Københavnertinget er i luften. I værste fald kan borgerting ende som en ’demokratisk blindgyde’ og ’opfattes som en narresut,’ advarer forsker

Overborgmester i København, Sofie Hæstorp Andersen (S) kender til risikoen for apati, hvis borgere ikke føler sig hørt. Hendes bud på en model for udførelse, der tilpasser forventninger med realpolitisk virkelighed omfatter tæt og løbende kontakt mellem politikere, forvaltning og borgere. "Borgertinget må ikke sidde og arbejde fuldstændig isoleret og så komme ud af det blå med nogle anbefalinger,” lyder det.

Overborgmester Sofie Hæstorp Andersen ved første spadestik til Lynetteholm - et projekt, som ellers ganske mange borgere har givet deres holdninger til kende omkring. I de næste to år skal et vilkårligt udvalgt borgerting komme med anbefalinger til de københavnske politikere - hvem ved, måske om kommende anlægsprojekter.
Overborgmester Sofie Hæstorp Andersen ved første spadestik til Lynetteholm - et projekt, som ellers ganske mange borgere har givet deres holdninger til kende omkring. I de næste to år skal et vilkårligt udvalgt borgerting komme med anbefalinger til de københavnske politikere - hvem ved, måske om kommende anlægsprojekter.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Gitte Skotby-Young Ballenstedt

Der findes næppe mange ord, der har en mere positiv klang hos lokal- og kommunalpolitikere end ’borgerinddragelse,’ og ’nærdemokrati.’

Det gælder også i hovedstadskommunen, hvor det nyeste skud på stammen, Københavnertinget, blev blæst i gang onsdag aften.

Fakta om Københavnertinget
  • Københavnertingets medlemmer i 2023 mødes syv gange, hvorefter anbefalingerne overleveres til Københavns Borgerrepræsentation.
  • Anbefalingerne behandles fra september til december 2023 i kommunens fagudvalg. 
  • Deltagerne i Københavnertinget mødes i alt i ca. 35 timer for at lytte til eksperter, diskutere problemstillinger og formulere fælles anbefalinger til politikerne. Anbefalingerne bliver udviklet på baggrund af et kernespørgsmål stillet af politikerne. 
  • Københavnertinget skal vurdere og komme med anbefalinger, men ikke designe endelige løsninger eller beslutte om - og i givet fald hvordan - de skal føres ud i livet.
  • Processen svarer på mange måder til at nedsætte en kommission, der kommer med anbefalinger til politikerne og bidrager til, at politikerne kan træffe beslutninger på et nuanceret grundlag. 

Her mødtes de 36 vilkårligt udvalgte københavnere, som tilsammen udgør landets første kommunale borgerting, for første gang. Succeskriteriet for Københavns kommunes Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) er ikke nødvendigvis alene politik i metermål.

Hvad skal der til for, at du synes, det har været en succes?

”Københavnertinget er foreløbig et pilotprojekt, der løber over en toårig periode. Så kommer vi til at evaluere, hvordan det har fungeret. Jeg håber, vi vil erfare, at det her er en god måde at inddrage københavnerne på. Alle udvalgene, der er involveret i det, har lovet at tage imod anbefalingerne fra Københavnertinget og behandle dem i udvalget.” 

Hvad skal I evaluere på? Hvor mange anbefalinger, der er fremsat? Hvor meget politik, der er blevet vedtaget? 

”Det kunne være en af mulighederne. Man kan også se på, om de borgere, der har været med, føler sig hørt og set. Føler de, at de har været med til at give en rådgivning til politikerne, som vi har været med til at lytte til? Eller i hvert fald som minimum forholdt os til på en konstruktiv måde?”

Borgerting, som ikke fører til gennemførelse af borgernes ideer og forslag kan i sidste ende blive opfattet som en narresut. Så selvom det er godt og vigtigt at innovere demokratiet og eksperimentere med nye deltagelsesformer, så kan man ud fra de bedste intentioner komme til at gøre skade

Jacob Torfing
Professor i Politik og Institutioner, RUC

Så en kvalitativ undersøgelse - at spørge de 36 borgere, om de føler sig hørt og set?

”Ja.” 

Noget kan tyde på, at det spørgsmål er centralt og derfor klogt at stille – i hvert fald hvis man konsulterer Jacob Torfing, professor i Politik og Institutioner og forskningsleder på RUC.

Han er blandt andet optaget af interaktiv politisk ledelse og samskabelse af innovative løsninger på komplekse samfundsproblemer. Og han er mildt sagt skeptisk over for borgerinddragelse via borgerting, baseret på eksisterende forskning.

”Hvis borgerne sidder alene og udvikler forslag, som politikerne efterfølgende ikke tager til sig, så kan borgerting vise sig at være en demokratisk blindgyde. Det er farligt at foregøgle borgerne, at de kan få indflydelse, hvis de reelt ikke får det. Det kan i værste fald vaccinere borgerne for den form for demokratisk deltagelse i fremtiden,” siger han.

Apati er en risiko - forventningsafstemning kan afbøde noget

Jacob Torfing peger på, at forskningen viser, at politikere sjældent gennemfører forslag, som borgerne har udviklet alene og uden dialog med politikerne. Fordi dialog er afgørende for at skabe fælles ejerskab til nye løsninger.

”Borgerting, som ikke fører til gennemførelse af borgernes ideer og forslag kan i sidste ende blive opfattet som en narresut. Så selvom det er godt og vigtigt at innovere demokratiet og eksperimentere med nye deltagelsesformer, så kan man ud fra de bedste intentioner komme til at gøre skade ved at lave nye tiltag, der ikke giver borgerne reel indflydelse,” siger han.

Sophie Hæstorp Andersen har både fra sin tid i regionen og senere i Københavns kommune erfaringer med forskellige former for borgerinddragelse. Hun kender godt til den risiko.

”Det er rigtigt, det kan ende med at borgerne føler en form for apati, hvis deres forventninger ikke bliver opfyldt.” 

Så hvis du skal tage forskud på en form for forventningsafstemning her, hvad vil du så sige til de borgere, der deltager i Københavnertinget om, hvad de kan forvente?

”De kan forvente, at vi gerne vil bruge de indspark, de kommer med. At vi og jeg vil gerne gøre udviklingen af København til et fælles anliggende. Vi har gode eksempler på, blandt andet med Middelalderbyen, at vi fra en borgersamling fik anbefalinger omkring, hvordan kan vi udvikle Middelalderbyen på en måde, hvor der måske er færre biler, og mere plads til gående, og de anbefalinger arbejder vi videre med rent politisk. Vi har også lokaludvalg, og selvom lokaludvalgene sikkert kan pege på mange ting, der ikke er blevet til noget, må man også sige, at mange ting, er blevet til noget. Også det seneste år, hvor jeg selv har været borgerborgmester.”

Også noget, du tænker, ikke ellers ville have blevet til noget?

”Ja, det tror jeg. Men det er jo også den slags ting, vi kan evaluere på om to år. Det er jo ikke sikkert, at vi om to år bare kan sige, at alle er blevet glade og føler sig hørt.”

Skal ikke fange politikere som dådyr i et sæt lyskegler

Går man tilbage til Jacob Torfings pointe om, at politik, der så at sige udvikles i et politisk vakuum, sjældent vinder gehør, virker det også som om, det er kendt stof for Københavns kommunes Overborgmester.  

”Vi har et meget skarpt fokus på at etablere tæt kontakt mellem tinget og borgerrepræsentationen. Sådan at de her anbefalinger ikke bare kommer ind fra siden, som en overraskelse for de politikere, der skal gribe dem. Det tror jeg er en meget vigtig forudsætning. At man ikke bare får nogle anbefalinger til sidst, men at man også får nogle af mellemregningerne,” siger hun.

(...) så borgertinget ikke bare sidder og arbejder i en silo, og så kommer der nogle anbefalinger, og så står politikerne lidt som dådyr på en mørk vej i lyskeglen og siger, at de her forslag har de slet ikke set komme,

Sofie Hæstorp Andersen (S)
Overborgmester, Københavns Kommune

I den ånd er der nedsat en følgegruppe med politiske repræsentanter fra de forskellige fagudvalg, som skal følge Københavnertingets arbejde og orientere udvalgene. Desuden skal en styregruppe med deltagelse fra forvaltningerne være med til at klæde medlemmerne af Københavnertinget på med baggrundsmateriale og kvalificering af de spørgsmål, de arbejder med.

”Så borgertinget ikke bare sidder og arbejder fuldstændig i en silo, og så kommer der nogle anbefalinger, og så står politikerne lidt som dådyr på en mørk vej i lyskeglen og siger, at de her forslag har de slet ikke set komme, eller hvorfor har I ikke beskæftiget jer med det her, eller besvaret de her spørgsmål?” forklarer hun.

Sophie Hæstorp Andersen har også godt noteret sig forløb med borgerting i andre sammenhænge.

”Ja, og hvor evalueringen bagefter var sådan lidt..., at det var en blandet succes - blandt andet fordi, der var en følelse af, at politikerne ikke tog imod anbefalingerne. Eller fordi samtalen og dialogen, der måske skulle følge med, var sparsom. Vi tænker, at vi kan gøre udførelsen bedre ved, at vi får lavet et godt set-up for hele processen."

Så hvad er den vigtigste læring, du og I har fået ved at følge for eksempel klimaborgertinget?

"Det er helt klart, at vi ikke lader borgertinget sidde og arbejde fuldstændig isoleret og så komme ud af det blå med nogle anbefalinger til os."

Var det en følelse, man godt kunne få med klimaborgertinget?

”Jeg ved det ikke, for jeg sad ikke i Folketinget på det tidspunkt. Så jeg kender ikke nok til de erfaringer. Men jeg kan jo se, at det der med at komme med 73 anbefalinger, en meget stor mængde anbefalinger, som man pludselig skulle forholde sig til, måske var noget af det, der gav de gensidige frustrationer. Vi har prøvet at skabe en sammenhæng mellem overordnede spørgsmål, men også specifikke spørgsmål. For til gengæld også at håbe på, at vi ikke får 100 ikke-prioriterede anbefalinger bagefter.”

Københavnertinget skal over de næste måneder samles og udarbejde anbefalinger til et konkret tema, som er stillet af Borgerrepræsentationens fagudvalg: 'Hvordan udvikler vi sammen København med trivsel og rum til alle?' Anbefalingerne offentliggøres i september 2023, hvorefter de behandles i de politiske fagudvalg. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00