svarer 
Magnus Heunicke

Sundheds- og Ældreudvalget spørger sundhedsministeren, Magnus Heunicke, om kommentar til henvendelse af 1/2-22 fra Kræftens Bekæmpelse og De Samvirkende Købmænd

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 34, Spørgsmål 6
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1. februar 2022 fra Kræftens Bekæmpelse og De Samvirkende Købmænd.

Svar fra onsdag den 23. marts 2022
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1. februar 2022 fra Kræftens Bekæmpelse og De Samvirkende Købmænd.” Svar:

Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at sætte ind over for vores børn og unges drukkultur samt deres forbrug af tobaks- og nikotinprodukter. I sundhedsreformen lægger vi derfor op til at indføre en ensartet 18 års aldersgrænse for salg af al alkohol, ligesom regeringen har en vision om en 100 procent nikotinfri fremtid. Regeringen vil også se nærmere på at styrke håndhævelsen af reglerne på området.

Aldersverificering var også et emne, der indgik i drøftelserne om den nationale handleplan mod børn og unges rygning i 2019.

For så vidt angår alderskontrol på internettet fremgår følgende af aftaleteksten:

Der er i dag krav om, at sælgere af tobak og e-cigaretter på internettet driver et alderskontrolsystem, men der er ikke nærmere krav til dette system. Aftalepartierne er enige om, at der skal stilles krav til forhandlerne om at sikre et system, der effektivt verificerer køberens alder – fx via Nem ID. Aftalepartierne er enige om, at det skal sikres, at forhandlerne har tilgængelige løsninger, før kravet sættes i kraft.

For så vidt angår alderskontrol i fysiske butikker fremgår følgende af aftaleteksten:

Aftalepartierne bakker op om alle initiativer, der kan være med til at sikre en effektiv håndhævelse af gældende aldersgrænse for salg af tobaksvarer og e-cigaretter m Derfor er aftalepartierne også enige om at opfordre detailhandlen evt. i samarbejde med andre til at afsøge mulighederne for ibrugtagen af nye metoder, herunder digitale, til at understøtte alderskontrollen i butikkerne. Aftalepartierne indskærper samtidig butikkernes ansvar for at sikre, at der ikke sælges til mindreårige. Butikkerne skal tjekke ID, hvis der er den mindste tvivl om, hvorvidt kunden er over 18 år. Og vil man købe tobak m.v., må man være indstillet på at vise ID – også længe efter sin 18 års fødselsdag. Aftalepartierne er enige om at holde øje med udviklingen og følge op på, om der er behov for yderligere tiltag for at sikre, at børn og unge under 18 år ikke har adgang til at købe tobaksvarer m Jeg lægger til grund, at citatet, der fremhæves i henvendelsen, er et udklip fra mit svar på SUU L 61 spm. 26, hvor passagen henviser til kravet om et effektivt alderskontrolsystem ved køb over internettet.

Som det følger af aftaleteksten fra handleplanen samt Sundhedsreformen er jeg enig i, at det er afgørende at sikre en effektiv håndhævelse af aldersgrænserne. Jeg værdsætter derfor også, at detailhandlen byder ind med forslag til løsninger.

I forhold til den elektroniske aldersverificering, som foreslås i beslutningsforslaget, er der imidlertid en række forhold som gør, at den formentlig ikke får den tilsigtede effekt. Jeg kan i den forbindelse henvise til de omgåelsesmuligheder, som nævnes i mit svar på SUU B 34 spm. 3.

Jeg kan i øvrigt orientere om, at mit ministerium vil invitere relevante aktører på området til et møde med henblik på at drøfte mulige modeller for alderskontrol.
0:000:00