Lærernes formand: SF går for vidt med verdensmålene

INTERVIEW: Formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, afviser SF’s ide om at flette FN’s verdensmål ind i fagbeskrivelserne. Verdensmålene er dog meget vigtige at få ind i undervisningen, mener han.

”Verdensmålene er ikke skrevet som noget, der skal være et grundlag for folkeskolen. Folkeskolen har sit grundlag, som er ret solidt og godt,” siger Gordon Ørskov Madsen.
 
”Verdensmålene er ikke skrevet som noget, der skal være et grundlag for folkeskolen. Folkeskolen har sit grundlag, som er ret solidt og godt,” siger Gordon Ørskov Madsen.  Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Gordon Ørskov Madsen er ikke med på at skrive FN’s verdensmål ind i folkeskolens fagbeskrivelser.

Ideen, der stammer fra SF’s Jacob Mark, som generelt vil have verdensmålene ”tænkt ind i alt”, falder ikke i lærerformandens smag.

”Det er at gå for vidt at forlange, at alle fagenes formål skal skrives igennem for at flytte verdensmålene ind i fagene.”

”Verdensmålene er ikke skrevet som noget, der skal være et grundlag for folkeskolen. Folkeskolen har sit grundlag, som er ret solidt og godt. Her skal vi så bruge verdensmålene i forhold til det, der i forvejen er formålet med at holde skole,” siger Gordon Ørskov Madsen.

Den nye DLF-formand slår samtidig fast, at verdensmålene er meget vigtige, og derfor ”skal” fylde på landets folkeskoler:

”Det er rigtig vigtigt, at vi kobler undervisningen med verdensmålene. Men koblingen skal ske ved, at vi som professionelle lærere og eksperter i undervisning finder nogle gode metoder til at gøre det.”

Debat om målene
Jacob Mark præsenterede i forbindelse med verdensmålsugen i september argumentet om, at verdensmålene skal fylde langt mere i uddannelsessystemet.

”Hvis man vil nå i mål med de meget ambitiøse mål, så kræver det, at den unge generation tager det til sig. At det sidder på rygraden, og at det er naturligt for dem at tænke ind i alting,” sagde SF’eren blandt andet i den forbindelse.

Jacob Mark har efterfølgende afvist at uddybe sin holdning til verdensmålene og skolevæsenet over for Altinget Uddannelse.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00