Kapitel fra V-bogen Tid til forvandling
Altinget.dk bringer med tilladelse fra forlaget Gyldendal og forfatteren, journalist Hans Mortensen det første kapitel af bogen "Tid til forvandling". Det hedder "Kirsebærvin og selvransagelse".
Et uddøende vælgerkorps
I 1986 fik Venstres ledelse en oplysning, der skulle få afgørende betydning
for partiets fremtid: Venstres vælgere drak mere kirsebærvin
end resten af befolkningen.
Af en stor undersøgelse fra Gallup fremgik det, at to procent af
dem, der stemte på Venstre, drak kirsebærvin mindst en gang om
ugen. For befolkningen som helhed var tallet kun det halve. Og
mens 49 procent af andre partiers vælgere svarede, at de aldrig drak
kirsebærvin, var det kun 37 procent af Venstre-folkene, der helt forsagede
den søde danske frugtvin.
Selv om tallene langt fra antydede et egentlig misbrug - faktisk
drak Venstrefolkene generelt mindre alkohol end gennemsnittet -
dokumenterede undersøgelsen et alvorligt problem: Venstre var et
håbløst umoderne parti med et vælgerkorps, der stille og roligt ville
uddø.
To år tidligere havde Uffe Ellemann-Jensen afløst Henning Christophersen
som partiformand, og i 1985 blev Anders Fogh Rasmussen
ny næstformand, mens Claus Hjort Frederiksen tiltrådte som
partisekretær. For den nye ledelse kom det ikke som nogen overraskelse,
at partiet trængte til et nyt ansigt. Tværtimod var modernisering
deres erklærede formål, og til den brug kom oplysningen om
vælgernes drikkevaner belejligt. Ikke et ondt ord om kirsebærvin,
men moderne danskere i 80'erne, som partiet gerne ville tiltrække,
kunne man på ingen måde forbinde drikken med. Kirsebærvinsforbruget
blev derfor brugt flittigt på de plancher og materialer, som
den nye ledelse tog med ud i partiforeningerne, når der skulle argumenteres
for fornyelse.
Gallupundersøgelsen, der var bestilt af partiet, gav i det hele taget
et detaljeret indblik i vælgerskarens sammensætning, holdninger
og vaner. Venstres vælgere var privatansatte eller selvstændige.
Der var en overrepræsentation af folk med kun syv års folkeskole,
og alderen var over befolkningsgennemsnittets.
Venstrefolkenes foretrukne ugeblade var Familie Journalen og Landsbladet. Den
daglige avis var fortrinsvis Jyllands-Posten. Venstrefolk
gik mindre i biografen og kørte mindre med tog. Til gengæld
tog de oftere bilen end andre partiers vælgere.
42 procent af Venstrevælgerne svarede, at de slet ikke var interesseret
i at lave finere mad, mens kun 32 procent af gennemsnitsvælgerne
helt manglede den interesse. Til gengæld udviste Venstrefolkene
en markant over-interesse for betalingsbalancen. Og ville
partiledelsen gerne støde på en vælger, var chancen større på en
aftenskole end på et diskotek.
Man kunne derudover konstatere, at Venstrevælgere havde færre
skrivemaskiner, pladespillere og kassettebåndoptagere, men til gengæld
flere vaskemaskiner og el-shavere end resten af danskerne. Og
at de foretrak separate køleskabe og dybfrysere frem for de sammenbyggede
modeller - måske fordi den separate kummefryser har
bedre plads til halve grise.
Sammenfattet gav undersøgelsen et billede af åbenlyse problemer.
Venstres vælgere blev i stor grad hentet fra den ældre generation og
fra den svindende landbefolkning. Partiet måtte tegne et nyt billede
af sig selv eller imødese, at vælgertilslutningen langsomt ville sive.
Den nye linje, som trioen Ellemann-Jensen, Fogh og Hjort stod for,
var i realiteten blevet lagt og godkendt af partiets landsmøder de
seneste to år.
Da partiformand og finansminister Henning Christophersen i
1984 besluttede at forlade dansk politik og blive EF-kommissær, lå
det først i kortene, at formanden for Folketingsgruppen, Ivar Hansen,
skulle afløse ham. Ivar Hansen var selv landmand og repræsenterede
på mange måder det traditionelle land-Venstre. Han var en
respekteret gruppeformand, men mange mere moderne Venstrefolk
- akademikerne, som de blev kaldt - frygtede, at han ikke var i stand
til at forny partiet og dermed sikre, at det fik fat i nye vælgergrupper.
Men at han tværtimod ville bekræfte indtrykket af et bondeparti
med det sikre resultat, at vælgere dryssede fra i takt med, at antallet
af landmænd faldt.
I tiden op til Henning Christophersens afgang havde Venstre haft
nogle drøje år. Partiet havde i 1979 forsøgt sig i et regeringssamarbejde
med Anker Jørgensen og Socialdemokraterne. Den såkaldte
SV-regering var blevet alt andet end en succes. Manglende fælles
politisk grundlag og stor gensidig mistillid havde undermineret projektet.
Og den politisk ferme konservative leder Poul Schlüter havde
dygtigt udnyttet Venstres »forræderi mod det borgerlige Danmark«
til at bringe sig selv i stilling som den reelle borgerlige opposition.
Venstre havde i det billede vanskeligt ved at markere sig, og ved
folketingsvalget den 8. december 1981 satte partiet historisk bundrekord
med 11,3 procent af stemmerne.
Valgkampen var blevet en katastrofe. For at markere partiets
hjemkomst til den borgerlige lejr efter SV-eventyret, havde man sammen
med Det Konservative Folkeparti lanceret en ambitiøs VK-plan
med store offentlige besparelser. Et af spareforslagene var, at patienterne
selv skulle betale for maden, når de lå på hospitalet. Og netop
det forslag kom takket være dygtigt socialdemokratisk arbejde til
at fylde godt i valgkampen. Skulle egenbetalingen også opkræves
fra de patienter, der var så syge, at de fik sondemad, lød et af de
spørgsmål, der aldrig blev helt klart besvaret.
Efter det elendige valg forsøgte partiets gamle garde af bønder at
slå igen. Partilederen Henning Christophersen havde sammen med
Uffe Ellemann-Jensen og Bertel Haarder været Venstres arkitekter
bag VK-planen. Og det blev brugt til at skabe en fortælling om, at
akademikerne havde bragt Venstre i uføre. Stemningen blev verbaliseret
af det bornholmske folketingsmedlem Niels Anker Kofoed,
der sagde, at Venstre havde brug for flere folk med jord under neglene.
Og det stemte ikke Venstrebønderne mildere, da den politiske
ordfører Uffe Ellemann-Jensen svarede, at det var bedre at havde
rene negle end jord mellem ørerne.
Uffe Ellemann-Jensen var kommet i Folketinget ved valget i 1977.
Den tidligere tv-journalist havde med sin provokatoriske stil fra starten
rystet hierarkiet i sit parti. Ved sit første valg havde han i Århus
Amt med et rekordstort antal personlige stemmer skubbet Knud
Enggaard ud af Folketinget. Og i 1979 var det partiets stærke mand
Anders Andersen, der med en tredjeplads i amtet blev sendt hjem
til gården Benzonslyst nord for Grenå. Ellemann-Jensen fik 21.724
stemmer, Anders Andersen 6.537.
Ellemann-Jensen havde som kendt tv-mand givet en forsmag på,
hvad der krævedes af moderne politikeres evne til at kommunikere,
men han havde også med sin ligefremme og flabede stil vakt modvilje
i en folketingsgruppe, hvor landbrugslærere og stoute bønder
stadig tronede for bordenden. Og så havde han tilmed talt for, at man
skulle indgå i det mislykkede SV-samarbejde og taget medansvar for
den VK-plan, der fik skylden for katastrofevalget. Derfor arbejdede
stærke kræfter efter det katastrofale valg i 1981 på at fjerne ham fra
posten som politisk ordfører.
Officielt var det et uskyldigt forslag, som blev fremsat af den tilbagevendte
Anders Andersen. Han mente, at man burde gøre partiformand
Henning Christophersen til politisk ordfører. Ved at samle posterne
ville partiformanden stå stærkere i offentligheden og dermed
bedre kunne sælge Venstres budskaber, argumenterede Andersen.
Ingen i gruppen var dog i tvivl om, at det egentlige formål var
at vælte Uffe Ellemann-Jensen som politisk ordfører. Men Henning
Christophersen var ikke interesseret i modellen, så forslaget blev
ikke aktuelt.
Selvransagelsen
Efter det dårlige valg og den interne uro i folketingsgruppen besluttede
Henning Christophersen i begyndelsen af 1982 at iværksætte
en åbenhjertig diskussion af Venstres problemer. Det blev til et projekt,
der blev kaldt selvransagelsen. Nu skulle partiets problemer
og fejltagelser frem på møder og studiekredse overalt i landet. Og
der skulle findes en vej væk fra nedturen.
Men i stedet for at løse noget blev selvransagelsen et selvstændigt
problem. Diskussionen kom kun i begrænset omfang til at handle om
politik. I stedet blev der snakket stil - og især Henning Christophersens stil.
Og det kom efter manges opfattelse til at koste ham posten
som de borgerliges foretrukne bud på en statsminister.
I journalist Thomas Larsens interviewbog Anders Fogh Rasmussen - i godtvejr
og storm fra 2000 siger Fogh:
»Henning Christophersen var i flere år det borgerlige Danmarks
statsministerkandidat, men efterhånden som selvransagelsen skred
frem, blev det klart, at det ingenlunde var givet, at han ville blive
statsminister efter et regeringsskifte. Diskussionen om lederskab
internt i Venstre forplantede sig til omverdenen, og der opstod efterhånden
en stor offentlig debat om, hvem der var det borgerlige
Danmarks statsministerkandidat.«
Mens Venstrefolkene kæmpede indbyrdes og ransagede sig selv, arbejdede
den konservative leder Poul Schlüter målrettet på at køre sig
selv i stilling. Som et af sine afgørende træk fik han skabt et nært privat
og politisk forhold til den radikale leder Niels Helveg Petersen.
Helveg havde i stigende grad mistet tilliden til den socialdemokratiske
regering under Anker Jørgensen, og han var ved at indstille
sig på at støtte en borgerlig regering. Alligevel blev det efter valget i
1981 i første omgang Anker Jørgensen, der fortsatte som statsminister
med radikal støtte. Selv ville Anker Jørgensen, der havde tabt ni
mandater, gerne være gået i opposition, men det socialdemokratiske
bagland og flere ministre pressede ham til at fortsætte.
Det viste sig imidlertid hurtigt umuligt for Jørgensen at bygge bro
mellem De Radikales krav om meget drastiske økonomiske indgreb
og fagbevægelsens næsten totale afvisning af indgrebenes nødvendighed.
Og efter et sidste forgæves forsøg på at finde en vej ud af
nationens økonomiske vanskeligheder gik Anker Jørgensen i 1982
af uden at udskrive valg.
Venstre havde nu udsigt til at komme i regering. Men udgangspunktet
var langt fra godt. Ved valget i 1981 var partiet gået tilbage
til 20 mandater, mens De Konservative var gået frem til 26 og nu
var det største borgerlige parti. Derudover var partilederen Henning
Christophersen svækket af SV-samarbejdet og den mislykkede selvransagelse.
Poul Schlüter havde til gengæld sikret sig radikal støtte
og fået CD's Erhard Jakobsen til at love, at han ikke ville stille sig i
vejen for en konservativt ledet regering.
Venstrefolkene måtte derfor erkende, at slaget om statsministerposten
var tabt, og at partiet skulle indrette sig på en rolle som nummer
to i regeringen. Langt fra nogen let position. Statsministeren er
i fokus, og de øvrige partier risikerer enten at blive usynlige eller at
blive beskyldt for at være illoyale, hvis de forsøger at markere sig
selvstændigt.
For Venstre var det dog et plaster på såret, at Poul Schlüter viste
sig ganske gavmild i uddelingen af ministerposter, da han dannede
sin firkløverregering, der ud over Venstre og Konservative også
rummede CD og Kristeligt Folkeparti. Syv Venstreministre blev det
til - herunder Henning Christophersen som finansminister og Uffe
Ellemann-Jensen som udenrigsminister.
Selv havde Uffe Ellemann-Jensen ambitioner om at blive økonomiminister.
Men Henning Christophersen meddelte, at den post
skulle gå til Anders Andersen, og hårdt presset af sin partiformand
måtte Ellemann-Jensen acceptere at blive udenrigsminister.
Venstres problemer med at profilere sig i regeringen stod klart ved
valget i 1984 blot to år efter regeringsskiftet. Socialdemokraterne
forsøgte sig med en kampagne, der skulle kæde regeringen sammen
med Ronald Reagan i USA og Margaret Thatcher i Storbritannien.
Men sloganet »Stop konservatismen« hjalp imidlertid Schlüter til
at fortælle sin version af virkeligheden - at der var tale om et valg
mellem hans optimistiske fremgangslinje eller en tilbagevenden til
Anker Jørgensens økonomiske kaos. Schlüter sikrede sit parti en
fremgang på 16 mandater til 42. Venstre gik også frem, men kun
med to til 22. Magtbalancen i regeringen var skredet markant til
ugunst for Venstre.
At statsministeren i valgkampen tilmed havde forsøgt at komme
regeringspartneren til undsætning, blev af mange i Venstre blot opfattet
som en ekstra ydmygelse af et parti, der stadig var såret efter
deltagelsen i SV-regeringen. »Sagt i denne kreds, kan jeg godt forstå,
hvis nogen af jer - når I står bag tæppet - sætter kryds ved Venstre.
For de har brug for det,« sagde Schlüter for eksempel til en forsamling
af konservative tillidsfolk.
Styrkeforholdet mellem de to regeringspartier blev yderligere
understreget efter Henning Christophersens afgang som partileder
senere samme år. Selv om Poul Schlüter var regeringens ansigt
udadtil, havde Christophersen som finansminister spillet en meget
central rolle i den økonomiske genopretning, der var regeringens
altoverskyggende projekt. Henning Christophersen var imidlertid
ingen folkelig billetsælger. Og datidens kommunikationseksperters
forsøg på at udstyre ham med afslappet tweedjakke og pibe blev et
af de mere komiske indslag i dansk politik. Vittige hoveder påstod
endda, at Venstres formand følte så stort ubehag ved sin påduttede
stil, at han iførte sig nålestribet habit og slips, når han kom hjem og
skulle slappe af.
Til gengæld kunne Venstrefolkene glæde sig over, at de takket
være Christophersen kunne tage en betydelig del af æren for regeringens
succes med den økonomiske politik. Og selv om der blev
skulet misundeligt til den konservative vælgerfremgang, valgte man
uden stor begejstring at læse de to ekstra mandater ved valget som
en sejr. Men især varmede man sig ved at have afgørende indflydelse
på regeringens vigtigste politikområde.
Det ændrede sig efter Henning Christophersens afgang, hvor
Poul Schlüter besluttede at udnævne sin partifælle Palle Simonsen
til ny finansminister. Venstrefolkene skumlede og følte sig sat uden
for indflydelse på den økonomiske politik, hvilket betød, at magtbalancen
i regeringen var ændret afgørende.
Poul Schlüter havde imidlertid vundet initiativet med sin massive
valgsejr og havde derudover den undskyldning, at Uffe Ellemann-
Jensen takkede nej til posten, da han fik den tilbudt. Han ville helst
forblive udenrigsminister.
Uffes brudte løfte
Uffe Ellemann-Jensen afviste ikke blot det økonomiske ministerium,
han to år tidligere havde ønsket sig. Heller ikke posten som Christophersens afløser
som partiformand var han i første omgang interesseret i.
Men ved festen i anledning af tidligere statsminister Poul Hartlings
70-års fødselsdag i august 1984 trak Ellemann-Jensen sin partifælle
Ivar Hansen ud på terrassen. Hansen, der var formand for
Venstres folketingsgruppe, havde indtil da gået rundt i sikker forvisning
om, at han på landsmødet godt en måned senere skulle afløse
Henning Christophersen som partiformand. Ingen modkandidater
havde meldt sig. Men det var netop det, Uffe Ellemann-Jensen ville
tale om. Han havde besluttet sig for at stille op.
Ivar Hansen blev, som man kan forestille sig, ikke begejstret og
indvendte, at udenrigsministeren faktisk havde lovet ikke at udfordre
ham. »Det har jeg. Og det er det løfte, jeg nu løber fra,« svarede
Ellemann-Jensen.
Udenrigsministerens beslutning var truffet efter lang tids tøven.
Efter Christophersens beslutning om at forlade dansk politik stod
det som nævnt klart for mange, at Ivar Hansen nok var det oplagte
- men langt fra det optimale - valg. Og blandt flere af Venstres ministre
diskuterede man alternativer. Blandt de mulige udfordrere var
undervisningsminister Bertel Haarder, men han vurderede selv, at
han ikke ville være i stand til at slå Ivar Hansen i et kampvalg. Den
eneste, der kunne det, var Uffe Ellemann-Jensen.
Han havde imidlertid fået smag for livet som udenrigsminister.
Og han frygtede, at de mange rejsedage ville gøre det umuligt at
passe arbejdet som partiformand. Han afviste derfor længe at stille
op.
Det blev hans far, partiets veteran Jens Peter Jensen, der overbeviste
ham om, at det ikke var et »enten udenrigsminister eller formand
«, men et både og, der var på spil - at han ikke havde nogen
reel valgmulighed. Jens Peter Jensen, der var en respekteret kender
af det spegede magtspil på Christiansborg, advarede sønnen: »Du
skal være klar over, at hvis Ivar Hansen-fløjen får magten, er dine
dage som udenrigsminister talte.«
Udlægningen understreger, at formandsvalget i 1984 var langt
mere end blot et spørgsmål om navnet på den kommende leder. Det
var et valg mellem to linjer og to politiske kulturer. Et strategisk valg
for Venstre.
Ivar Hansen repræsenterede på alle måder det traditionelle Venstre.
Han var landmand fra Agerbæk i Jylland. Han var kravlet den
lange vej op gennem hierarkiet fra formand for Venstres Ungdom
i Ribe Amt til posten som formand for partiets folketingsgruppe.
Ud over folkeskolen bestod hans uddannelse af to år på Ladelund
Landbrugsskole.
Cand.polit. Uffe Ellemann-Jensen havde først meldt sig ind i partiet,
da han fik tilbudt en næsten sikker århusiansk valgkreds i 1977.
Til gengæld havde han som tidligere tv-journalist evnen til moderne
kommunikation gennem medierne i modsætning til Ivar Hansen,
der mestrede den gamle stil fra forsamlingshusenes talerstole.
Ivar Hansen havde til gengæld en solid base i partiets organisation,
mens Ellemann-Jensen med sin flabede stil allerede havde trådt
en del over tæerne. Og så huskede mange - især modstanderne, at
han hørte til gruppen af akademikere, der nogle år tidligere havde
fået skylden for det elendige valg i 1981.
De to første regeringsår havde imidlertid lært Venstrefolkene, at
det ikke er nok at arbejde solidt og godt i regeringen, hvis man ikke
kan sælge resultaterne til offentligheden. Henning Christophersen
havde været arkitekten bag regeringens økonomiske politik, og det
burde derfor være en oplagt gevinst, at valgkampen i 1984 kom til
at handle om økonomi. Valget blev udskrevet, fordi Socialdemokraterne
besluttede at bryde de uskrevne regler på Christiansborg
og stemme mod regeringens finanslov. Normal procedure er, at de
partier, der regner sig selv for ansvarlige, stemmer for den samlede
finanslov, når regeringen først har sit flertal på plads, ud fra den filosofi,
at staten jo skal have et budget. Det blev nu ændret, hvilket
gav regeringen mulighed for at gøre valget til et opgør mellem deres
økonomiske genopretning eller Anker Jørgensens økonomiske
uansvarlighed. Men trods Henning Christophersens centrale rolle,
blev det altså Poul Schlüter der blev belønnet for genopretningen.
Allerede før valget havde partiets top fået en alvorlig advarsel om
tingenes tilstand. Ved regeringens etårs jubilæum i september 1983
bestilte Venstre en »politisk stemningsanalyse« hos konsulentfirmaet
Finn Grue A/S. Undersøgelsen byggede på gruppeinterviews med
vælgere fra både Venstre, Konservative og Socialdemokratiet. Og
resultatet var ikke opmuntrende.
Af de to regeringspartier fik De Konservative overvejende positive
bedømmelser, mens Venstre mest fik negative:
»De positive kommentarer overfor de Konservative går hovedsageligt
på, at man har sat stærkt ind med effektive besparelser, og
at økonomien er blevet bedret.
De negative drejer sig primært om, at besparelserne har ramt de
svageste hårdt. Der bliver sagt meget lidt om den politiske egnethed.«
Om Venstre hed det:
»De positive ord om Venstre fra dem, der siger, at Venstre har
klaret sig godt på nogle områder, er få - og har et beskedent politisk
indhold.
Derimod er der mange kommentarer til bedømmelsen »ikke så
godt«.
Det dominerende negative synspunkt drejer sig om partiets svage
fremtræden. Derudover forekommer der en del tvivl over for partiets
og enkeltpersoners politiske dygtighed.«
Med andre ord: Selv om Venstrefolkene opfattede den økonomiske
politik som deres og især Henning Christophersens værk, blev
den af vælgerne tilskrevet Poul Schlüter. Mens Venstre i vælgernes
øjne fremstod svagt og måske endda udygtigt.
Den direkte sammenligning mellem de to ledere faldt klart ud til
Schlüters fordel. Og hvad angik den stadigt mere vigtige tv-optræden,
blev Henning Christophersen end ikke topscorer i sit eget parti:
»Poul Schlüter er ubestrideligt i spidsen som den, der har klaret sig
bedst i TV inden for det sidste halve år.
Folk blev bedt om at nævne den, der har klaret sig næstbedst. Forholdsvis
få kunne fremkomme med et nr. 2 navn, men Uffe Ellemann-
Jensen blev relativt stærkt placeret her,« konkluderede
Finn Grue A/S.
At Schlüter alene fik æren for den økonomiske politik, var en
bitter pille at sluge for Venstres top, der i første omgang forsøgte at
profilere sig som dem, der tog sig af det slidsomme arbejde i maskinrummet.
Tilmed fornemmede Henning Christophersen efter valget i 1984,
at han stod mere og mere alene med ønsket om at fortsætte regeringens
økonomiske kurs. Schlüters interesse for genopretningen
var dalet. Og hos regeringens vigtigste allierede i den økonomiske
politik - Det Radikale Venstre - var der direkte modstand mod en
fortsat hård kurs. Det fornemmede Henning Christophersen på møder
med den radikale leder Niels Helveg Petersen.
Da Christophersen kort efter besluttede sig for at forlade dansk
politik og blive EU-kommissær, begrundede han det officielt med,
at det var et personligt ønske fra ham og hans hustru om at prøve
noget nyt. Det var også hovedårsagen. Men udsigten til, at han ville
blive presset til at slække sin linje i den økonomiske politik, var
yderligere et incitament til at forlade regeringen.
Med formandens frivillige afgang opstod en gunstig lejlighed til at
drage konsekvensen af de dårlige karakterer på det politiske stemningsbarometer.
Hvis partiet skulle overleve som en magtfaktor, var
det ikke nok at sidde med i regering uanset antallet af ministerposter
og størrelsen af den politiske indflydelse. Der var brug for en
selvstændig profil. Den tvivlede mange på, at Ivar Hansen kunne levere
- en tvivl, der bredte sig ud til de lokale partiforeninger. Blandt
andet kunne man i pressen læse, at formanden for Venstre i Sæby,
Finn Jakobsen, på den lokale generalforsamling i 1984 havde omtalt
Ivar Hansen som farveløs.
Der var altså mange aspekter i formandsvalget. Det var land
mod by. Akademikere mod bønder og det var moderne kommunikation
mod traditionel forsamlingshus-retorik. I bogen I godtvejrog storm beskriver Anders Fogh Rasmussen sine egne overvejelser:
»På den ene side fandt jeg Ivar velkvalificeret til posten, men
på den anden side måtte jeg erkende, at Uffe sandsynligvis ville
have større gennemslagskraft og evne til at sikre Venstre et stærkt
fodfæste i nye og bredere vælgergrupper. Erfaringerne fra mine
første år i folketingsgruppen gjorde ganske vist, at jeg måske ikke
var helt tryg ved Uffe, men ved det endelige kampvalg stemte jeg
på ham.«
Anders Fogh Rasmussen, der på det tidspunkt var sit partis finanspolitiske
ordfører, havde i gruppen oplevet udenrigsministerens
brutale facon. Og nogle år tidligere var han ved en konstituering
blevet skubbet ud af Folketingets skatteudvalg. Han mente selv, at
Uffe Ellemann-Jensen, der på det tidspunkt var politisk ordfører,
stod bag den manøvre. Blandt andet derfra stammede den mistillid,
der fik Fogh til at overveje sin position, inden han stemte på
Ellemann-Jensen som partiformand.
Det blev dog ønsket om fremgang og mere profil, der sejrede både
hos Fogh og hos hovedparten af de delegerede på landsmødet. Uffe
Ellemann-Jensen fik 546 stemmer, Ivar Hansen fik 93.
Uffe Ellemann-Jensen var imidlertid klar over, at han ikke kunne
være både partiformand i traditionel forstand og udenrigsminister.
Han måtte have et hold omkring sig.
Venstres organisation havde siden 1964 været i hænderne på partisekretær
Kurt Sørensen - en institution i partiet, men samtidig en
repræsentant for de tider, man stod i begreb med at lægge bag sig.
Ligesom vælgerne dryssede også medlemmerne fra. Og den nye
formand var klar over, at partiorganisationen trængte til friske kræfter.
Det blev derfor hans tunge gerning at fortælle den mangeårige
partisoldat, at hans tid var udløbet. Kurt Sørensen var på det tidspunkt
syg; han døde i 1985. Ny partisekretær blev organisationens
administrationschef Claus Hjort Frederiksen.
I løbet af 1985 stod det også klart, at Venstres næstformand Hanne
Severinsen ikke ville fortsætte. Medierne havde kørt en højt profileret
sag om hendes rolle i eksmandens tvivlsomme økonomiske
transaktioner, og det havde givet betydelige politiske skrammer.
I første omgang meldte to af regeringens ministre, undervisningsminister
Bertel Haarder og socialminister Elsebeth Kock-Petersen
sig som kandidater. Men i foråret 1985 tog den nye partisekretær
Claus Hjort Frederiksen kontakt til Anders Fogh Rasmussen. Hjort
Frederiksen ville gerne vide, hvilke planer Fogh havde for sin politiske
fremtid. Og da Hjort under samtalen nævnte den ledige næstformandspost,
skete det på en måde, der ikke lod Fogh i tvivl om,
at han var sendt i byen af partiformanden.
Fogh valgte at tage imod opfordringen, og på landsmødet i september
vandt han en klar sejr over de to ministre. Han fik 325 stemmer,
Haarder 143 og Elsebeth Kock-Petersen 133.
Med valgene af ny formand, partisekretær og næstformand i løbet
af to landsmøder havde Venstre sat det hold, der de næste år
skulle stå for en gennemgribende modernisering af det gamle bondeparti.