Staten må ikke, men dagligvarekoncerner kan selv gøre klimamærke obligatorisk

EU-regler forhindrer staten i at gøre en klimamærkning af fødevarer obligatorisk, men intet forhindrer dagligvarekoncernerne fra at stille krav til deres leverandører, oplyser Fødevarestyrelsen. Coop og Dagrofa er umiddelbart tilbageholdende.

En arbejdsgruppe underlagt Fødevareministeriet skal løbet af 2022 forsøge at blive enige om udformningen af en klimamærkning af fødevarer. 
En arbejdsgruppe underlagt Fødevareministeriet skal løbet af 2022 forsøge at blive enige om udformningen af en klimamærkning af fødevarer. Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Andreas ArpRasmus Raun Westh

Der er ingen love eller regler, der forhindrer de danske dagligvarekoncerner i kun at markedsføre fødevarer, der anvender et klimamærke.

Det oplyser Fødevarestyrelsen til Altinget.

Selvom staten ikke kan indføre et obligatorisk klimamærke, kan supermarkedskæder altså godt kræve, at fødevareproducenter og leverandører skal bruge den kommende mærkningsordning – ganske enkelt ved at stille det som en betingelse for at købe varerne.

En arbejdsgruppe bestående af blandt andre erhvervsorganisationer, Forbrugerrådet Tænk, Dansk Naturfredningsforening og detailhandlen er i øjeblikket ved at udvikle et klimamærke for regeringen.

I debatten om en klimamærket har det været et tilbagevendende spørgsmål, hvorvidt mærkningen bør være obligatorisk.

Flere - heriblandt Forbrugerrådet Tænk - har argumentet for, at mærket ideelt set bør være påkrævet, fordi en frivillig mærkning kan få producenter af fødevarer med et højt klimaaftryk til at fravælge mærket.

Det vil gøre det sværere for forbrugerne at sammenligne varernes klimaaftryk, lyder argumentet.

Fødevareminister Rasmus Prehn (S) oplyste i januar til Folketinget, at Danmark ikke egenhændigt kan gøre et klimamærke obligatorisk. Det skal gøres på EU-niveau, forklarede ministeren.

{{toplink}}

0:000:00