Kommentar af 
Poul Madsen

Poul Madsen: Kun et mirakel kan redde regeringen

Jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg nogensinde har set så meget selvdestruktion fra en regering, skriver Poul Madsen.

Regeringen har på godt et halvt år skabt så store problemer for sig selv, at det eneste, der synes at kunne redde den frem mod næste valg, er et mirakel, skriver Poul Madsen.
Regeringen har på godt et halvt år skabt så store problemer for sig selv, at det eneste, der synes at kunne redde den frem mod næste valg, er et mirakel, skriver Poul Madsen.Foto: Rune Øe/Ritzau Scanpix
Poul Madsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er med SVM-regeringen, som med alle de, der synes, at medierne skulle skrive nogle flere konstruktive historier. Det lyder så fint, når det bliver sagt, men i realiteternes verden holder det ikke.

Folk klikker på nyheder, der bider og afslører, og i politik er det den åbne kamp om magten mellem forskellige synspunkter, der gør det interessant.

SVM skal have den ros, at de er gode til udadtil at holde sammen, selv om de som udgangspunkt er utrolig forskellige. Men resultatet er så til gengæld også, at vi har set meget lidt konkret fra denne regering.

Her før sommerferien er status, at regeringen på kun godt et halvt år har skabt så store problemer for sig selv, at det eneste, der syntes at kunne redde regeringen frem mod næste valg, er et mirakel.

Fortællingen er brudt sammen, og samtidig venter vi stadig på de store afgørende reformer

Poul Madsen

Jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg nogensinde har set så meget selvdestruktion fra en regering.

Lad os tage de tre mest åbenlyse benspænd.

Afskaffelsen af store bededag fremstår som et historisk fejltrin. Fagbevægelsen var ikke taget i ed og fortællingen om nødvendigheden af, at vi alle arbejder mere på grund af krigen i Ukraine brød sammen, næsten inden den var kommet ud af Mette Frederiksens mund første gang.

For det første giver store bededag som ekstra arbejdsdag økonomisk meget lidt. Og pengene, ja dem har vi faktisk overhovedet ikke brug for.

Dansk økonomi er endnu stærkere, end det var forventningen for bare et halvt år siden. I maj opjusterede vikarierende økonomiminister Stephanie Lose det såkaldte økonomiske råderum med intet mindre end 16 milliarder frem mod 2030.

Læs også

Og det var umuligt for regeringen at tage æren for noget som helst i den forbindelse. Det var tidligere regeringers værk, som det nøgternt påpeges af Finansministeriet:

”Forbedringen skal i overvejende grad ses i lyset af, at den strukturelle beskæftigelse er øget. Det skyldes både, at tidligere reformer vurderes at have større virkning end hidtil antaget, og at der under coronakrisen blandt andet blev ført en aktiv økonomisk politik, som gør, at dansk økonomi i dag står stærkt og har tiltrukket mere international arbejdskraft”.

Vi vælter os kort sagt i penge.

Dermed er vi ved benspænd nummer to.

SVM-regeringen blev skabt i en fortælling om, at det var nødvendigt i en krisetid at turde samarbejde hen over midten på en ny måde for at skabe de nødvendige reformer.

Men Danmark er ikke i krise. Fortællingen er brudt sammen, og samtidig venter vi stadig på de store afgørende reformer udover den upopulære afskaffelse af store bededag.

Vi fik et forsvarsforlig og en uddannelsesreform før sommerferien, men det vil ikke på nogen måder ændre billedet af en regering, der taler meget om reformer, men ikke rigtig gør noget.

Den eneste krise, der vil være stor nok til at skabe miraklet for Mette Frederiksen, er en destabilisering af Rusland

Poul Madsen

Mange kommentatorer hæfter sig ved, at regeringens forventede 2030-plan, som skulle komme efter sommerferien, kan blive et vendepunkt.

Det har jeg svært ved at tro. En fremtidsvision indeholder sjældent konkrete lovforslag, og hvorfor skulle denne 2030-plan adskille sig? Dertil kommer, at regeringens nye mantra efter store bededags forskrækkelsen er, at man gerne vil have brede forlig.

Så først skal 2030-planen udmøntes i lovforslag og siden forhandles. Det vil tage tid. Planen kan derfor meget nemt bliver opfattet som mere af det, vi allerede har fået rigeligt af, nemlig ord og meget lidt handling.

Det, der for alvor vil kunne ændre tingene for regeringen, er en ny sundhedsplan og en afbureaukratisering af det offentlige, som vi som borgere vil opleve som klare forbedringer. Men begge er sendt til hjørnespark i kommissioner og udvalg, og inden vi mærker virkningerne, så vil der være gået mindst to år.

Og mens vi alle venter på regeringens konkrete politik og forandring af Danmark, så har de foretaget det måske mest afgørende benspænd for sig selv.

I to af de tre regeringspartier står vi til indgangen af sommeren med en usikkerhed om, hvem chefen er efter ferien.

Jakob Ellemann-Jensens sygemelding skabte usikkerhed, ikke mindst fordi der gik utroligt lang tid, før vi reelt vidste, om han kom tilbage.

Men på en eller anden måde var det alligevel til at leve med. Han er jo ikke regeringens øverste kaptajn på broen. Det er Mette Frederiksen, og nu er der næsten gået to måneder med usikkerhed om, hvorvidt hun vil fortsætte.

Det er alvorligt. I kulissen er magtkampen om at blive hendes afløser i gang. Mette Frederiksen mangler at vise, uden forbehold, at hun vil fortsætte.

Lidt groft tegnet op, så har hun tværtimod vist, at hvis der dukker noget bedre op på den internationale scene, som at blive Nato-generalsekretær, så vil hun hellere det, end at fortsætte som statsminister i andedammen.

Jeg forstår udmærket Mette Frederiksen. Under corona viste hun, at hun er fabelagtig dygtig i krise, hvor hun som den store landsmoder fremstod som garanten for, at vi slap igennem.

Nu er krisen afblæst. Den eneste krise, der er tilbage, er den selvskabte krise med en regering, som befolkningen blev træt af efter ganske få måneder.

Det er den type krise, der kan dræne enhver politiker for energi, for det fremtidige scenarie er formentlig, at regeringssamarbejdet begynder at slå sprækker, jo tættere vi kommer på et valg, og jo større desperationen i specielt Venstre og Socialdemokratiet bliver for at rette op på alle de vælgere, de har tabt i det hellige samarbejde hen-over-midtens ånd.

Det kan lyde voldsomt, men den eneste krise, der vil være stor nok til at skabe miraklet for Mette Frederiksen, er en destabilisering af Rusland, hvor det ikke kun er Ukraine, men hele Nato der er truet.

Og det tror jeg ikke på, og det tror jeg bestemt heller ikke, Mette Frederiksen ser som en mulighed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Poul Madsen

Kommunikationsrådgiver og kommentator, podcastvært, foredragsholder og forfatter
journalist (Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus 1988)

Stephanie Lose

Økonomiminister (V), næstformand for Venstre
cand.oecon. (Syddansk Uni. 2006)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00