Kommentar af 
Andreas Rasch-Christensen

Uddannelse giver bedre dagtilbud – alligevel udebliver kvalitetsløft af pædagoguddannelsen

Uddannelse er afgørende for at løfte kvaliteten i dagtilbuddene. Derfor haster det med en ny pædagoguddannelse, skriver Andreas Rasch-Christensen.

Kvaliteten af dagtilbud hænger sammen med tilstedeværelsen af uddannet personale. Derfor skal vi løfte pædagoguddannelsen. Og gerne snart, skriver Andreas Rasch-Christensen.
Kvaliteten af dagtilbud hænger sammen med tilstedeværelsen af uddannet personale. Derfor skal vi løfte pædagoguddannelsen. Og gerne snart, skriver Andreas Rasch-Christensen.Foto: VIA University College
Andreas Rasch-Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I maj offentliggjordes resultaterne for den nationale kvalitetsundersøgelse af de kommunale dagtilbud for de to-årige børn. Den pegede på en sammenhæng mellem kvalitet og tilstedeværelsen af uddannet personale. Et forskningsreview fra VIVE fra 2017 pegede på noget lignende.

De resultater er måske ikke så overraskende, ligesom det er tilsvarende indlysende, at det ikke bare er uddannelsen i sig selv, men selve indholdet i den, der betyder noget. Det er ikke ligegyldigt, hvilke kvalifikationer de voksne i de danske dagtilbud rent faktisk har.

Den eksisterende pædagoguddannelse skal reformeres, fordi den i den nuværende udgave ikke er god nok. Det skyldes i mindre udstrækning, at underviserne på uddannelsen ikke gør en solid og kvalificeret indsats. Snarere er rammerne, inden for hvilke de skal udøve deres arbejde, utilstrækkelige.

Den eksisterende pædagoguddannelse skal reformeres, fordi den i den nuværende udgave ikke er god nok.

Andreas Rasch-Christensen
Forskningschef, VIA University College

Her er det også, men ikke kun, et ressourcespørgsmål. Det vedrører i lige så stor udstrækning uddannelsens fragmentering, fraværet af sammenhænge, manglende fokus på grundlæggende fag og bedre samspil mellem uddannelse og praksis.

Ligeledes er det også, men ikke kun, et politisk ansvar. Ansvaret påhviler i lige så stor udstrækning professionshøjskolesektoren, der udbyder pædagoguddannelsen.  

Den nye læreruddannelse blev i stand gennem en bred involvering af relevante aktører fra de centrale sektorer og ledsaget af en investering fra nationalt politisk hold. Med de optimistiske briller på, så står en ny pædagoguddannelse over for en lignende proces.

Bliver det tilfældet, så påhviler der professionshøjskolesektoren et ledelsesmæssigt ansvar for at få løftet pædagoguddannelsen med en ny og bedre funderet ramme og et mere perspektivrigt indhold.

Pædagoguddannelsen mangler sammenhænge funderet på fag modsat – som det forholder sig nu – en opsplitning i små moduler med intentionen om fleksibilitet og internationalisering. Fag kan danne rammer for arbejdet med kultur, dannelse, æstetik, udeliv, krop og bevægelse og meget andet.

Det gør heller ikke noget, hvis fagene rummer en solid mængde undervisning i rammer, hvor de studerende kan fordybe sig i teoretisk stof i en balance med at træne, øve og reflektere over det pædagogiske virke.

Et af de fag, som skal styrkes i uddannelsen, er pædagogikfaget. Der har ikke altid været bred opbakning til pædagogikfaget som omdrejningspunkt for en pædagoguddannelse. Måske skyldes det, at pædagogikfaget ikke altid giver så klare og entydige svar, som nogle kunne ønske sig. Det indrammer dog meget præcist nogle af de dilemmaer, som pædagoger står i, i deres pædagogiske praksis.

Læs også

Med afsæt i 0-6 års området, så kan pædagogikfaget kaste lys over nogle af pædagogers daglige dilemmaer og beslutninger. Det er et grundlæggende dilemma i den pædagogiske praksis, at børn er frie og samtidig skal have støtte og hjælp for at blive en del af gode børnefællesskaber.

Så når pædagoger står i overvejelser om nærhed og distance til børnenes leg, så er der også forløbende overvejelser over forhold mellem individ og fællesskab. Hvornår skal børn hjælpes ind i fællesskaber, og hvornår skal de have lov til i perioder at træde uden for? 

Et af de fag, som skal styrkes i uddannelsen, er pædagogikfaget.

Andreas Rasch-Christensen
Forskningschef, VIA University College

Denne type af uforudsigelighed i det pædagogiske arbejde med relationer er ikke et problem eller en svaghed. Det er et grundvilkår. Det betyder heller ikke, at den pædagogiske praksis skal baseres på viden. Der findes forskningsbaserede beskrivelser af, hvordan man kan arbejde med at skabe god kontakt til børnene, når de er helt små, og hvordan det pædagogiske personale kan trøste, dæmpe vrede og håndtere konflikter. Pædagogik er blot ikke en teknisk videnskab, hvor forskning er foreskrivende.

Snarere er den sammen med egen og andres observerede og systematisk indsamlede erfaringer et uhyre væsentlig grundlag for, at det pædagogiske personale kan navigere i en uforudsigelige hverdag. Den måde at arbejde på kan med fordel afspejles i selve uddannelsen.

Pædagogstuderendes studieforløb skal indeholde øvelses- og træningsbaner, hvor de kan øves i, hvilke roller de kan spille i børnenes fællesskaber. Praksis foregår ikke kun i praktikperioder. Der skal være masser af praksis i selve uddannelsen.

Et forsømt område i pædagoguddannelsen er social- og specialpædagogikken. Det er ikke mindst relevant nu, hvor der opleves et stigende antal børn og unge med diagnoser og særlige behov. Jo tidligere og bedre vi sætter ind, desto større er sandsynligheden for, at færre lander i mistrivsel.

Den seneste evaluering af pædagoguddannelsen peger på, at de studerende ikke er klædt godt nok på i forhold til social- og specialpædagogikken. Det er en udfordring, der skal håndteres, og det kan den med fordel gennem et stærkt og gennemgående pædagogikfag med fokus på både almen-, social- og specialpædagogik.

Vi skal have en uddannelse med faglig tyngde af respekt for de store opgaver, der venter efter endt uddannelse.

Andreas Rasch-Christensen
Forskningschef, VIA University College

Der er i forbindelse med debatten om pædagoguddannelsen meget berettiget fokus på 0-6 års området, men uddannelsen omfatter mange områder og retter sig mod børn, unge og voksne. Det er på den måde en ganske særlig professionsuddannelse, fordi pædagoger netop arbejder inden for og på tværs af mange institutioner: Dagtilbud, skoler, specialområder og meget mere.

Pædagoger er i spil, når der skal skabes gode sammenhænge mellem dagtilbud og skole, hvor det ikke bare drejer sig om at gøre børn skoleparate, men også gøre skolen parat til at tage imod børnene. De er i spil i fritidstilbuddene, i specialområderne og ofte involveret i lokalsamfundets øvrige sportslige og kulturelle tilbud, hvor børn og unge færdes. 

Det er en særlig kvalitet ved det pædagogiske arbejde, men stiller også ganske særlige krav til uddannelsen, der både skal indeholde specialiseringer og solide sammenhænge på tværs af specialiseringerne.

Dette og meget mere skal der tages fat på. Gerne snart så vi kan få en uddannelse med faglig tyngde af respekt for de store opgaver, der venter efter endt uddannelse. Ikke mindst fordi det pædagogiske arbejde er så betydningsfuldt for mange borgere i samfundet.

Allerede nu er der afsat en forskningsreserve, der skal styre vidensgrundlaget for arbejdet med 0-6 års området. Tilvejebringes der også en inddragende proces med solid finansiering til ændring og forbedring af pædagoguddannelsen, så må professionshøjskolesektoren løfte opgaven på bedre måder end hidtil.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Rasch-Christensen

Forsknings- og udviklingschef, VIA University College
cand.mag. i historie og samfundsfag (Aarhus Uni. 1998), ph.d.

0:000:00