Ny rapport fra Kulturministeriet: Der er ulighed i danskernes brug af nyhedsabonnementer

Det er især ældre, personer med en lang videregående uddannelse samt personer med høj indkomst, der benytter sig af nyhedsabonnementer på aviser og netaviser. Det viser en ny rapport fra Kulturministeriet. Det skal rettes op på i det kommende medieforlig, siger kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

En ny rapport viser, at der er ulighed i danskernes forbrug af nyhedsabonnementer på aviser.
En ny rapport viser, at der er ulighed i danskernes forbrug af nyhedsabonnementer på aviser.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Når aviserne skal undersøge, hvem deres brugere er, vil der med al sandsynlighed være mange ældre læsere, personer med en lang videregående uddannelse og folk med høj indkomst.

Det er nemlig de befolkningsgrupper, der er mest tilbøjelige til at abonnere på nyheder gennem trykte aviser eller netaviser.

Det viser en ny rapport fra Kulturministeriet.

Her fremgår det, at knap halvdelen af danskere på 75 år eller derover i 2020 fik adgang til nyheder gennem et abonnement på en avis. Sammenligner man med folk mellem 35 og 44 år, er det her kun 12 procent, der får deres nyheder gennem et abonnement.

Fakta: Om rapporten

Rapporten Kort Nyt: Nyhedsabonnementer er en del af Kulturministeriets ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”, som løbende offentliggør viden om danskernes mediebrug, mediernes indhold og mediebranchens udvikling og vilkår.


Kilde: Kulturministeriet

Samtidig viser tallene, at hver tredje person med en lang videregående uddannelse får deres nyheder gennem en abonnementsordning, mens det blandt folk med en gymnasial uddannelse er hver femte, der abonnerer på en avis.

”Den nye rapport viser, at der er en stor ulighed i forhold til, hvem der får nyheder gennem et abonnement, og hvem der ikke gør,” udtaler kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i en pressemeddelelse.

I rapporten har man udelukkende fokuseret på adgang til nyheder gennem abonnementer på skrevne nyhedsmedier. Det fremhæves, at der derudover findes en række ikke-abonnementsbaserede nyhedstilbud, herunder public service-tilbud som DR og TV2, som man i rapporten ikke har taget højde for.

Uligheden i danskernes medievaner er ikke noget nyt under solen, og ifølge Kulturministeriet har den samlede andel af befolkningen, der får nyheder gennem et abonnement på en avis, ligget stabilt omkring en fjerdedel fra 2018 og frem til 2020.

0:000:00