Debat

Professor: Den offentlige sektor kan løse simple problemer. Men den har svært ved de vilde

Den offentlige sektor er skabt til at løse simple problemer, men i en mere kompleks verden står vi med stadig flere vilde problemer. For at få bugt med dem, har vi brug for en ledelsesrevolution, hvor top-down styring erstattes med innovativt samarbejde, skriver Jacob Torfing. 

Skyldes unges mistrivsel, at bruger mere tid foran skærmen? Eller skyldes det en præstationsfiksering? Og hvad er den rette løsning på problemet? De spørgsmål udgør kernen i definitionen af et vildt problem, skriver Jacob Torfing. (<i>arkivfoto)&nbsp;</i>
Skyldes unges mistrivsel, at bruger mere tid foran skærmen? Eller skyldes det en præstationsfiksering? Og hvad er den rette løsning på problemet? De spørgsmål udgør kernen i definitionen af et vildt problem, skriver Jacob Torfing. (arkivfoto) Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Jacob Torfing
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den offentlig sektor er sat i verden for at løse nogle forholdsvis simple problemer. Børn og unge skal gå i skole og uddannes, så de kan mestre livet og træde ind på arbejdsmarkedet.

Syge skal undersøges og behandles i sundhedsvæsnet, så de bliver raske igen. De der ikke kan forsøge ’sig og sine’ skal hjælpes socialt og økonomisk, så de ikke lider nød og deres chancer i livet forøges.

Disse og andre simple problemer er kendetegnet ved, at både problemet og løsningen er velkendte, og der er et fravær politiske konflikter om målet.

Løsningen af simple problemer er derfor alene et spørgsmål om politisk vilje, den nødvendige ekspertise, tilstrækkelige ressourcer og logistisk planlægning, og det kan trygt overlades til det offentlige bureaukrati.

Opdagelsen af vilde problemer

I løbet af 1960’erne viste et stigende antal eksempler på fejlslagen planlægning og virkningsløse offentlige politikker, at ikke alle offentlige problemer er simple og nemme at løse. I en berømt artikel fra 1973 påviste Berkeley-professorerne Horst Webber og Melvin Rittel eksistensen af komplekse såkaldte vilde problemer.

Et vildt problem er filtret sammen med andre problemer. Der er gensidigt forbundne årsager, forskellige interesser, som er uenige, og problemet ændrer sig hele tiden. 

Jacob Torfing
Professor, Institut for Samfundsvidenskab, Roskilde Universitet

Disse problemer er svære at definere, da de er filtret sammen med andre problemer. Der er mange gensidigt forbundne årsager, og den dybere liggende forklaring på deres opståen er ukendt.

Samtidig er der mange forskellige interessenter, som er indbyrdes uenige om målet, og ingen endelige løsninger, da problemet hele tiden ændrer sig. Endelig er der ikke plads til fejl, da presset for at finde en løsning er stort.

Børn og unges mistrivsel er et eksempel på et vildt problem. Skyldes problemet brudte familier? Social polarisering? Præstationsfiksering? indsnævret normalitetsbegreb? Manglen på inkluderende fællesskaber, tab af sociale kompetencer og et stort skærmforbrug? Eller er det den nye mærk-efter-kultur? Det er svært at sige.  

Skal problemet klares ved, at det offentlige blander sig i familielivet? Ved at investere mere i folkeskolen? Ved at give børnefamilierne mere tid? Ved at give de unge mere ro eller måske mere plads til at boltre sig? Der synes ikke at være nogen løsning med patent på.

Super-vilde problemer

I de senere år er forskningen gået et skridt videre, idet forskningen nu taler om super vilde problemer. Der er i alt fire kendetegn ved de super-vilde problemer.

Fristen for at løse problemerne er ved at rinde ud. De, der forsøger at løse problemet, er med til at skabe dem. Regeringen kan ikke kontrollere de samfundsmæssige valg, der skal træffes for at løse problemet. Og endeligt, så er beslutningstagerne mere bekymrede over de kortsigtede omkostninger ved at søge en løsning på problemet end de langsigtede konsekvenser.

Klimakrisen er et oplagt eksempel på et super-vildt problem.

Deadline for at begrænse den globale temperaturstigning nærmer sig. Vi flyver rundt til konferencer for at diskutere klimaløsninger. Regeringen kan ikke pålægge virksomheder og borgere at ændre klimaadfærd, og den synes, at det er dyrt løse krisen nu, hvor udviklingen er så usikker.

Det er ligesom billedet med frøen, der langsomt bliver varmet op i gryden, indtil vandet når kogepunktet og frøen dør.

Håndtering af vilde og super-vilde problemer

I udgangspunktet handler det ikke så meget om at løse vilde problemer, men om at hjælpe relevante og berørte parter med at udvikle en fælles forståelse af problemet og en fælles forestilling om mulige løsninger.

Vilde problemer er kognitivt og politisk komplekse. De kan ikke løses ved top-down styring. De skal løses ved hjælp af samarbejdsdrevet innovation.

Jacob Torfing
Professor, Institut for Samfundsvidenskab, Roskilde Universitet

Målet er at skabe en fokuseret og sammenhængende indsats. Målet er ikke at finde den endegyldige løsning.

Indsatsen skal være præget af samarbejde med relevante og berørte parter både inden for og uden for den offentlige sektor, så alle perspektiver kommer i spil, kreativiteten kan blomstre, og et fælles ejerskab over nye og vovede løsninger opstår.

Vilde og super-vilde problemer er både kognitivt og politisk komplekse, og derfor kan de ikke løses ved hjælp af lineære beslutningsmetoder og top-down styring. De skal takles ved hjælp af samarbejdsdrevet innovation.

Samarbejde mellem offentlige og private parter, der inkluderer borgere og brugere skaber ofte en bedre og mere nuanceret problemforståelse, en større idérigdom, gensidige læringsprocesser, en bred forankring af innovative løsninger og koordineret implementering.

Behov for en ledelsesrevolution

Problemet er bare, at offentlige ledere de sidste 30 år er blevet trænet i at løse tamme problemer top-down ved hjælp af deres egne medarbejdere, budget og organisation.

Derfor er der brug for en ledelsesrevolution, der udvikler nye ledelsesformer, som involverer politikere, offentlige ledere, frontlinjemedarbejdere, virksomheder, private foreninger, brugere og borgere i udviklingen af innovative løsninger, der bryder med vanetænkningen og den gængse praksis på området.

At tage ledelse på vilde problemer kalder først og fremmest på ledelse af tværgående teams og horisontale netværk, som langt hen ad vejen er selvregulerede og kræver at offentlige ledere leder nogen, de ikke formelt set er ledere for.

Der er også behov for en mere distribueret ledelse, der deler ledelsesansvaret ud til institutionsledere, medarbejdere og borgere, så de mobiliseres som aktive ressourcer i indsatsen.

I den forbindelse skal vi blandt andet styrke vores evne til frivilligledelse. De mange frivillige medborgere kan på afgørende vis kan bidrage til at løfte velfærdsindsatsen og komme med nyt input til håndtering af vilde problemer.

Til sidst er der behov for at lede kreative samskabelsesprocesser ved på skift at træde i karakter på de følgende tre måder.  

Konvenere, der bringer de ‘rigtige’ aktører sammen, og skaber klarhed om roller, rammer og proces. Facilitatorer, der skaber tillidsfulde og konstruktive samarbejdsprocesser. Endeligt katalysatorer, der stimulerer ud-af-boksen tænkning ved at skabe en passende forstyrrelse.

Hvis man derfor som offentlig leder, står ansigt til ansigt med et vildt problem, så vil jeg anbefale dig at følge den nedenstående opskrift med ledelsesråd, der dog er langt fra simpel.

Ledelsesråd
  • Sæt holdet rundt om problemet baseret på en stakeholderanalyse. Det kobler dem, der er interesseret i at løse problemet sammen med dem, der er har en viden og magt til at løse det.  
  • Bliv længe i problemundersøgelsen. Der er ofte mere positiv energi i at springe direkte til løsningsfasen, men sørg for at vende tilbage til problemdefinitionen flere gange undervejs. 
  • Opstil forskellige scenarier for, hvordan problemet og dets samfundsmæssige kontekst vil udvikle sig over de kommende år. 
  • Bliv enige om retningen for jeres fælles indsats: Hvad vil I gerne opnå, og hvordan vil I nå målet?
  • Brainstorm idéer til, hvad der kan gøres ved problemet, fjern de dårlige løsninger og kombiner de gode, så de gensidigt befrugter hinanden.
  • Udvikl og test prototyper. Herefter skal resultatet evalueres med henblik på at foretage justeringer.
  • En opskalering af, hvad der virker. Samtidig skal man være parat til konstant at tilpasse og videreudvikle.

Ledelsesråd fra Jacob Torfing

  
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Torfing

Professor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet
cand.scient.pol. (AU), Master og Ph.d. (University of Essex)

0:000:00