Tænk: Danskernes digitale tryghed halter

DEBAT: Et flertal af danskerne er utrygge, når de færdes på nettet. Løsningen er mere hjælp og oplysning om digitalt privatliv og it-sikkerhed til både forbrugere og små virksomheder, skriver Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Placeholder image
Der er brug for et større politisk fokus på forbrugernes digitale sikkerhed, skriver Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anja Philip
Formand for Forbrugerrådet Tænk

Egentlig er det lidt besynderligt.

I folkeskolen underviser vi vores børn i, hvordan de skal bruge sav og hammer korrekt, så de kan bygge ting uden at komme til skade. Vi underviser dem også i, hvordan de skal begå sig sikkert i trafikken og undgår uheld under madlavning. Men når det kommer til digitale kompetencer, udleverer vi gladeligt en iPad i de små klasser uden undervisning i, hvordan man færdes trygt i den digitale verden.

Der er ellers masser af gode grunde til at give forbrugerne mere viden på netop det digitale område.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til andersen@altinget.dk 

Brud på sikkerheden
På få år har danske forbrugere oplevet en kolossal udvikling, som har forandret vores samfund og den måde, vi tænker og agerer på, når vi søger information, kommunikerer, køber varer og bruger nye typer digitale produkter og tjenester.

Digitaliseringen skaber mange muligheder og gevinster for samfundet og den enkelte forbruger og er et klart fremskridt. Men udviklingen har medført et nyt marked for virksomheders indsamling af personlige oplysninger, og som forbruger er det svært at gennemskue og kontrollere, hvilke oplysninger der indsamles, hvor de havner, og hvad de bliver brugt til.

Politikere og myndigheder skal komme på banen med et nyt fokus og satsning på forbrugernes digitale tryghed, så digitaliseringen kan komme den enkelte, virksomhederne og samfundet til bedst mulig gavn.

Anja Philip, Formand for Forbrugerrådet Tænk

Også i den offentlige sektor registreres stadig flere oplysninger om borgerne på tværs af myndigheder og sektorer ud fra formål som bedre service og effektivisering.

Samtidig ser vi en stigning i antal sager om databrud fra danske virksomheder og myndigheder, hvor personoplysninger falder i de forkerte hænder, og forbrugerne risikerer at møde nye former for tyveri og krænkelser i form af for eksempel opsnapning af data gennem falske mails, inficerede links eller hacking.

Faktisk er antallet af databedrageri i løbet af det sidste år fordoblet, viser tal fra Rigspolitiet.

Flertal af danskerne er utrygge på nettet
En ny rapport – Digital Tryghed fra Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden konkluderer, at et stort flertal af danskerne er utrygge ved, om deres dankortoplysninger bliver stjålet, om deres private fotos bliver hacket, og om de kan blive udsat for identitetstyveri.

Samtidig peger en række af landets førende eksperter i rapporten på, at forbrugerne mangler konkret teknisk viden og kompetencer og har en ukritisk tilgang til internettet, som udsætter dem for risici.

Efter vores mening har myndigheder og politikere ikke taget digitaliseringens skyggesider alvorligt nok. På for eksempel fødevare- og markedsføringsområdet er myndighederne i løbende kontakt med både forbrugere og virksomheder om, hvordan man skal gebærde sig både generelt og i forhold til aktuelle trusler – for eksempel en fødevarebåren sygdom eller et firma, der snyder forbrugerne ind i abonnementer.

Og virksomheder kan få råd og vejledning i, hvordan de for eksempel skal tilrettelægge deres produktion og markedsføring for at få sikre og lovlige produkter.

Fokus på digital sikkerhed
Vi siger ikke, at der skal oprettes en ny styrelse med alt, hvad det medfører af bureaukrati og omkostninger. Men status på det digitale område er, at der ikke er nogen, der kan hjælpe hverken forbrugere eller små virksomheder, når det handler om digitalt privatliv og it-sikkerhed.

Forbrugerne skal lære at beskytte sig selv og tage ansvar og kontrol over deres oplysninger online. Samtidig har både private virksomheder og offentlige myndigheder ansvaret for at tilbyde sikre og brugervenlige tjenester og systemer. I den sammenhæng har virksomhederne brug for en hånd, så de kan leve op til kravene.

Kort fortalt lægger rapportens eksperter op til, at politikere og myndigheder skal komme på banen med et nyt fokus og satsning på forbrugernes digitale tryghed, så digitaliseringen kan komme den enkelte, virksomhederne og samfundet til bedst mulig gavn.

Det bakker Forbrugerrådet Tænk helt op om. Opfordringen er hermed givet videre.

Omtalte personer

Anja Philip

Formand, Forbrugerrådet Tænk, medlem, 2030-panelet
cand.scient. cellebiologi (Københavns Uni. 1991), ledelsesfag DOL

Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser