Debat

Folkemødet til innovationsarkitekter: Vi måler på alt det, vi kan

REPLIK: Når innovationsarkitekterne efterlyser transparens og åbenhed om data, må de have overset den 40 sider lange Folkemødeanalyse, som udarbejdes år efter år, skriver administrerende direktør Mads Akselbo Holm i en replik.

Foreningen Folkemødet deler gerne data med alle dem, der vil deles med, skriver adm. direktør Mads Akselbo Holm.
Foreningen Folkemødet deler gerne data med alle dem, der vil deles med, skriver adm. direktør Mads Akselbo Holm.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mads Akselbo Holm
Adm. direktør hos Foreningen Folkemødet

Peter Lange og Anders Quitzau fra IBM efterlyser åbenhed om Folkemødet og ønsker flere data stillet til rådighed.

Det gør vi gerne, men vi finder det samtidig på sin plads at erindre om, at Folkemødet ikke er en organisation – men et fænomen.

Fænomenet Folkemødet
Et fænomen – eller en begivenhed – som især tegnes af stadeholderne og gæsterne – og først i anden række af Foreningen Folkemødet.

Vi skaber rammerne, men indholdet kommer fra alle de organisationer, græsrødder, virksomheder, partier, foreninger, kunstnere, ildsjæle og mange, mange flere, der ønsker at være en del af de rammer, vi skaber.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

I 2018 skabte alle disse flere end 3.000 debatter, events, happenings og alt muligt andet – og det var helt fantastisk.

Fantastisk, fordi de netop gør brug af den ramme, vi stiller til rådighed. Og fantastisk, fordi de er et spejlbillede på det samfund, vi lever i.

Tro mig, vi har brugt mange timer på møder med potentielle samarbejdspartnere til publikumstracking, og tilbage står, at vi alt for ofte konstaterer, at disse data blot bekræfter, hvad vi vidste i forvejen: at efter en gæst har spist mad, så går han mod toilettet.

Mads Akselbo Holm
Adm. direktør hos Foreningen Folkemødet

Men spejlbilledet har en væsentlig detalje, når det gælder Folkemødet – og det er, at mens vores samfund til tider kan skabe store afstande mellem magthavere og folket, så skaber Folkemødet rammer, hvor den ganske almindelige borger kan komme i direkte dialog med magthaverne.

Hos Foreningen Folkemødet ser vi det som vores opgave at stille den bedst mulige arena til rådighed for stadeholdere og gæster.

Alt det praktiske, som skal til, for at de tusindvis af gæster kan færdes og leve sammen på kryds og tværs på et lille område i de fire dage i Allinge.

Og som på en hvilken som helst andet stor festival forventer vores publikum med rette, at rammerne er i orden, så de kan koncentrere sig om at opleve – og ikke mindst bidrage.

Organismen Folkemødet
Dette er Folkemødets fascinerende anatomi, hvor der ikke er én ledelse, der bestemmer, hvad der skal ske og ikke skal ske. Og her opstår fascinationen.

Vi fascineres nemlig ved, at så mange aktører med så vidt forskellige dagsordener formår at indgå i en og samme levende organisme, som tiltrækker så mange gæster.

Men denne folkelige og decentrale struktur sætter naturligvis også grænser for Folkemødets centrale beslutningskraft, og hvilke data vi kan trække ud.

Men ret skal være ret. Vi måler på alt det, vi kan – og som vi har ressourcer til.

Så når innovationsarkitekterne her i Altinget efterlyser transparens og åbenhed om data, må de dog alligevel have overset den 40 sider lange Folkemødeanalyse, som udarbejdes år efter år. 

Den er i år baseret på data fra næsten 400 arrangører og næsten 2000 gæster og er en guldgrube for Foreningen Folkemødet i bestræbelserne på at finde svage punkter og forbedre rammerne år for år. Mange arrangører tager også bestik af den.

Ud over Folkemødeanalysen har vi målt og vurderet Folkemødets økonomiske betydning i 2017.

En analyse, der beskriver de direkte og afledte økonomiske effekter af Folkemødet. Herunder også priser på overnatning.   

I øvrigt er vi på trapperne med data om overnatningspriser samt vejledende retningslinjer for udlejere, og vi vil lægge os i selen for at indsamle og bearbejde yderligere data om gæsternes færden, forbrug og opfattelser.

Og alt dette vil vi dele med alle dem, der vil deles med.

Samarbejde om data
Men vi er dog som forening meget varsomme med, hvordan vi bruger vores midler.

Og tro mig, vi har brugt mange timer på møder med potentielle samarbejdspartnere til publikumstracking osv. – og tilbage står, at vi alt for ofte konstaterer, at disse data blot bekræfter, hvad vi vidste i forvejen; at efter en gæst har spist mad, så går han mod toilettet.

Ligeledes kan man i øvrigt diskutere overvågning af publikum i en demokratisk kontekst.

Som foreningen, der driver, hvad vi anser som det pt. bedste og mest væsentlige event for udviklingen af vores samfund, så har vi forpligtelse til at kigge os selv efter i kortene.

Med få midler kan vi formentlig fange data, som kan anvendes til yderligere demokratisering af Folkemødet.

I første omgang vil vi invitere Peter Lange og Anders Quitzau på en kop kaffe.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Akselbo Holm

Regional leder, Fonden for Entreprenørskab Bornholm, forperson, Sparekassen Bornholms Fond, ejer, MeyaMeya
cand.mag. (arabisk)

0:000:00