Trafikpolitik ved en skillevej

VALG: Der har været bred politisk enighed om de store trafikpolitiske linjer i de seneste år, men efterhånden som folketingsvalget nærmer sig bliver forskellene mellem blokkenes trafikpolitik tydeligere. Altinget | Transport skitserer fronterne.
Skal bilisterne betale for bedre kollektiv trafik? Det bliver det fordelingspolitiske nøglespørgsmål, når trafikpolitikerne rejser ud i valgkampen.
Skal bilisterne betale for bedre kollektiv trafik? Det bliver det fordelingspolitiske nøglespørgsmål, når trafikpolitikerne rejser ud i valgkampen. Foto: Colourbox
Anders Jerking
Transportpolitikken er noget for sig.
Mens de fleste politikområder de seneste år har været præget af dyb splittelse melem rød og blå blok, har transportpolitikerne organiseret sig på en helt anden måde: Her hedder blokkene Enhedslisten mod resten.

Således var det alle partier på nær Enhedslisten, som indgik det store transportforlig i 2009 og alle partier på nær Enhedslisten, der sidste år vedtog Femern-projektet. Og i det folketingsår, som netop er ved at slutte, har mønsteret gentaget sig: Stort set alle love er vedtaget med brede flertal, hvor kun Enhedslisten har stemt imod.

Men efterhånden som folketingsvalget nærmer sig, krakelerer den tilsyneladende enighed, og forskellene i partiernes transportpolitik træder tydeligere frem. Det har vælgerne kunne se i DSB-sagen, hvor DSB's problemer har givet transportministeren yderligere skyts til at udlicitere jernbaneopgaver, mens oppositionen modsat har argumenteret for, at sagen viser, at der netop er brug for at styrke DSB.

Og i de seneste uger er forskellene mellem rød og blå blok også blevet tegnet op under samråd i trafikudvalget. Normalt bliver ministre kaldt i samråd af oppositionen, som er kritiske over for ministerens politik, men helt usædvanligt er det Konservatives trafikordfører, Henriette Kjær, som har kaldt transportministeren i samråd for at fortælle om S-SF's trafikpolitik. Derfor har politikerne diskuteret kørselsafgifter for lastbiler, som skal indbringe 1,5 milliarder årligt; og en betalingsring om København, der skal indbringe 2 milliarder årligt. Fredag er turen kommet til et samråd om S-SF's forslag om en afgift på 75 kroner på flybilletter.

Samrådene har vist, at den trafikpolitiske valgkamp i høj grad bliver en klassisk fordelingspolitisk debat, hvor det afgørende ideologiske spørgsmål vil blive, om det er rimeligt at beskatte biler og lastbiler yderligere for at kunne styrke den kollektive trafik.

Jeg forventer, at en ny regering vil droppe al den snak om udbud. Jernbane er en opgave, som DSB bør tage sig af i Danmark

Per Clausen (EL)
Trafikordfører

Afgifter til bilister
Konservatives trafikordfører, Henriette Kjær, lægger ikke skjul på, at hun vil fokusere på S-SF's forslag om flyafgift, lastbilafgift og bompenge.

"Det vil have vidtrækkende konsekvenser for både vognmandserhvervet, luftfarten samt de mennesker, der pendler ind til København hver dag for at passe deres arbejde. Derfor håber jeg, at disse temaer vil være fremherskende i valgkampen," siger hun og understreger, at scenariet ser anderledes ud, hvis VK-regeringen genvinder magten.

"Vi anerkender, at danske bilister er blandt verdens højst beskattede, og vil derfor ikke pålægge dem yderligere udgifter," siger hun.

Også Liberal Alliances trafikordfører, Villum Christensen, har blikket stift rettet mod S-SF's afgiftsplaner:

"Hvis rød blok vinder, vil verdens højeste afgifter på privatbilismen blive endnu højere, og man kan frygte eksperimenter med et forkromet road pricing-system, som vil gøre tidligere offentlige it-skandaler til myg ved siden af et uprøvet eksperiment med over 2 millioner berørte," siger han og skitserer alternativet:

"Hvis blå blok vinder, vil vi få lidt færre kollektive infrastrukturprojekter, lidt mere asfalt og forhåbentlig lidt mindre regulering på området."

Bompenge til kollektiv trafik
I den røde blok er der naturligvis langt mere fokus på de positive effekter af tiltagene.

"Ved at skabe en betalingsring omkring København, vil den kritiske trængsel ind til København blive afhjulpet med den væsentlige sidegevinst, at luftforureningen i København falder, så vi kan leve op til de krav, eksempelvis EU stiller," siger SF's trafikordfører, Anne Baastrup, som pointerer, at en betalingsring også vil betyde, at dem, som har brug for tage bilen, har større chance for at nå frem i tide.

I S-SF's plan er der lagt op til, at provenuet fra betalingsringen skal bruges til investeringer i den kollektive trafik, cykelstier og park-and-ride anlæg ved stationer. På den måde skal det gøres mere attraktivt at vælge den kollektive trafik. Anne Baastrup mener, at en VK-regering derimod vil svække den kollektive trafik.

"VKO vil fortsætte med at dræne DSB for penge, som de har gjort hvert år indtil nu, og besparelserne i trafikselskaberne vil fortsætte, alene på grund af kravet om nulvækst i kommunerne. Det vil presse mennesker over i bilen," siger hun.

Prisen på billetter
I S-SF's plan indgår også, at priserne i den kollektive trafik skal sænkes. Det skal ske med provenuet fra lastbilafgiften.

"Vi har det mål, at prisen på kollektiv trafik nedbringes med minimum 20 procent," siger Anne Baastrup.

Men at lastbiler skal betale for lavere billetpriser, er en dårlig ide, mener Henriette Kjær.

"Vi vil fortsat sikre transporterhvervet ordentlige betingelser, så de kan klare sig i den hårde internationale konkurrence," siger hun.


Pisk og mange gulerødder
Mens S-SF således lægger op til at svinge pisken over bilisterne for at få råd til gulerødder til brugerne af den kollektive trafik, så mener Henriette Kjær, at der kun skal deles gulerødder ud i form af investeringer i både vej og bane.

"Vi vil udbygge vejnettet og skinnenettet til gavn for de mange mennesker, der hver dag bevæger sig ud i deres bil eller ind i toget for at komme på arbejdet," siger hun.

Enhedslistens trafikordfører, Per Clausen, pointerer, at alle de gulerødder til bilisterne også har bivirkninger:

"Det vil betyde fortsat vækst i biltrafikken, mere forurening og flere trængselsproblemer."

Klimaet
SF's Anne Baastrup understreger, at S-SF's trafikpolitik også har sigte på at nedbringe transportens CO2-udslip. Derfor vil partierne fremrykke elektrificeringen af jernbanen, og derfor skal flere bilister rykkes over i den kollektive trafik.

"Vi vil tage CO2-udledningen alvorligt. VKO's fokus er ikke at flytte pendlere til kollektiv trafik, men i stedet ensidigt at udbygge vejnettet. Men derved kan Danmark på sigt ikke leve op til de krav om CO2-reduktionen, som vi har forpligtet os til," siger hun.

Også Konservative har fokus på klimaproblemerne, men løsningerne er anderledes.

"Vi ser gerne, at der fortsat forskes i alternative brændstoffer så som biogas som drivmiddel, så vi får CO2-udslippet bragt ned," siger Henriette Kjær.

Slaget om DSB
De seneste måneders debat om DSB har også vist, at blokkene har vidt forskellige bud på DSB's fremtid. Transportminister Hans Christian Schmidt (V) vil give DSB mere konkurrence - blandt andet på den indbringende strækning mellem København og Aalborg, mens Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener, at DSB helt skal privatiseres.

I den røde blok er planerne anderledes.
"Jeg forventer, at en ny regering vil droppe al den snak om udbud. Jernbane er en opgave, som DSB bør tage sig af i Danmark," siger Per Clausen.

Bag den tilsyneladende trafikpolitiske enighed er der således nok at være uenige om, når der er valg forude.

(artiklen blev første gang publiceret på Altinget | Transport 23. juni 2011)

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henriette Kjær

Public affairs-direktør, Geelmuyden Kiese, fhv. minister (K) & MF
student (Viby Amts Gymnasium 1985)

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

Anne Baastrup

Fhv. MF (SF)
cand.jur. (Københavns Uni. 1976)

0:000:00