Vismænd rejser penibel debat: Bør Danmark droppe selvstændige klimamål efter 2030?

Skærpede danske klimamål er dyrere og har mindre reel effekt efter 2030, lyder det fra Det Miljøøkonomiske Råd. Vismændene rejser nu debat om, Danmark bør droppe nye nationale klimamål og i stedet kun følge EU’s mål efter 2030.

Det Miljøøkonomiske Råd præsenterede sin seneste miljøøkonomiske rapport 5. december. 
Det Miljøøkonomiske Råd præsenterede sin seneste miljøøkonomiske rapport 5. december. Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Rasmus Bloch HansenMorten Øyen

Mens EU i februar skal til at diskutere et nyt klimamål for 2040, bør Danmark tage hul på debatten om, hvorvidt det giver mening med selvstændige danske klimamål efter 2030.

For selv med EU’s klimamålsætninger i dag vil de skærpede danske klimamål, regeringen ønsker efter 2030, ikke blive klart mere ambitiøse end EU's, lyder det fra Det Miljøøkonomiske Råd.

”Det er ikke hensigtsmæssigt, at klimapolitikken skal styre efter to forskellige mål. Så enten skal de danske klimamål skærpes, så de bliver klart bindende i hele perioden efter 2030 – eller også bør nye selvstændige klimamål droppes, så klimamålene helt overlades til EU,” siger Lars Gårn Hansen, professor i økonomi og formand for Det Miljøøkonomiske Råd.

Enten skal de danske klimamål skærpes, så de bliver klart bindende i hele perioden efter 2030 – eller også bør nye selvstændige klimamål droppes, så klimamålene overlades helt til EU.

Lars Gårn Hansen
Professor i økonomi og formand for Det Miljøøkonomiske Råd.

Han understreger, at hvilken vej, Danmark skal gå, er et valg for politikerne. Men skærpede danske mål vil gøre klimaindsatsen dyrere og have mindre reel klimaeffekt efter 2030, lyder vismændenes vurdering.

"Man kan godt gennemføre reduktionerne endnu hurtigere, end EU overvejer, så EU-målene automatisk bliver opfyldt, men så bliver den økonomiske regning også endnu større," siger Lars Gårn Hansen.

Dyrt og uden reel effekt

Det Miljøøkonomiske Råd argument findes i den seneste miljøøkonomiske rapport, der udkom i december.

Her kan man læse, at en skærpelse af de nationale danske klimamål vil øge omkostningerne ved klimaomstillingen af dansk økonomi, fordi omstillingen ville skulle ske hurtigere.

Samtidig peges der på, at analyser af EU's nuværende CO2-kvotemarked viser, at en selvstændig dansk indsats efter 2032 kun vil have begrænset reel klimaeffekt, fordi indretningen af EU's kvotemarked fra da af vil betyde, at danske reduktioner fra det meste af økonomien blot vil rykke andre steder hen i EU.  

EU’s kvotesektor dækker udledninger fra energi i elproduktion, fjernvarme, store industrianlæg, olie- og gasproduktion samt flytrafik i en fælleseuropæisk regulering.

Det er allerede aftalt, at kvotesystemet skal udvides til flere sektorer som transport og byggeri, og det vil kun forstærke effekten.

”I givet fald vil der fra begyndelsen af 2030'erne med få undtagelser kun være en reel klimaeffekt ved selvstændige danske klimareduktioner i landbrugssektoren, fordi EU's kvotemarkeder medfører en lækagerate (kvoter købes af andre lande, red.) på tæt ved 100 procent ved indsatser i alle andre dele af økonomien,” skriver vismændene.

Ser allerede problemer med dansk klimamål

Det er heller ikke uproblematisk, at Danmark frem mod 2030 styrer efter både et højt nationalt klimamål og samtidig et EU-mål, mener Lars Gårn Hansen.

Helt konkret viser Energistyrelsens klimafremskrivning fra 2023, at Danmark cirka mangler 16 millioner ton CO2e-reduktioner i perioden fra 2021-2030 for at leve op til EU’s klimamål. Det er billedet, selvom Danmark ifølge samme fremskrivning er på vej mod nå det danske klimamål om 70 procents CO2-reduktion i 2030.

Desto flere forskellige mål, man styrer efter, desto mere besværligt bliver det – både for embedsmænd og politikere.

Lars Gårn Hansen
Professor i økonomi og formand for Det Miljøøkonomiske Råd.

“Vi styrer efter et dansk klimamål i 2030, men når vi så kommer tæt på, finder vi måske ud af, at der er et EU-mål, der er mere bindende, så vi så pludselig kan risikere at skulle lave om på vores politik,” siger han.

Og når politikere pludselig skal ud i feberredninger for at nå et mål, bliver det dyrere samfundsøkonomien, siger økonomiprofessoren:

”Når klimamålet ændres med kort varsel, har samfundets aktører kortere tid til at tilpasse sig politikken. Og det gør den grønne omstilling dyrere.”

Besværligt at styre efter 

Som eksempel på dette nævner Lars Gårn Hansen husejere, der har oliefyr og en dieselbil. Hvis man ved, at der kommer nogle politiske reguleringer ude i fremtiden, som kan fordyre eller gøre disse ting ulovlige, har man god tid til at planlægge udfasningen af dem, så de når at blive afskrevet.

”Men hvis politikerne pludselig skal nå et klimamål, kan de blive nødt til at tvinge borgere til at udfase eksempelvis oliefyr og dieselbiler hurtigt gennem afgifter eller regler. Derfor kan det blive en dyrere omstilling,” siger Lars Gårn Hansen, der uddyber, at denne mekanisme også gør sig gældende for virksomheder.

Udover at to forskellige klimamål ifølge den miljøøkonomiske vismand kan gøre den grønne omstilling unødigt dyr, kan det også være politisk og teknisk svært at have to mål at styre fra, lyder det fra Lars Gårn Hansen.

"Desto flere forskellige mål, man styrer efter, desto mere besværligt bliver det – både for embedsmænd og politikere," siger han. 

Ifølge mediet Politico forventes det, at EU-kommissionen præsenterer et udspil til EU-klimamål for 2040 den 6. februar.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Gårn Hansen

Professor, lic.polit., Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Uni., miljøøkonomisk vismand
ph.d. (Københavns Uni. 1997), cand.polit. (Københavns Uni. 1986)

0:000:00