Gode råd til at planlægge udflugter og ture

METODE & ØVELSE: Ved at planlægge ture og udflugter kan man som frivillig både være med til at støtte flygtninge i at lære dansk og til at hjælpe dem med at lære offentlige institutioner som biblioteker og kulturelle institutioner at kende. Her får du gode råd til, hvordan du kan arrangere ture og udflugter, og en øvelse, du kan lave med deltagerne undervejs.

Foto: Colourbox
Julie Hjerl Hansen

Hvordan kan ture og udflugter fremme sprogtilegnelsen? 
Når man har begrænsede sprogkundskaber, er det svært at lære sine nye omgivelser at kende. Som frivillig kan man støtte flygtninge ved at tage dem med rundt i byen med offentlig transport og på besøg steder, der kan være nyttige for dem. Det kan give deltagerne en følelse af tryghed, hvis man besøger nye steder i en lille gruppe. 

Det er én ting at lære om offentlige institutioner som biblioteker, medborgerhuse eller kulturelle institutioner i klasselokalet, men at besøge stederne sammen med nogen kan få folk til at føle sig mere trygge. Der kan være mange grunde til, at man er bange for selv at begive sig et nyt sted hen, man kan for eksempel være bange for ikke at kunne finde vej eller føle sig usikker på, hvordan man begår sig. 

Når man tager folk med på besøg forskellige steder, er man med til at ophæve den usikkerhed. Hver enkelt udflugt eller tur kan ses som en lille brik i et større puslespil. Det er ikke sikkert, at folk føler sig trygge ved at bruge biblioteket efter et enkelt besøg, men det gør det mere sandsynligt. 

Sprogundervisere skal forholde sig til undervisningsplaner og meget andet, så de har ofte ikke mulighed for at tage på udflugter. 

MÅLGRUPPE – velegnet på alle niveauer 
Udflugter og ture er velegnede på alle niveauer. Det giver selvfølgelig ikke mening at planlægge en byrundtur med en masse historiske forklaringer for en gruppe begyndere, medmindre de er særligt interesserede i det og har arbejdet med ordforrådet på forhånd.

Hvis du synes, det er svært at forudsige, hvilket sprog deltagerne vil kunne forstå, kan en underviser give dig nogle tips. Der er idéer til, hvordan man kan forberede udflugter nedenfor. 

FØRSTE SKRIDT – sådan kommer du i gang 
En udflugt kan være en engangsbegivenhed. Du kan planlægge turen og tilbyde den som en valgfri aktivitet til flere forskellige grupper. Du kan henvende dig til sprogundervisere og tilbyde det som en ekstra aktivitet. En anden mulighed vil være at planlægge flere forskellige udflugter for en bestemt gruppe.

Det kunne være et hold på en sprogskole eller en gruppe, der bor på et asylcenter. Hvis man arbejder med den samme gruppe over længere tid, er det med til at skabe et tillidsfuldt forhold, og det fremmer sprogtilegnelsen. Når I kender hinanden, vil deltagerne også i højere grad kunne være med til at vælge udflugtsmål. 

Begynd småt og skalér op 
Tag et skridt ad gangen, også selvom du allerede har idéer til en hel række udflugter. Begynd med at planlægge en enkelt tur, så du kan lære af dine indledende erfaringer. 

Før du begynder, så kontakt dem, du gerne vil have med, eller en relevant kontaktperson, som for eksempel en underviser. Fortæl om din idé med udflugtsmålet, og hør, hvad folk siger: Er det relevant? Er der nogen, der har lyst til at tage med? Start i det små – lad være med at planlægge ture for større grupper eller et helt hold. En tur med to til tre deltagere kan være meget nemmere at starte med. 

Få hjælp af en eller flere 
Det er altid godt at have nogen at dele ansvaret med, som kan støtte og komme med forslag. En sådan person kan også deltage i udflugten og være med til at planlægge den. Det kan også være nogen, der kender din målgruppe godt, som for eksempel deres sprogunderviser. 

Sådan kan du forberede dig på turen 
Din forberedelse til turen afhænger af, hvor mange deltagere der er, og hvilket sprogligt niveau de har. Det mest udfordrende vil være en stor gruppe med begrænsede sprogkundskaber. En lille gruppe med et højere sprogligt niveau er nemmere, fordi du så har mulighed for at improvisere. Du kan tage hensyn til deres interesser og spontant ændre planer, eller du kan starte en diskussion. Det er ikke muligt med begyndere. 

Især hvis du arbejder med begyndere, kan det være en god idé at forberede udflugten med gruppen. Der kommer sandsynligvis ikke noget godt ud af at tale til en gruppe begyndere midt på gaden. Gadelarm og forbipasserende vil gøre det svært for dem at koncentrere sig. Find i stedet et roligt sted inden turen og forklar, hvad I skal lave.  

Hvis du samarbejder med en underviser, kan I aftale en arbejdsfordeling. Hvis vedkommende forbereder kursisterne på udflugten i undervisningen, vil det gøre det nemmere at kommunikere.

Du kan få deltagerne til at fortælle dig, hvad de allerede har lært: hvilke ord, de kender, om de har lært særlige udtryk og så videre. Hvis de ikke føler sig trygge ved at tale, kan du bede dem om at vise dig deres undervisningsmaterialer, og du kan så bruge nogle af ordene i løbet af turen. 

Sådan styrker du sprogtilegnelsen under udflugter 
For at styrke sprogtilegnelsen kan du forberede korte lister med relevant ordforråd til den enkelte udflugt, og du kan arbejde med dialoger, der er relevante for det sted, I skal besøge. 

Hvis du har en gruppe begyndere, er det en god idé at forberede en kort liste med ordforråd som hjælp. 10-15 ord eller udtryk er nok. Kvalitet er vigtigere end kvantitet (se øvelsen nedenfor).  

UDFORDRINGER, DU MÅSKE VIL MØDE – og bud på løsninger 
Store niveauforskelle i gruppen 
Grupper, hvor deltagerne har meget forskellige sproglige niveauer, vil helt sikkert være en udfordring. Bed dem, der taler sproget godt, om at hjælpe begynderne. 

Deltagere, der kommer for sent 
Hvis I har aftalt et bestemt tidspunkt og sted at mødes, er det selvfølgelig vigtigt, at alle kommer til tiden, men der kan altid ske ting, som den enkelte ikke er herre over, som for eksempel forsinkelser i den offentlige transport.

Giv om muligt deltagerne dit telefonnummer på forhånd, så I kan komme i kontakt med hinanden, hvis nogen er forsinket. Nogle, der ikke er så gode til at tale sproget endnu, vil måske ikke kunne kommunikere per telefon, og her kan det være en rigtig god idé at samarbejde med andre om udflugten, for så kan én af jer vente på dem, der er forsinkede. 

Manglende interesse for udflugten 
Der kan selvfølgelig altid ske det, at du møder en gruppe, der ikke er interesseret i, hvad du har at tilbyde. Det er helt afgørende at lytte til gruppens behov, og hvis du ikke har nogen tilknytning til den pågældende gruppe, kan det være ekstra svært. Nogle gang er det bare det forkerte match, og det må du acceptere. Der kommer andre muligheder! 

Kom videre til næste del i modul 3 her: Gode råd til at invitere flygtninge med i foreningsliv og fællesaktiviteter

Eller vend tilbage til indholdsfortegnelsen her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00