Togfond afliver ikke Kattegatbro

KATTEGAT: Nye beregninger fra Vejdirektoratet viser, at regeringens planer om togfonden ikke betyder Kattegatforbindelsens død. Formand for Kattegatkomitéen glæder sig. DF og EL savner flere beregninger.
Regeringens togfond har stort set ingen betydning for en eventuel Kattegatforbindelse, lyder ny beregning.
Regeringens togfond har stort set ingen betydning for en eventuel Kattegatforbindelse, lyder ny beregning.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Kattegatforbindelsen er ikke truet af togfonden.

Det viser en ny rapport, som Vejdirektoratet har udarbejdet i samarbejde med Trafikstyrelsen (læs rapporten i linkboks til højre).

Her fremgår det, at en realisering af timemodellen, som er formålet med togfonden, ikke vil skabe passagermæssige problemer for en eventuel kommende Kattegatforbindelse.

"På baggrund af beregningsresultaterne må det vurderes, at gennemførelsen af den fulde timemodel ikke i væsentligt omfang påvirker antallet af togrejsende på en Kattegatforbindelse," lyder det i rapporten.

Jeg mener stadig ikke, at der er plads til både Kattegatforbindelsen og timemodellen.

Henning Hyllested (EL)
Trafikordfører

Beregningerne, der er udarbejdet med udgangspunkt i Landstrafikmodellen, viser således, at en Kattegatforbindelse vil få 27-28.000 togpassagerer om dagen, uanset om der også er etableret en fuld timemodel eller ej.

Beregningerne er dog foreløbige, og Transportministeriet understreger i et tilhørende notat (læs notat i linkboks til højre), at den endelige strategiske analyse af en Kattegatforbindelse stadig pågår. Det vil sige, at spørgsmålet om Kattegatforbindelsens økonomi endnu ikke er analyseret.

Men ikke desto mindre viser beregningerne, at realiseringen af timemodellen tilsyneladende ingen forskel vil gøre, når Kattegatforbindelsens skæbne skal afgøres.

Siden regeringen i marts præsenterede sit udspil til at bruge togfonden på timemodellen, har konsekvenserne for en Kattegatforbindelse været et omdiskuteret spørgsmål. Både eksperter og politikere har argumenteret for, at den fulde timemodel vil skade Kattegatforbindelsens økonomi.

Det har både den tidligere og nuværende transportminister dog afvist, da de begge har slået på, at timemodellen ikke skal forstås som en konkurrent til en eventuel Kattegatforbindelse i fremtiden. Der er ikke tale om et enten-eller, har budskabet været.

Kattegat-lobby: Beregning er som forventet
Samme holdning har Kattegatkomitéen, der kæmper for etablering af forbindelsen, haft gennem forløbet, og derfor er man ikke overrasket over de nye beregninger:

"Det er fuldstændig, som vi har forventet. Og jeg er da glad for, at det nu bliver slået endnu mere fast, at de to løsninger ikke er hinandens modsætninger," siger komitéens formand, Jens Kampmann, og fortsætter:

"Der er jo ingen fidus i, at man tager timemodellen fra Aarhus til København, som tager to timer, når du kan gøre det på én time over en Kattegatbro."

Enhedslisten er et af de partier, som har været meget klar i mælet om, at timemodellen afliver en eventuel Kattegatforbindelse. På trods af de nye beregninger fastholder trafikordfører Henning Hyllested det synspunkt.

"Jeg mener stadig ikke, at der er plads til både Kattegatforbindelsen og timemodellen. Det handler også om, at når vi bruger 28 milliarder kroner i togfonden, så bliver der færre penge til Kattegatforbindelsen, der koster op mod 100 milliarder kroner," siger Henning Hyllested.

DF og EL: Hvad betyder Kattegatbroen for timemodellen?
Han peger på, at der ikke er lavet den omvendte beregning af, hvad en etablering af en Kattegatbro vil betyde for timemodellens økonomi. Det er en indvending, som Dansk Folkeparti også har:

"Det er da klart, at en Kattegatforbindelse vil have indflydelse på timemodellen. Og derfor er jeg ikke overbevist om, at der er brug for alle dele af timemodellen," siger trafikordfører Kim Christiansen, der i forhandlingerne om togfonden har holdt stædigt fast på, at der ikke skal bruges fire milliarder på en ny Vejlefjordbro.

Og de to partier har da også umiddelbart noget at have deres bekymring i. For af beregningerne fremgår det, at selvom størstedelen af passagererne på Kattegatforbindelsen vil være nye passagerer, så forventes en tredjedel at blive flyttet fra "Storebæltsnittet". Og derved fra de tog, som kører på strækningerne i timemodellen. Det vidner om, at der er en væsentlig kannibalisering mellem de to løsninger, mener Enhedslisten:

"Spørgsmålet er også, hvilken betydning Kattegatbroen får for timemodellen. Jeg kan ikke få andet ud af det, end at de to forbindelser helt naturligt påvirker og undergraver hinanden," siger Henning Hyllested.

På Christiansborg fortsætter forhandlingerne om togfonden, hvor transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) ifølge Altinget.dks oplysninger håber på at kunne lande en endelig aftale inden jul.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Kampmann

Fhv. miljøminister, MF (S), fhv. direkrør for Miljøstyrelsen
cand.polit. (Københavns Uni. 1962)

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00