Så trægt går det med Christiansborgs trafik-mål

MÅL: Der er ikke nok vækst i den kollektive trafik, hvis politiske mål fra 2009 skal nås, viser nye beregninger fra Cowi. Mens dele af busdriften er i tilbagegang, så vinder biltrafikken frem.

Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Det står slemt til med at nå de mål for den kollektive trafik, som et bredt flertal på Christiansborg satte i 2009.

Det viser nye beregninger fra ingeniørvirksomheden Cowi.

”Den kollektivet trafik har svært ved at indfri den vækstambition, som politikerne ønsker. Det gælder både i forhold til togtrafik og bustrafik,” siger Michael Knørr Skov, der er chef for Plan & trafik i Cowi.

I 2009 blev et bredt flertal af Folketinget i forbindelse med et stort trafikforlig enige om, at den kollektive trafik fremadrettet skal løfte det meste af den fremtidige vækst i trafikken. Det mål har Transportministeriet efterfølgende beregnet til, at personkilometer i togtrafikken som minimum skal fordobles frem mod 2030, mens bustrafikken skal stige med 50 procent (se fakta til højre).

Den mest negative tendens ser vi hos nogle af busselskaberne, som faktisk er i tilbagegang. Man har simpelthen svært ved at holde fast i passagererne.

Michael Knørr Skov
Chef for Plan & trafik i Cowi

Cowi har taget udgangspunkt i passagerudviklingen, der bliver mål i antal påstigere. Tallene kommer fra Trafikstyrelsen og Danmarks Statistik og giver et billede af, hvordan det går med at nå de to målsætninger. Og tallene viser ingen tegn på, at nogen af delene er på vej mod målet.

Antallet af påstigere hos busselskaberne er blot steget med én procent siden 2009, men skulle være steget med 14 procent på nuværende tidspunkt.

”Den mest negative tendens ser vi hos nogle af busselskaberne, som faktisk er i tilbagegang. Man har simpelthen svært ved at holde fast i passagererne,” siger Michael Knørr Skov.

(Artiklen fortsætter under figuren)

Dokumentation

Det skrev Transportministeriet i 2009.

Det er et ambitiøst mål, at den kollektive trafik – og især togtrafikken – skal opsuge størstedelen af trafikvæksten, da biltrafikken i dag er 5-6 gange større end den kollektive trafik.

Målet forudsætter, at togtrafikkens omfang gennem de næste 20 år som minimum fordobles fra 6,5 mia. personkm i dag til 13 mia. personkm i 2030.

Det er heri forudsat, at bustrafikken formår at tage ca. 1⁄4 at den samlede vækst i den kollektive trafik nemlig fra 3,0 til 4,5 mia. personkm.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00