Kommentar af 
Hans-Ole Bækgaard

Livet har uendelig værdi, da det er skabt i Guds billede. Derfor bør vi ikke legalisere aktiv dødshjælp

Fortalerne for aktiv dødshjælp baserer deres argumenter på, at menneskets værdighed er funderet i selvbestemmelse. Men værdigheden er ikke knyttet til autonomi, men derimod menneskeværdet som skabt i Guds billede, skriver Hans-Ole Bækgaard.

Aktiv dødshjælp er en suspendering af det kristne livs- og menneskesyn, skriver Hans-Ole Bækgaard.
Aktiv dødshjælp er en suspendering af det kristne livs- og menneskesyn, skriver Hans-Ole Bækgaard.Foto: Pressefoto
Hans-Ole Bækgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Et af sommerens debatemner har været aktiv dødshjælp. Et borgerforslag har fået over 50.000 underskrifter og skal nu behandles i Folketinget. Som bekendt fik debatten ekstra medvind ved statsministens udmelding på Folkemødet i juni, hvor hun erklærede sig som fortaler.

Det kan være nødvendigt med diskussionen, men den må ikke blive overfladisk, være baseret på følelser eller tage udgangspunkt i den enkeltes selvbestemmelsesret over livet.

Om skribenten

Hans-Ole Bækgaard er formand for Indre Mission. 

Han er en del af det faste skribenthold på Altinget Etik og Tro, hvor han løbende skriver kommentarer i krydsfeltet mellem politik, tro og etik.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Man bør hæfte sig ved denne udtalelse af statsministen: ”Det handler om værdighed i den sidste tid i livet. Hvordan rammerne for den sidste tid som menneske skal være. Og hvor meget vi mennesker selv skal have lov til at bestemme – og hvornår.” Nøgleordene er særligt:  værdighed og retten til selvbestemmelse.

Men hvad er værdigt og uværdigt i forhold til døden? Ingen ønsker en uværdig død. Hvad kan argumentet om ”værdighed” handle om?

Det udbredte ønske om at legalisere dødshjælp viser, at det ikke uden videre er et oplagt princip, at staten skal beskytte menneskeliv mod skade og død. Hvis en person har lyst til at dø, bør vedkommen få lov til det.

I et interview i Weekendavisen i begyndelsen af juli uddyber statsministeren sit syn om aktiv dødshjælp, som hun proklamerede på Folkemødet. Her peger hun på, at nok kan døden være en ubuden gæst, men den kan også være en befrier. I nogle tilfælde vil aflivning – ligesom med en hund – være mere humant end den palliative lindring og omsorg.

Det udbredte ønske om at legalisere dødshjælp viser, at det ikke uden videre er et oplagt princip, at staten skal beskytte menneskeliv mod skade og død

Hans-Ole Bækgaard

For der mangler det element, siger hun, at ”man som menneske kan sige, at nu vil jeg ikke mere.” Hun kan ikke få øje på det etiske problem i holdningen. Værdigheden begrundes i, om man bevarer kontrol over det liv, man vil leve, og har retten til selvbestemmelse, når man ikke har lyst til at være her mere.

Hermed rejses det principielle perspektiv: Er øget individuel selvbestemmelse og autonomi allervigtigst (statsministerens udsagn), eller er det vigtigere, at samfundet gør sit yderste for at beskytte alle menneskers liv og yde aktiv livshjælp (røster fra sundhedsfagligt personale)?

Hvis menneskets værdighed funderes i selvbestemmelse, så er det mest hellige for mennesket ikke livet, men retten til at vælge selv.

Siden slutningen af 1700-tallet er det mere og mere blevet sådan, at det er menneskets egen frihed til selv at definere, hvad der er godt og ondt for én selv, der er blevet det absolutte. Menne­skets autonomi (være sin egen lov) er at være den, der ”kender godt og ondt” i betydningen: Den, der definerer, hvad der er godt og ondt for én selv.

To forhold sidst i 1700-tallet fik betydning i denne sammenhæng: Dels filosoffen Immanuel Kant, som gjorde dette gældende, og dels – og nok lige så vigtigt – at hævdelsen af menneskets individuelle selvbestemmelse blev knæsat af den franske revolution og den tilhørende menneskerettighedserklæring i 1789.

Læs også

Et fremskridt, som vi på mange måder skal glæde os over, og som indebar en sikring af den enkeltes retsstilling, herunder religionsfriheden. Men altså også, at selvbestemmelsen blev gjort til en slags moralsk grundlov, og i løbet af 1800-tallet blev det almindeligt tankegods i hele Europa.

Op gennem 1900-tallet skete én ting til i forlængelse af, hvad der egentligt allerede fandtes hos Kant, men som ikke slog igennem i Frankrig i 1789. Nemlig at selvbestemmelsen også blev opfattet som grundlag for menneskeværd. I stedet for, at det er menneskelivet, der har uendelig værdi (fordi mennesket er skabt i Guds billede), blev det i den almene bevidsthed sådan, at det værdige menneske er det, der har selvbestemmelse. Selvbestemmelsen er hellig, det er livet ikke, modsat en bibelsk fremstilling.

I stedet for, at det er menneskelivet, der har uendelig værdi (fordi mennesket er skabt i Guds billede), blev det sådan, at det værdige menneske er det, der har selvbestemmelse

Hans-Ole Bækgaard

I diskussionen om aktiv dødshjælp er ønsket hos tilhængere ikke nødvendigvis flere konkrete tilfælde, hvor palliationsområdet styrkes, men de ønsker valget. For kun derved kan menneskets selvbestemmelse, og dermed dets værdighed, nemlig fastholdes, selv under uhelbredelig sygdom eller oplevelsen af uudholdelig livssituation.

Modstand mod aktiv dødshjælp kan opleves som en krænkelse af denne selvbestemmelse – og dermed af alvorligt syge menneskers værdighed. Det er tankevækkende, at den danske forening for aktiv dødshjælp ”Ret til at dø” tidligere netop hed ”En værdig død”, og mange tilsvarende europæiske foreninger hedder noget lignende.

I et sekulariseret samfund er det denne sammenkobling af selvbestemmelse og menneskeværd, som gør sig gældende: Retten til at vælge, om man vil være syg – så syg, man skal dø af det – eller ej; vælge at kunne holde en livssituation ud eller ej. Det kan opleves som en krænkelse af menneskeværdet, hvis ”jeg” ikke selv kan vælge.

Læs også

Derfor er det eneste at gøre – hvis autonomien skal råde, og værdighed være knyttet til holdningen – at etablere muligheden for et valg. Heraf følger, at værdigheden også handler om selv at have valgt.

Men, vil jeg hævde: Værdigheden er ikke knyttet til menneskets selvbestemmelsesret eller subjektive holdning, men udspringer af menneskeværdet som skabt i Guds billede, og at livet er en gave, vi ikke selv er herre over.

Lidelse og smerte er et menneskeligt grundvilkår, og det er forkert at tro, vi kan dulme lidelsen med døden

Hans-Ole Bækgaard

Værdigheden ligger ikke i, hvordan et menneske dør, men i hvordan mennesker behandles, indtil de dør – også retten til at være til besvær. Der er i allerhøjeste grad etiske problemstillinger på spil i denne sag, og det vil ikke være etisk forsvarligt at give tilladelse til den praksis, som aktiv dødshjælp de facto er. Ser vi på lande, hvor det er lovligt, er advarslen mod glidebaneeffekten uhyre aktuel.

Hovedsagen er menneskelivets ukrænkelighed og samfundets pligt til at beskytte livet – og derfor bør staten ikke tage livet af nogen. I stedet bør der ske bedre oplysning om, hvad der allerede er palliativt lovligt og muligt samt blandt andet se nærmere på det bud for en national strategi, som Dansk Selskab for Palliativ Medicin er på vej med.

Jeg mener, at aktiv dødshjælp er en suspendering af det kristne livs- og menneskesyn. Lidelse og smerte er et menneskeligt grundvilkår, og det er forkert at tro, vi kan dulme lidelsen med døden. Aktiv dødshjælp kan ikke fjerne lidelsen, men fjerner alene den, der lider. Og det er hverken et kristeligt eller kærligt gode i sig selv.

Aktiv dødshjælp er forbudt i Danmark. Sådan bør det blive ved med at være – af rigtig mange gode grunde.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans-Ole Bækgaard

Formand, Kirkelig Forening for den Indre Mission i Danmark
cand.theol. (Aarhus Uni.)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00