Kommentar af 
Morten Reimar

Alle partier fejler, når de forsøger at kommunikere som Liberal Alliance

Mange pressechefer har kigget misundeligt på LA's kommunikation, men forsøg på at efterligne falder til jorden, skriver Morten Reimar. 

Eksempelvis fejlede Martin Lidegaard (RV), da han under valgkampen prøvekørte en Porsche med en noget uforståelig pointe om, at han gerne vil være minister og drikke champagne. Langt mere cringe end cool, skriver Morten Reimar.
Eksempelvis fejlede Martin Lidegaard (RV), da han under valgkampen prøvekørte en Porsche med en noget uforståelig pointe om, at han gerne vil være minister og drikke champagne. Langt mere cringe end cool, skriver Morten Reimar.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten Reimar
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Rundt om på kontorerne på Christiansborg og omegn sidder de og drømmer om at kunne gøre som Liberal Alliance. Altså kommunikativt.

Komme op med den ene originale idé efter den anden, som både tager overskrifter og røven på alle andre.

Dé påfund, der er så simple, som de er geniale: En flyver, der trækker et banner med slagord bag sig, en parodi på Putins propagandabilleder, den sidste nadver for Store Bededag, Alex-og-Alex-videoer, der er et satireprogram værdigt. Sådan noget, der får folk til at dele og sende til hinanden. "Hvad har de nu fundet på"-indhold.

Par det med en slagfærdighed og kant, der fjerner enhver påstand om, at det hele bare er sjov og ballade. Hver gang nogen forsøger at angribe LA, slår de bare ud i den tomme luft, og bliver selv ramt af velplacerede hooks og sendt til tælling.

Ja, man fristes til at sige, Liberal Alliance svæver som en sommerfugl og stikker som en bi.

Ligesom Muhammad Ali danser de rundt i ringen med paraderne provokerende sænket i en hypnotiserende rytme, kun de selv rigtigt forstår til fulde, men så snart, de ser deres snit, sætter de en kaskade af slag ind. 

Man skal tilbage til midten af 00'erne, da Radikale var radicool, for at finde et parti, der i samme grad skabte en gejst omkring sig.

Et som man kunne holde med uden nødvendigvis at interessere sig ret meget for politik, fordi de havde en fest, alle ville være med til. Og hvem drømmer ikke om at eje sådan et brand?

Liberal Alliance er et parti som man kan holde med uden nødvendigvis at interessere sig ret meget for politik

Morten Reimar

Og i lighed med Muhammad Ali, er der efterhånden også mange, der håber på, de taber. De bliver større og større, og har nu booket KB Hallen til et gigantisk vælgerarrangement.

Mange drømmer i deres stille sind om, at der ikke kommer så mange som forventet, så salen er halvtom og grænsen for popularitet er nået. Men i endnu højere grad drømmer de om, at det var dem, der kunne tage penge for at fortælle om deres produkt.

"Vi skal bare gøre ligesom de gør ovre hos dem fra LA," lyder det som et ekko fra alle chefer i miles omkreds fra Slotsholmen, som om det bare er noget, man på et chefmøde kan vedtage at implementere inden Q3. Men sådan er det naturligvis ikke.

Få er villige til at give ordentligt los. Når nogen i Liberal Alliance eksempelvis opdager, Statsministerens presserådgiver er kommet til at kopiere en sms-korrespondance om en følgetekst til et billede, sådan at der ved en fejl står "og så lægger jeg kronprinsen i story" i bunden af en SoMe-tekst, og med det samme bruger det til at gå med i en joke på Twitter, så kræver det handlerum og tillid til kommunikationsfolk.

I alt for mange organisationer vil en sådan gå-med-på-legen-reaktion dø, så snart den skal godkendes af fire-fem forskellige mellemledere. Enhver der har mødt en mellemleder, ved, at intet kan ødelægge en joke som en mellemleder.

Og så er det til sidst ikke ret sjovt længere, når for mange har skulle være inde over, og man først reagerer en uge senere.

For langt de fleste svigter modet inden, det kommer så vidt, og det er sikkert for det bedste, hvis man ser på et par af dem, der øjensynligt har ladet sig inspirere.

Læs også

Det kunne eksempelvis være den video, Martin Lidegaard (R) lagde ud under valgkampen, hvor han er ude at prøvekøre en Porsche og en noget uforståelig pointe om, at han gerne vil være minister og drikke champagne. Langt mere cringe end cool. Langt mere forvirrende end original.

Eller i sidste uge, da DF-formanden Morten Messerschmidt forsøgte sig med en mere frisk tone på Twitter. Om det var et bevidst forsøg på at gøre sig bemærket og virke gadedrengefræk som Liberal Alliance er et gæt. Uanset hvad, opfattede langt de fleste det bare som, at han nok var fuld, og så måtte Messerschmidt turen rundt i medierne og understrege, han ikke var spor fuld.

Nej, så er den vist ikke gået rent ind.

Grunden til, det ikke virker for andre er, at de ikke er Liberal Alliance. Ligesom ingen andre boksere hverken før eller siden var Muhammad Ali, og når nogle forsøgte at kopiere hans stil og hans trin, lignede de mere en hjulbenet gedehams end en sommerfugl. 

Grunden til, det ikke virker for andre er, at de ikke er Liberal Alliance. Ligesom ingen andre boksere hverken før eller siden var Muhammad Ali, og når nogle forsøgte at kopiere hans stil og hans trin, lignede de mere en hjulbenet gedehams end en sommerfugl.

Liberal Alliances måde at kommunikere på passer skræddersyet til dem, men kun dem. Ikke, at man ikke kan lade sig inspirere af idérigdommen, men udførelsen og tonen passer kun et sted.

Deres kommunikationsfolk er pinligt bevidst om partiets styrker – men også dets svagheder. De ved nøjagtig, hvor de skal markere sig, og samtidigt hvor det er bedst at være usynlige.

Det smukke ved at være et endnu lille parti er, at man i nogen grad selv kan bestemme hvilke dagsordener, man ønsker at markere sig i og så være lille nok til, at ingen lægger mærke til, når man ikke markerer sig.

Og så har Liberal Alliance i hele sidste periode haft den udsøgte luksus ikke at have haft noget at miste. Intet er så godt for en kreativ proces og lyst til at tage chancer, som ikke at have noget at miste. Da opturen i meningsmålingerne begyndte, lå de og rodede med tre mandater og målinger under spærregrænsen. Så kan man lige så godt prøve hvad som helst af.

Nu har de rent faktisk noget at miste. Meget endda. Nu er udfordringen at bevare sit mandattal, sine gode målinger og gejst, uden at gå på kompromis med den fandenivoldskhed, der har bragt dem herop. Og det er en svær disciplin.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Alex Vanopslagh

Partileder, MF (LA)
cand.scient.pol. (København Uni. 2016)

Martin Lidegaard

MF (R), politisk leder, Radikale
cand.comm. (Roskilde Uni. 1993)

Morten Reimar

Selvstændig kommunikationsrådgiver, Reimars Bureau, fhv. rådgiver i Venstre og Radikale
journalist (DMJX 2017)

0:000:00