Kasper Sand Kjær: En nødvendig ny (fag)foreningshåndbog i organisering
ANMELDELSE: Er fagbevægelsen virkelig en dødssejler, eller er der liv og handlekraft i den endnu? Det og meget mere forsøger forfatterne til bogen Deltagereffekten at svare på – og med stor succes, skriver formanden for Dansk Ungdoms Fællesråd, Kasper Sand Kjær.
Af Kasper Sand Kjær
Formand for Dansk Ungdoms Fællesråd, tidl. ungdomskonsulent i LO og tidligere uddannelseskonsulent i DeltagerDanmark
Jeg må hellere starte med en disclaimer: Jeg tilhører de 78 procent af danskerne, som mener, at fagforeninger er nødvendige. Derfor anser jeg også bogen Deltagereffekten som en helt nødvendig bog. Fordi den anviser en vej for fagbevægelsen til at fastholde og udbygge sin styrkeposition som repræsentant, talerør og engagerende fællesskab for de danske arbejdere.
I al den tid, jeg har været aktiv i og omkring fagbevægelsen, har der levet en stærk fortælling om en fagbevægelse på vej mod afgrunden. Det har ikke været et spørgsmål, om fagbevægelsen kunne fastholde medlemmerne og sin rolle i samfundet, men mere et spørgsmål om, hvornår det ophørte. Jeg har ofte kaldt det en forfaldsmyte, for virkeligheden har heldigvis været mere nuanceret end det. Medlemstilbagegangen har blandt andet haft sin naturlige forklaring i forskydninger i arbejdsstyrkens uddannelsesniveau og demografiens udvikling.
Men man skal heller ikke underkende, at fagbevægelsen de sidste 15-20 år har været udfordret på sin grundlæggende legitimitet og styrke; nemlig evnen til at organisere de danske arbejdere og levere resultater, som de virkelig kan mærke. Resultaterne er jo sådan set ikke udeblevet – de er blot leveret bag lukkede døre i forhandlingslokaler med arbejdsgivere og politikere. Ikke sammen med medlemmerne.
Deltagereffekten, som er skrevet af Rune Baastrup og Bjørn Hansen, direktører og stiftere af Huset DeltagerDanmark i samarbejde med deres kollegaer og flere fagforbund, rummer mange af svarene på fagbevægelsens udfordringer. Den viser vejen til både at skabe resultater og samtidig engagere medlemmerne i at være en del af de faglige kampe og sejre.
Netop denne balance er helt afgørende for opbakningen til fagbevægelsen. Bevægelsen mod at blive store mastodonter med dygtige embedsmænd, jurister og lobbyister har uden tvivl været en stor del af svaret på, hvorfor fagforeningerne på trods af medlemstilbagegang har kunnet fastholde den centrale position og fortsat leverer resultater hjem til medlemmerne i overenskomster og politiske aftaler. Men professionaliseringen har samtidig også udfordret fagforeningen som foreningsfællesskab, hvor vi kæmper side om side for at skaffe resultater hjem til hinanden.
En ny vej for det faglige arbejde
I bogen møder vi en række tillidsrepræsentanter, fællestillidsrepræsentanter og fagligt aktive, som har nytænkt det faglige arbejde og i stigende grad arbejder med at engagere og involvere deres kollegaer i fagforeningsarbejdet.
Og den interessante erkendelse hos dem alle er, at deres kollegaer faktisk gerne vil deltage, når det er meningsfyldt og motiverende. Deres historier viser, hvad enten det er hos rengøringsassistenterne på sygehusene, som organiserede sig hos 3F i kampagnen Ren Respekt, eller det er hos sygeplejerskerne i Nordjylland, som samlede kollegaerne om konstruktive løsninger i sundhedsvæsnet, så bliver resultaterne større, og sejrene ejes af flere, når medlemmerne engageres. Og dermed bliver fagforeningsmedlemskabet også mere værdifuldt. Det er, hvad Deltagereffekten handler om: at når vi handler i fællesskab, kan vi opnå større resultater og samtidig styrke vores sammenhold.
Metodisk går bogen i dybden med konkrete værktøjer til organisering af kollegaerne. Tilgangen og de konkrete redskaber tager deres udgangspunkt i tanker af den amerikanske organizer og professor på Harvard Marshall Ganz, men oversat og fortolket ind i virkeligheden på de danske arbejdspladser.
Den beskriver konkret og håndgribeligt, hvordan man som tillidsrepræsentant eller organisator kan gå til de centrale opgaver i organisering; hvordan man bygger stærke relationer til kollegaerne; hvordan man skaber motiverende fortællinger; hvordan man vælger en sag, som er vigtig og deles af mange; hvordan man lægger den rigtige strategi, så man rent faktisk vinder; og ikke mindst hvordan man engagerer sine kollegaer i arbejdet.
Værktøjerne er krydret med konkrete eksempler på, hvordan de er blevet anvendt før af andre tillidsrepræsentanter. Den er derfor ligetil at sætte i anvendelse på tillidsrepræsentantsuddannelser og lederskabstræning i organisering, hvilket jeg kun kan anbefale at gøre. Den bliver i hvert fald obligatorisk indhold på fremtidige uddannelser med undertegnede ved tavlen.
Det sidste punch mangler
Det er tydeligt, at forfatterne har ønsket at skrive en inspirerende og anvendelig håndbog, som hylder de sidste mange års succeser rundt i fagforeningerne med at organisere og engagere medlemmerne i det faglige arbejde – og det er lykkedes dem.
Men bogen bygger også op til et sidste punch, som den ikke leverer. Den går nemlig ikke, sikkert bevidst, ind i den konflikt, som står skrevet mellem linjerne i bogen. En konflikt, som kæmpes rundt i mange fagforbund i disse år: Skal vi satse på gode serviceydelser eller på organisering? Skal vi levere resultater for eller sammen med medlemmerne?
Både-og, mener bogens forfattere. Men det holder ikke helt. Det er selvfølgelig heller ikke et enten-eller, men det er dog et spørgsmål om prioritering. Skal vi kaste fem millioner kroner efter annoncer for de nyeste rabatter, du kan få med dit fagforeningsmedlemskab, eller skal vi ansætte 15 organizers, som kan organisere kollegaerne på arbejdspladserne? Det er jo det konkrete valg, mange fagforbund står i. Og her kunne forfatterne lige så godt færdiggøre deres kampskrift for en engagerende fagbevægelse med, hvordan det skal understøttes og prioriteres af hovedkontorerne og i hovedbestyrelsessalene. Det kan være, at de skal skrive den svære toer om det?
Deltagereffekten er på trods af dette en anbefalelsesværdig bog til enhver, der er interesseret i, hvordan store medlemsbaserede organisationer kan engagere og arbejde sammen med medlemmerne om at skaffe resultater. Den er et must-read for enhver tillidsrepræsentant, fællestillidsrepræsentant, valgt eller ansat i de danske fagforeninger.
Rune Baastrup og Bjørn Hansen med flere: Deltagereffekten, 231 sider, DeltagerDanmark og Haslund Publishing.