Kommentar af 
Kasper Bøgh Larsen

Pædagog: Trivselskommissionen skal prioritere børns tidlige fundament

Det er vanvittigt vigtigt, hvad der sker i børnenes første leveår. Et solidt fundament er afgørende for børns tidlige udvikling, ikke bare i hjemmet, men også i daginstitutioner, indskoling og i deres tidlige skoleliv, skriver Kasper Bøgh Larsen.

I daginstitutionerne har vi grundlaget for at lære børn at forstå deres egen værdi - både som individer og som en del af fællesskabet, skriver Kasper Bøgh Larsen.<br>
I daginstitutionerne har vi grundlaget for at lære børn at forstå deres egen værdi - både som individer og som en del af fællesskabet, skriver Kasper Bøgh Larsen.
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Kasper Bøgh Larsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Samtalen om børn og unges trivsel har i de sidste år flagret lidt rundt som en problematik, de fleste kan blive enige om eksisterer, men langt færre har kunnet komme med konkrete løsningsforslag på.

Der har til gengæld ikke været mangel på bebrejdelser. Nogen synes, det er de sociale mediers skyld det hele. Andre bebrejder fraværende forældre, der har for travlt med deres eget.

Men i sidste ende har det eneste, jeg har kunnet udlede af al den debat, været en eklatant mangel på deciderede løsninger.

Så da jeg i sommers modtog nyheden om Trivselskommisionens tilblivelse, var det med lige dele begejstring og sund skepsis. For bliver det denne gang endnu en dans rundt om den varme grød, hvor vi ender med en lang snak om, hvor grelt det står til, eller kommer der nogle specifikke løsninger på bordet?

Læs også

Men vi kan lige lade skepsis være skepsis og tage udgangspunkt i begejstringen. For da jeg så, at kommissionen har sat en ramme, der indbefatter børn og unge mellem 0-25 år, tænkte jeg, at der er basis for at komme mange flere problematikker til livs end nogensinde før.

For det er vanvittigt vigtigt, at vi har for øje, hvad der sker i børnenes første leveår, da det kan have afgørende betydning for deres trivsel som teenagere og unge voksne.

Det er vanvittigt vigtigt, at vi har for øje, hvad der sker i børnenes første leveår.

Kasper Bøgh Larsen
Pædagog, Københavns Kommune

Noget af det, der altid har fascineret mig ved mit arbejde med førskolebørn er, hvor formbare og villige de er til at lære.

Man har virkelig mulighed for at ændre og styrke nogle forudsætninger og kompetencer, som for eksempel selvstændighed, selvhjulpenhed, lyst til læring, empati og evnen til at kunne se sig selv som en bidragende del af et fællesskab.

Jeg kunne sagtens fortsætte med at remse op, men min pointe er bare, at vi i daginstitutionerne har grundlaget for at lære børnene at forstå deres egen værdi - både som individer og som en del af ikke bare deres nærmeste fællesskaber, men også i et mere verdsligt og samfundsmæssigt perspektiv.

Hvis det kunne blive vores fokus i børnenes første år – ikke bare at prioritere ovenstående værdier, men at få tid og hænder nok til at kunne gøre det – så tror jeg oprigtigt på, at vi kan forebygge noget af den mistrivsel, vi taler om.

I et interview for nylig, italesætter Rasmus Meyer den triste betragtning, at mange unge identificerer sig selv ud fra likes, views og karakterer.

Jeg vil gerne være den der slår et slag for vigtigheden af, at vi skal skabe nogle rammer tidligt i børnenes liv.

Kasper Bøgh Larsen
Pædagog, Københavns Kommune

Jeg kan kun tilslutte mig bekymringen, men jeg vil gerne være den der slår et slag for vigtigheden af, at vi skal skabe nogle rammer tidligt i børnenes liv, hvor vi giver dem mulighed for at finde sig selv gennem nysgerrighed, udfordringer og erfaringer i et trygt rum hvor der er kompetente og nærværende voksne. Og nok af dem.

Så min bøn til kommissionen er ret enkel.

Lad os ikke glemme vigtigheden af et solidt fundament for børns tidlige udvikling, ikke bare i hjemmet, men også i daginstitutioner, indskoling og i deres tidlige skoleliv, når vi tager debatten i den kommende tid.

Kort sagt: Lad os ikke glemme at se nærmere på, hvordan vi kan forebygge mistrivslen. Hvis vi som fagfolk ude i de danske daginstitutioner kan bidrage med flere løsninger, så gør vi det gerne.

Om skribenten

Kasper Bøgh Larsen er pædagog i Københavns Kommune.

Han er en del af det faste skribenthold på Altinget Børn, hvor han løbende skriver kommentarer om børnepolitik, det pædagogiske fag og det gode børneliv.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kasper Bøgh Larsen

Pædagog, Københavns Kommune
pædagoguddannelsen (Fröbelseminariet Roskilde

Rasmus Meyer

Forstander, Krogerup Højskole, formand for Trivselskommissionen
cand.scient.soc. (New School for Social Research, New York)

0:000:00