Debat

Tidligere MF for K: SVM-regeringens flertal forpligter. Tag nu fat på jeres prioriteter fra regeringsgrundlaget

Regeringen fremlagde med regeringsgrundlaget en klar prioritering af sine vigtigste politiske områder. Derfor er det uforstående, at regeringen ikke bruger sit flertal til at tage fat på dem fremfor det eksplosive forslag om afskaffelsen af store bededag, skriver Katarina Ammitzbøll.

Det er uforståeligt, at SVM-regeringen smider en raket af et forslag om at afskaffe store bededag frem for at tage fat på de vigtigste områder fra sit eget regeringsgrundlag, skriver Katarina Ammitzbøll.<br><br>
Det er uforståeligt, at SVM-regeringen smider en raket af et forslag om at afskaffe store bededag frem for at tage fat på de vigtigste områder fra sit eget regeringsgrundlag, skriver Katarina Ammitzbøll.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Katarina Ammitzbøll
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

SVM-regeringen begyndte med en opbakning på 57 procent af befolkningens opbakning, formentlig fordi rigtig mange er trætte af blokpolitikkens konflikter og negativitet. Der var forventning til nytænkning og involvering, fordi ingen ville jo være magtfuldkomne (længere).   

SVM-regeringen har ovenikøbet udarbejdet et ganske fint regeringsgrundlag med en klar prioritering af de tre vigtigste områder, som haster: inflation, sundhed nedbringelse af ventelister og udbygning og forsyning af energi til danskerne og blive fri for russisk gas. 

Derfor er det ganske overraskende og uforståeligt, at den nye brede regering bombastisk og ultimativt smider en raket af et forslag om at afskaffe store bededag.   

Hvorfor ikke følge sin egen plan og tage fat i de tre områder, få iværksat nye tiltag og skabe synlige resultater? SVM-regeringen ville uden tvivl høste ros og vinde mere af danskernes tillid og tro på, at der er folk på Christiansborg, som kan lede vores land igennem kriser og rørt vande.   

Drop frygttilgangen til kriserne 

Man må kunne forvente, at forslag til finansiering er gennemtænkt og baseret på en bredere analyse og drøftes med Folketingets partier og relevante aktører. Alle er klar over, at vi har udfordringer. Alle vil gerne bidrage, hvis man får muligheden for at blive hørt og måske øve indflydelse. 

For alt i verden må man ikke forsøge at binde det op på en fortælling eller konkrete forhandlinger som noget så vigtigt som et forsvarsforlig. Det kan de fleste danskere godt gennemskue.

Danmarks sikkerhed og velfærd står og falder ikke med afskaffelse af en helligdag.

Katarina Ammitzbøll
Fhv. MF (K)

Mette Frederiksens tilgang om at fortælle om frygt og fastholde frygt, som hun også startede året med ved sin nytårstale: 'Der hænger sorte skyer over Europa', hverken hjælper eller giver os redskaber til at handle.  

Frygttilgangen virkede under covid-19, fordi vi ikke vidste noget om sygdommen og intet valg havde. Men nu er det anderledes. Vi står i strukturelle kriser – et velfærdssystem som skal reformeres og nytænkes, klima og naturkriser og et produktions- og forbrugssystem, som skal ændres fra at være lineær til at være rund og cirkulær. Det fixes ikke lige, og det ved danskerne godt.  

Det vil være meget mere troværdigt, hvis man havde taget sig tid til at udarbejde flere gennemarbejdede forslag og bringe dem til bordet. Danmarks sikkerhed og velfærd står og falder ikke med afskaffelse af en helligdag. Vi har ikke brug for snuptagsløsninger, som er stoppet til med skiftende fortællinger. Vi har brug for analyser, forslag og fakta.  

Meget at tage fat på  

For nylig fremlagde eksperter det nye Grøn Reform og GrønBNP, som for første gang sætter tal på værdier på vores natur og miljø. Omfanget af miljøforurening og ødelagt biodiversitet og natur beløber sig til 250 milliarder kroner årligt.

Læs også

Vil det ikke være en ide at tage skridtet videre og udarbejde forslag til, hvordan man kan få mindsket disse samfundsskadelige grønne konsekvenser og spare på statsbudgettet? 

Et andet forslag kunne være at se på, nu da jobcentrene skal nedlægges, hvordan nogle af de over 800.000 danskere, som er på overførselsindkomst, kan komme ud på arbejdsmarkedet på begrænset tid som ti timer om ugen?   

Under valgkampen havde jeg flere borgermøder i fællesrummene i sociale boligbyggerier rundt om i København, som jeg altid ser frem til og kommer klogere ud af. Jeg mødte blandt andet flere forholdsvis yngre kvinder, som af fysiske og psykiske sygdomsmæssige årsager ikke kunne passe deres arbejde.

Regeringen har opnået et flertal til at skabe politisk stabilitet og har alle muligheder for at konsultere og involvere Folketingets partier, fagfolk og organisationer, erhvervsliv og civilsamfund.

Katarina Ammitzbøll
Fhv. MF (K)

“Efter nogle år i ’systemet’ er de kørt ned,” sagde de samstemmende. “Hvad ville der være sket, hvis du ikke havde været gennem jobcentersystemet og de sociale myndigheder,” spurgte jeg. “Så havde jeg nok haft mindst et halvtidsjob,” var deres egen vurdering.   

Det er en menneskelig tragedie at blive passiviseret og sat ud af fællesskabet, og det er dyrt for samfundet. Der er formentlig også flere offentlige administrative medarbejdere, som kan overflødiggøres, og projekter, som kunne sættes i bero og dermed spare nogle udgifter.  

Ingen forventer, at regeringen kommer med trylledrikken som druiden Miraculix i Asterix. De har opnået et flertal til at skabe politisk stabilitet og har alle muligheder for at konsultere og involvere Folketingets partier, fagfolk og organisationer, erhvervsliv og civilsamfund. Forandringer og reformer skal forankres, ellers tager de ikke rod og gror fast. Vi har brug for samling og ikke splittelse.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Katarina Ammitzbøll

Fhv. MF (K), fhv. FN diplomat
cand.scient.soc. (RUC 1997), LLM, Master international jura (Warwick University 2004-2005).

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00