Kommentar af 
Kasper Munk Rasmussen

Vi er for ufleksible i vores krav til de unge

Den sorte skoles tid er passé, og i dag står 42.000 unge uden arbejde eller uddannelse. Dem skal vi give en håndsrækning ind i et mere fleksibelt uddannelsessystem, skriver Kasper Munk Rasmussen.

I Finland er man gået all-in på at uddanne lærerne som mentorer og specialbehovslærere, da man ved, at det virker, skriver Kasper Munk Rasmussen.
I Finland er man gået all-in på at uddanne lærerne som mentorer og specialbehovslærere, da man ved, at det virker, skriver Kasper Munk Rasmussen.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kasper Munk Rasmussen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En af de største problemer med uddannelsessystemet er, at det i høj grad har karakter af en akademisk pælesidningskonkurrence. Jo længere tid og jo bedre du er til at sidde på skolebænken med lyttebøfferne ude, jo bedre vil du klare dig i uddannelsessystemet.

Problemet er dog, at det er en for ufleksibel og træg tilgang til læring. Konsekvensen er, at unge med andre læringsstile eller udfordringer som læsevanskeligheder falder fra, trods deres potentiale.

I stedet bør vi med inspiration fra Finland indføre mulighed for at studere på nedsat tid og investere mere i specialbehovslærere og mentorer, der kan hjælpe unge med læsevanskeligheder og andre læringsstile.

Det kunne jeg godt tænke mig, at vi havde en samtale om i Uddannelsesdanmark.

Vi må gå nye veje og tilpasse uddannelsessystemet til eleverne og ikke omvendt

Kasper Munk Rasmussen

I år udkom en ret vild rapport fra VIVE. I den bad man læsevejlederne på erhvervsuddannelserne vurdere, hvor mange elever der havde læsevanskeligheder eller ordblindhed på deres erhvervsskole. Svaret var jeg nødt til at genlæse flere gange.

Mere end hver anden elev blev vurderet som enten ordblind eller læsesvag. Det er altså snart mere normen end undtagelsen.

Samtidig har vi set en stor stigning i antallet af elever med personlige og sociale udfordringer på erhvervsuddannelserne, herunder diagnoser.

Man kan selvfølgelig ikke pege på én faktor bag det høje frafald på erhvervsuddannelserne, der i skrivende stund er næsten tre gange så højt som hos gymnasierne.

Faktum er, at vi stiller høje krav til de unge, der gerne vil være faglærte. Det skal vi blive ved med. Men vi kunne måske blive bedre til at gøre det på en måde, hvor der er mere fleksibilitet til de elever, der har brug for det.

Man kan som elev få individuel støtte, hvis man har særlige udfordringer såsom læse- og skrivevanskeligheder, ADHD, autisme og psykiske vanskeligheder.

Undersøgelser viser her, at elever, der modtager SPS (specialpædagogisk støtte) i løbet af deres ungdomsuddannelse, klarer sig lige så godt eller sågar bedre end elever, der ikke modtager støtte.

Det står dog klart, at ordningen trods de gode resultater langt fra er perfekt, og at der er behov for et serviceeftersyn, hvis det for alvor skal rykke noget.

Dels mangler der kvalifikationer hos lærerne i forhold til at håndtere den ændrede elevgruppe. Og dels går der i dag store administrative ressourcer på skolerne med at søge SPS.

Læs også

Konkret bør man ændre, hvordan der søges om SPS. I stedet for at skulle gå igennem en bøvlet proces med at søge om støtte for den enkelte elev, bør den enkelte skole få en fast bevilling øremærket SPS-vejledere og mentorer på baggrund af deres elevantal.

Med et slag kan man dermed fjerne timevis af bureaukrati og slidsom administration.

Og så kommer vi heller ikke uden om en overhaling af diplomuddannelsen i erhvervspædagogik. Når jeg er ude og tale med erhvervsskolelærerne peger mange på, at den i dag er alt for teoretisk, og i praksis bruger erhvervsskolelærerne i for høj grad ikke de færdigheder, de får sig på uddannelsen.

Det er en skam og samtidig et paradoks, at uddannelsen som for eksempel gymnasielærer i dag er mere praksisnær end uddannelsen til erhvervsskolelærer. Hvad er logikken i det?

Konkret efterspørger mange erhvervsskolelærere mere feedback og faglig sparring fra ældre og erfarne kollegaer, som man netop kender det fra gymnasielærernes uddannelse.

Vi har hverken menneskeligt eller økonomisk råd til at have så mange siddende på sidelinjen

Kasper Munk Rasmussen

Derudover bør hands-on-delen fylde mere på uddannelsen og målrettes det, som giver værdi for deres kommende elever.

I Finland er man gået all-in på at uddanne lærerne som mentorer og specialbehovslærere, da man ved, at det virker.

Her vil jeg foreslå, at vi gør det samme og tilfører et spor som specialbehovslærer og mentorlærer til en reformeret version af diplomuddannelsen.

Samlet set vil det give eleverne bedre understøttelse under deres studietid. Det er dyrebart men ikke nok, og her vender vi tilbage til pælesidningskonkurrencen.

De fleste kan nok huske eftermiddagstimerne i et dårligt ventileret folkeskolelokale. Selv en bogorm som mig må blankt indrømme, at hjernen nogle gange slog komplet bak i de timer.

I dag foregår en erhvervsuddannelse 37 timer om ugen. Punktum. Hvis vi skal have alle med, er vi nødt til at se på muligheden for, at flere tager deres læretid på deltid, i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren er med på det. Eleverne skal selvfølgelig kunne det samme, når de er færdig.

En større fleksibilitet i forhold til antallet af arbejdstimer vil gøre det lettere at lave et sporskifte senere i livet og for eksempel gå i lære, mens man har små børn.

Det vil desuden gøre det lettere for elever med fysisk og psykisk sygdom og handikap at gennemføre en erhvervsuddannelse.

Konkret kunne man løse det ved, at arbejdsgivere uanset overenskomst altid fik ret til at aftale en lavere arbejdstid i en lærlingekontrakt. I hvert tilfælde må man så eventuelt aftale en forlængelse af uddannelsestiden, så lærlingen lærer det, han eller hun skal kunne.

Læs også

Derudover bør vi øremærke midler, der kan gå til, at virksomheder, der ansætter elever, som har brug for SPS-støtte, får penge til at aflønne mentorer og lignende under praktikforløbet. I dag sker det alt for ofte, at skolerne ikke får informeret virksomhederne om den mulighed.

Vi har ikke længere fordums luksus i store ungdomsårgange. Tværtimod har vi hverken menneskeligt eller økonomisk råd til at have så mange siddende på sidelinjen.

For at få sat flere i spil, som kan være med til at løse fremtidens udfordringer i forhold til både velfærd og grøn omstilling, må vi gå nye veje og tilpasse uddannelsessystemet til eleverne og ikke omvendt.

Den sorte skoles tid er passé, og i dag står 42.000 unge uden arbejde eller uddannelse. Dem skal vi give en håndsrækning ind i et uddannelsessystem, der tager vare på dem, og det er ensbetydende med et fleksibelt uddannelsessystem, ikke en pælesidningskonkurrence.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kasper Munk Rasmussen

Chefkonsulent og uddannelseschef, SMVdanmark









0:000:00