Analyse af 
Erik Holstein

Dommere i clinch med politikere

ANALYSE: De groteske eksempler på domme for besiddelse af kniv har skabt mistanke om, at visse jurister benytter lejligheden til at erobre tabte positioner tilbage fra politikerne.
Justitsminister Brian Mikkelsen (K) vil afvente Højesterets afgørelse om de bizarre fængslinger for besiddelse af knive. Men måske skulle han snarere undersøge anklagemyndighedens bemærkelsesværdige opførsel.
Justitsminister Brian Mikkelsen (K) vil afvente Højesterets afgørelse om de bizarre fængslinger for besiddelse af knive. Men måske skulle han snarere undersøge anklagemyndighedens bemærkelsesværdige opførsel. Foto: Rasmus Flindt
Erik Holstein

Inkompetente populister, der rammes i nakken af deres egen symbolpolitik.

Sådan er politikerne blevet skildret i flere medier som følge af stramningen af våbenloven, der har ført til fængsling af sagesløse danskere, der har glemt knive i deres biler. Men virkeligheden er langt mere kompliceret. 

Det er nemlig en meget overfladisk betragtning blot at give politikerne ansvaret for de farceagtige tilstande, der er opstået efter stramningen af våbenloven. For sagen er helt åbenlyst blevet en del af forfatningskampen mellem Folketingets store flertal på den ene side og en række centralt placerede jurister og dommere på den anden.

Dokumentation

Centrale passager fra bemærkningerne til forslaget om skærpet straf for ulovlig besiddelse af kniv (forslaget førte til lov nr. 500 fra juni 2008):

"Det forudsættes i den forbindelse, at der i førstegangstilfælde af overtrædelse af § 4, stk. 1, som altovervejende hovedregel fastsættes en kort ubetinget friheds­straf på 7 dages fængsel.

Hvis der foreligger særlig formildende omstændigheder, kan der - både for lovovertrædelser over og under 18 år - i førstegangstilfælde idømmes bøde i stedet for fængsel. Der kan således forekomme tilfælde, hvor en frihedsstraf i førstegangstilfælde vil forekomme urimelig henset til de omstændigheder, hvorunder kniven har været medbragt.

Særlig formildende omstændigheder kan navnlig tænkes at foreligge i tilfælde, hvor en person oprindelig har haft et anerkendelsesværdigt formål (i våbenlo­vens forstand) med at bære eller besidde kniv på offentligt tilgængeligt sted, men på grund af f.eks. et svinkeærinde eller en forglemmelse efterfølgende er kommet i en situation, hvor det ikke (længere) er lovligt at bære eller besidde den pågældende kniv.

Der kan således efter omstændigheder foreligge særlig formildende omstæn­digheder, hvis der f.eks. er tale om en person, som efter en arbejdsdag, fisketur, spejdertur eller lignende, hvor vedkommende lovligt har båret eller været i besiddelse af en kniv, foretager et restaurationsbesøg med kniven i lommen eller tasken i stedet for at tage direkte hjem og dermed overtræder forbuddet i våbenlovens § 4, stk. 1.

Hvis en person bærer kniv på steder eller under omstændigheder, hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentiel vol­delig karakter - f.eks. i værtshusmiljøer i aften- eller nattetimerne - vil der dog kun sjældent foreligge særlig formildende omstændigheder, uanset om den på­gældende person tidligere på dagen har haft et anerkendelsesværdigt formål med at bære kniven."


Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00