Ny radiostation afviser at blive reklamesøjle for kulturinstitutionerne

PUBLIC SERVICE: Radiokanalen Loud, der søger om at sende på den kommende dab-kanal, kan sagtens gå kritisk til kulturinstitutionerne, selvom de udgør en partnerskabskreds bag foretagendet, mener direktør.

Popstjernen Taylor Swift, der spiller til Roskilde Festival 2020, vil blive en naturlig del af kulturdækningen, hvis Loud får sendetilladelse på DAB. Kanalen afviser, at dækningen bliver reklamesøjle for partnerkredsen.<br>
Popstjernen Taylor Swift, der spiller til Roskilde Festival 2020, vil blive en naturlig del af kulturdækningen, hvis Loud får sendetilladelse på DAB. Kanalen afviser, at dækningen bliver reklamesøjle for partnerkredsen.
Foto: Mario Anzuoni/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Popstjernen Taylor Swift er næste års hovednavn på Roskilde Festival.

Derfor er det nærliggende, at hun også bliver genstand for en masse kulturformidling på radiokanalen Loud, der har ansøgt om sendetilladelse til den nye aktualitets- og kulturkanal på DAB. Det oplyser kanalen selv.

Bag kanalen står blandt andet Roskilde Festival og en række andre kulturinstitutioner (bl.a. spillestedet Vega, teatret Mungo Park, Nationalmuseet, Ungdomsbureaet og museet Enigma), der som såkaldt partnerskabskreds skal bidrage med vidensdeling, programudvikling og inddragelse af unge brugere.

Jane Sandberg, der er museumsdirektør ved Enigma og talsmand for partnerskabskredsen, afviser dog, at radiokanalen bliver en eksponeringsplatform for kulturinstitutionerne.

Det er ikke en forretningsaftale, men et partnerskab på baggrund af viden og kompetencer. Det vil jeg meget gerne stå på mål for om et års tid, at det er noget, vi har overholdt.

Ann Lykke Davidsen
Direktør, Loud

”Vi har sat et filter ind, som hedder uvildig redaktionel beslutningskraft. Mit museum får ikke lettere ved at få redaktionel omtale end alle mulige andre, der ikke er en del af partnerkredsen. Det er lagt i hænderne på en journalistisk redaktion,” siger Jane Sandberg.

Direktør tror på vandtætte skotter
Også radiokanalens direktør, Ann Lykke Davidsen, understreger, at der vil være vandtætte skotter mellem kanalens redaktionelle linje og samarbejdet med kanalens partnere.

Det her partnerskab gør det meget tydeligt, at der er nogle relationer, som man skal være opmærksom på.

Unni From
Lektor i journalistik og medievidenskab, Aarhus Universitet

”Hvis vi i vores kulturdækning er nødt til at gå efter en kulturinstitution, som også er en del af vores partnerkreds, så er det en del af det, de siger ja til. De ved alle sammen, at det er noget, der kan komme til at ske,” siger Ann Lykke Davidsen og forklarer, at hun tidligere i sin karriere hos DR har god erfaring med den type partnerskaber.

”Jeg ville være totalt blåøjet, hvis ikke jeg troede, at de også ville håbe på lidt ekstra taletid. Men jeg har siddet som chef og eventredaktør på P3, hvor vi har lavet et hav af partnerskaber med NGO’er og festivaler. Hvis man fra start af er klar i spyttet om, at vi skal være uafhængige, så opstår der ikke problemer,” siger hun, og understreger, at kulturinstitutionerne til enhver tid kan trække sig fra samarbejdet.

Kritisk kulturdækning er en mangelvare
Unni From, der er lektor i medievidenskab og journalistik ved Aarhus Universitet, har i flere år forsket i kulturjournalistik. Ifølge forskeren har den undersøgende journalistik aldrig været en udpræget praksis på kulturområdet.

0:000:00