Det samme gælder for letbaner andre steder i landet. Den nye transportminister ser åbenbart ingen værdi i et kollektivt transportmiddel, som er langt mere pladsbesparende end de folk, som sidder alene i hver deres bil i myldretiden.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

En letbane ville også have haft en inkluderende effekt på flere udsatte byområder i København, men meget sigende og typisk for Hans Christian Schmidts og Venstres politik, så ignorerer man de udsatte og fratager initiativer, som kunne gavne de mindst bemidlede, støtten.

I stedet sørger man for, at de rige og velstillede skal betale mindre for deres forurenende firehjulstrækker. Dermed får Hans Christian Schmidt dog heller ikke gjort noget ved den trængsel, som plager den nødvendige erhvervstrafik i hovedstaden. Kunne vi få nogle af pendlerne i bil til at vælge den kollektive transport eller cyklen, ville det ellers frigive mere plads på vejene, men den ræson synes at være svær at erkende på Christiansborg.

Hvis Hans Christian Schmidt ønskede at blive husket for noget nødvendigt, klogt og visionært, så gav han grønt lys til et forsøg med roadpricing.

Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester i København

Det skal være attraktivt at vælge cykel
Venstre-regeringen slår sig an på at være økonomisk ansvarlig. ’Riget fattes penge’ messer man. Alligevel nedsætter den afgifterne på store biler og ignorerer det brede ønske fra danske kommuner landet over om oprettelsen af en national cykelpulje. Cykelpuljen har gennem adskillige år vist sig værdifuld for både store og små byer i hele Danmark, og gennem projekter som for eksempel Supercykelstierne har samfundsøkonomien fået det bedre, i takt med at flere har valgt at tage cyklen på arbejde i stedet for bilen.

Derfor skal vi gøre det attraktivt at vælge cyklen ved at skabe gode og tidssvarende forhold for de tohjulede pendlere. På den måde får vi plus på samfundsøkonomien, når danskerne dermed bliver sundere (både af at cykle og af at blive sparet for bilernes forurening), og vi ikke i samme grad skal bruge millioner af kroner på at vedligeholde vejene. Hvis Hans Christian Schmidt fortsat mener, at riget fattes penge, så vælg dog at støtte de løsninger, som giver overskud på statens konto! Analyserne viser, at for eksempel supercykelstierne samlet set giver et højt samfundsøkonomisk afkast på 19 procent og et overskud på 7,3 milliarder kroner. Langt over Finansministeriets krav til et afkast på mindst 5 procent for investeringer i infrastrukturprojekter. Der er altså tale om investeringer i fremtiden, som i den grad betaler sig. Man kan spørge sig selv, om regeringen har råd til at lade være.

I København gør vi, hvad vi kan for at fremme de pladsbesparende transportmidler. Tiltag som skal skabe bedre fremkommelighed og renere miljø. I øjeblikket er vi i en situation, hvor trafikken er den største synder, når vi ser på CO2-udledningen i København. Kunne vi få lov at oprette miljøzoner, som man gør det i Berlin, kunne vi komme af med en del af de forurenende køretøjer. Ligeledes kunne transportministeren tage en snak med sin kollega på skatteministertaburetten og gøre det muligt at fritage elbusser for elafgift. På den måde kunne kommunen billigt få skiftet dieselbusserne i København ud med et miljørigtigt alternativ. I stedet fokuserer transportministeren på at tiltrække flere biler og dermed mere forurening til København ved at undersøge muligheden for en havnetunnel.

Indfør roadpricing 
Hvis Hans Christian Schmidt ønskede at blive husket for noget nødvendigt, klogt og visionært, så gav han grønt lys til et forsøg med roadpricing i stedet for at finansiere tomme, jyske motorveje i det uendelige. Med roadpricing kunne vi få gjort op med en stor del af den unødvendige biltrafik og medfølgende støj- og luftforurening. Både Trængselskommissionen, Produktivitetskommissionen og Dansk Industri er fortalere for roadpricing!

Desværre skal vi spejde helt til Norge for at finde trafikpolitik, som skriver sig ind i historiebøgerne. Her har man for længst taget en betalingsring til sig (som tilfældet også er i Stockholm), og nu øremærker man 93 procent af bompengene til kollektiv trafik i Oslo. I kroner og ører taler vi om 50 milliarder norske kroner.

Med den tilgang ville transportminister Hans Christian Schmidt kunne leve op til det løfte, han gav, da han som transportminister i 2010 lovede billigere togbilletter til befolkningen. Vi ville også kunne bevare timemodellen og føre letbaneprojekterne ud i livet. Senest har jeg opfordret transportministeren til at øremærke de millioner af kroner fra overskuddet for vores betalingsparkering (70 millioner kroner i 2014) til parker- og rejs-anlæg uden for København. Med transportministerens linje har jeg dog ingen forhåbninger om, at han ser ræson i sådan et forslag. På ovenstående baggrund må jeg sige: Hans Christian Schmidt har fejlet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Kabell

Public affairs-rådgiver, Rud Pedersen Group
Student (Nørre Gymnasium 1988)

0:000:00